AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.080

Bmw 535i -89 koppling fungerar ej!

Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
I går eftermiddag när jag skulle åka från jobbet så funkade inte kopplingen helt plötsligt. Hade gått hur bra som helst när jag parkerade på morgonen. Det går att lägga i vxl med motorn avstängd. Men med motorn igång får man inte i en enda vxl.
Vad jag har förstått så har jag hydraulisk koppling på bilen?
Har den vätskan tillsammans med bromssystemet?
Vad tror ni annars kan vara fel?

Mvh Jonne
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

tja...antingen slavcylinderdefekt,huvudcylinderdefekt eller för låg nivå bromsvätska(ja,samma behållare som för bromsarna),eller varför inte det som hände mig>>> dvs sprucket pedalställ!...vilket tarvade en smula svetsning+naturligtvis luftning pga att jag började greja med systemet utan att upptäcka sprickan i ett "första skede".

Ja...lite tips iaf..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Här har du en sprängskiss på hur det ser ut...

Länk

Mvh Janne.
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
På min 530 så läckte vätskan ut genom en bälg som var trasig. Till att börja med var det bara att fylla på med bromsvätska, men efter en tid blev hålet för stort så bälgen fick bytas.
Jag har två sepparata behållare för broms och kopplinskvätskan.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jonne_racer. Exakt samma sak hände den E28 518 jag hade. Fungerade finfint när jag parkerade på jobbet och när jag skulle hem så for pedalen i golvet utan motostånd och gick inte att växla med motorn igång. I mitt fall var det läckage i slavcylindern, den som sitter på växellådan. Till E28 finns det renoveringssatser men jag vet inte hur det är med E34. Ganska enkelt att laga, glöm ej lufta när du är klar. Köp en sådan där smidig självluftande sak så klarar du jobbet själv. Kan förstås vara huvudcylindern också, den som sitter ovanför bromspedalen. Inte lätt att säga vilken som är paj men slaven sitter mest utsatt och är lättast att komma åt.

PS. Är du försiktig kan du köra hem bilen ändå. Lägg i ettan och starta med nyckeln, sedan kan man försiktigt lirka i växlarna utan att frikoppla, gäller bara att balansera med gasen och ha rätt fart i växlingsögonblicket. Dra inte i någon växel med våld... DS.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Ok. Jag tippar också på någon av cylindrarna. Men i min pedal är det fortfarande motstånd. Precis som vanligt.
Jag kommer nog bogsera den till polarens garage och börja riva.

Mvh Jonne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.