|
|
|
|---|---|
|
Köpte min M3:a för cirka två månader sedan, ett mycket välvårdat exemplar som genomgick stora M-testet helt utan anmärkning. Allt var frid och fröjd till en början, fiskörde mest på landsväg och försökte lära känna min nya vän. Efter ett tag när jag började gasa lite mer så upptäckte jag att det klonkar ganska kraftigt från bakaxeln, plus att bilen kränger till vid växling när man accelererar kraftigt. Dessutom känns det som det glappar påtagligt i drivlinan, det går liksom inte att köra mjukt. Efter att ha ägnat åtskilliga kvällar åt att lusläsa på forumet så kom jag fram till att det borde vara dom bakre länkarmsbussningarna (eng. RTAB). Lämnade in bilen imorse på Wölkes bil, dom skulle ha 4300:- för att byta bussningarna (BMW Göteborg ville ha 8000:-!!!). Efter någon timma så ringer dom från Wölkes och berättar att de bakre drivaxelknutarna är slut, och att det förmodligen är dom som gör att det låter illa. Skulle kosta ca. 10000:- att byta båda bakre drivaxlarna. Det som jag inte kan förstå är hur det har kunnat ske så fort!? Jag har kört ca. 200 mil sen bilen köptes, och jag har verkligen inte kört hårt! Borde inte detta ha upptäckts på M-testet? Är det rimligt att drivknutarna glappar så efter knappt 7000 mil? Innebär det att föregående ägare har kört skiten ur bilen? Har nån någon annan teori om vad som kan vara fel? Många frågor och mycket ångest... Svar på mina frågor och lite sympati skulle göra gott! /jocke | |
|
Hej! Låter tråkigt det du skriver. Men jag tycker det verkade dyyyyrt med bytet av dem bakrelänkarms bussningarna. Det du menar är väl bussningarna som typ sitter vid trösklarna nästan om man förklarar lite mellan tån och pekfingret :) . Ifall du menar dem iallafall så kan jag berätta att en verkstad i närheten av mig skulle ta 1 timmas arbete. 7-800kronor alltså plus bussningarna som kostar 500spänn eller nåt sådant. Men jag kan vara helt ute och cykla. Är inte så bra på namn. Lite lättare när man ser sakerna framför sig;) . Om drivknutarna är slut borde du inte få typ ett klingande ljud? Jag skulle nästan tippa på bussningarna som kallas silentblock. Är dem dåliga så brukar det ju dunka rätt bra ibak. Kan ju iofs också vara hardy skivan som är dålig. Vet en som den va slut på en bmw 530d ifrån 2004 som gått runt 10 000 mil. Åk till en annan verkstad och se om dem också säger samma sak. Verkstäder kan ju också ha fel. Tror att är dem slut så har man väl inte gubbkört bilen. Men man köper ju en sådan bil för att gasa med men det finns ju olika körstilar om vi säger så. Finns dem som tokvarvar bilen och kastar upp kopplingen å sådan, då slits grejjerna. Sen finns det dem som gasar men kanske inte lika risit om jag utrycker mig så. Själv hör jag till dem av alternativ 2. Mvh: Fredrik |
|
| Är du helt säker på att bilen bara har gått 7000 stenhårda mil? | |
|
perf: Nja, säker kan man aldrig vara, men bilen är svensksåld och har en väl dokumenterad servicehistorik som stämmer med miltalet. Dessutom så ser den definitivt inte ut att ha gått längre än 7000 mil. Min gamla 320i som jag plockade ut som ny kändes mer sliten efter 4000 mil. Fritte525: Ja, tyckte oxå att det lät dyrt. Har hört mig för med ett par mindre verkstäder, och antingen så vill dom inte göra jobbet eller så skall dom ha i princip samma pengar, fast utan att göra en hjulinställning. Så jämfört med BMW:s bud på 8000 så kändes 4300 inte så blodigt på en auktoriserad verkstad. För att förtydliga, det är alltså slientblocken jag syftar på. Det verkar finnas tusen olika benämningar på dessa... Jag bestämde mig i alla fall för att byta bussningarna först och se vad det får för effekt, hjälper inte det så får jag fortsätta byta grejer tills det blir bra. Vad det gäller körstil etc. så kan jag tänka mig att SMG-lådan gör att grejerna får jobba rätt hårt. Den är ganska stygg när den växlar, men å andra sidan så borde ju drivlinan vara dimensionerad för detta. Återkommer med statusrapport när jag har testkört bilen med nya bussningar, tack för tipsen! /Jocke |
|
| Tjenare! Ja men då vet jag vilka bussningar du menar. Då måste dem va riktigt slut. Har dem kanat ner också eller. Jag har hört att rätt många e46:or har haft problem med att infästningen/fästet till bussningarna har spruckit. Kan ju vara det som är fel också. Då åtgärdar bmw det, bara så du vet. Mvh! | |
|
Hämtade ut bilen idag, nya bussningar bak samt ett nytt krängningshämmarstag, och det var en markant skillnad! Bakvagnen känns tight och bra nu, men framför allt låter det inte som om man ska tappa bakaxeln när man växlar... Jag upplever fortfarande ett visst spel i transmissionen, men jag misstänker att det skall vara så. Det hade varit intressant att jämföra med en annan M3:a, är det nån i Göteborg som har en M3 SMG som har lust att låta mig provköra en sväng så får ni gärna höra av er!? Det hade varit intressant att ha något att relatera till. För övrigt var Wölkes väldigt trevliga att ha att göra med. Mina erfarenheter av BMW Group i Mölndal har varit allt annat än bra, så valet av verkstad kommer inte att vara svårt framöver! /jocke |
|
|
joxgbg: Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare. Jag har haft liknade problem med min M3:a 2003 SMG. Min bil hade gått 1600 mil när jag köpte den, jag märkte ganska omg. att bilen krängde till vid växlingar. Jag bytte bussningarna bak till "polly" (hårdare en std) hos min lokala däckverkstad. Pröjsa 2300 inkl. bussningar samt hjulinställning. Att byta bussningar är annars ett jobb som inte tar mer en 2tim för båda sidor. Att byta bussningarna i framvagnen till polly är även något jag kan rek. Gjorde själv jobbet i våras utan större problem Har mkt svårt att tro det var fel på din krängare bak. Möjligtvis kan det har varit lite glapp i bussningarna till ändlänkarna. Ang glappet i drivlinan. så är det troligtvis diffen som har så stor tollerans att det glappar och klonkar när man växlar 1-2 eller trixar runt på en pakering. Även M5 samt nya M3 är lite klonkig i diffen. Jag tog min M3:a till BMW i Linköping ang klonket. Dom mena att det lilla "klonk" som hördes från min bil var helt normalt. Det hände att BMW bytte diffen på de första E46:orna, men ljudet kom tillbaka omg. Det har "klonket" i drivlinan går att läsa spaltmeter om på diverse M3-forum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.