AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.619

Oljetryckslampan lyser länge innan den släcks. 535i E34

km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Tja.

Har en 535i -91 (E34) som rullat nästan 30k mil.

När jag startar den så lyser oljetryckslampan en stund innan den slockanar, ibland hinner datorn varna för oljetrycket.
Om bilen bara varit avstängd en kortare tid (fortfarande varm) så händer det att den slocknar direkt.

Hur felsöker jag detta?
Svara gärna med bilder.

Han jag köpte bilen av sa att det beror på att detär bytt kamaxek i den till en H1-kam

Även tomgången är orolig och de sa han också berodde på detta.

All cops are bastards
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har sett i nån tråd för länge sen att det kan bero på att oljefilterhuset dräneras pga en fjäder som har blivit dålig.

Dålig tomgång kan bero på kammen eller nåt av detta: Länk en MYCKET bra sajt för övrigt som hjälpt mig flera gånger. Länk

Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som rob_t_j72 säger så är det en utförlig beskrivning av oljetrycksproblemet på E34.Net sidan och här Länk är en snabblänk till vad som kan vara orsaken till dit problem.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kort sammanfattning: oljefilterkanisterns backventil ofta i kombination med sliten oljepump.
På min m30 motor i förra bilen bytte jag oljepump (i samband med byte av trågpackning) samt hela kanisterburken och problemen jag hade försvann som en avlöning.

mvh

MW-Guru
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Tack för bra svar.

Oljefilterkannisterns backventil, kan jag byta den själv?
Jag har väl inte tummen exakt mitt i handen, men något förskjuten är den nog iaf.

All cops are bastards
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Nu har jag äntligen fått lös tummen och bytt oljan samt filtret utan resultat,

Den här ventilen som ni snackar om, vart sitter den? Jag såg ingen..

Sitter den nere i tråget vid pumpen?

All cops are bastards
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Var till BMW igår och köpte en ny backventil, jag tyckte den såg aningen konstig ut, men ja ja.
Betalade 118 kr och såg en ljusning i problemen.

Han mumlade även om att jag skulle ta ner halva tråget och kolla att pumpen satt fast, den lossnade tydligen gärna

Så idag köpte jag ny olja och åkte till GDS-hallen (IGEN!)
Tömde ur oljan och brjade kolla runt på hur man kunde dela tråget, såg inte hur detta kunde vara möjligt.
Såg tre små muttrar i botten på tråget (10 mm) så jag lossade dessa och ut kom en avlång sak med en kabel i ena änden. Vet inte riktigt vad detta är, men jag skulle gissa på nån motor till pumpen eller nåt...

Kollade upp i hålet och såg en bult ganska långt upp, slängde på en förlängare och en 13-hylsa. Stack upp det hela och fick på den, den verkade sitta som den ska.
Monterade tillbaka vad det nu var och issade ner bilen igen.

Tog ur oljefiltret och stack ner det BMW kallar för backventil, såg lite ut som ett plaströr med en massa spår i med en kuleventil i ena änden, den passade fint över röret.
Sen började jag fundera på hur filtret skulle på samt hur locket skulle tillbaka...

Efter ca tio minuters funderande så tog jag av "backventilen" igen och la tillbaka filtret samt locket. Fyllde i olja och åkte.

Antar att jag fått grejjer till en nyare 535 som har åtta eller nåt. Passade gjorde det inte iaf.

Ska åka tillbaka till BMW imorgon och lämna tillbaka en oljig "backventil" och fråga hur det är egentligen.

Har ni några bra synpunkter/ideer?
Har läst länken till bmwe34.net flera gånger, men jag känner inte att jag blir någe klockare av det.

/En frustrerad kmx
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan man köpa backventilen som lös reservdel?!? Backventilen sitter ju i botten av oljekanistern - det är någon av de två "hålen" bredvid mittenröret i den här Länk bilden.

Vilket reservdelsnummer hade din "backventil"?
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Hmm...den ser ju inte utbytbar ut juh :S
Åker jag på att byta hela burken? Den är väl hur dyr som helst...passar det bara från andra 535'or eller kan det passa från tex en 530?

11421745392 är nummret och de kallar den tydlig för "Hylsa" 118 kr kostade den, men den verkar ju vara till en helt annan motor...eller nåt

All cops are bastards
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den reservdelen är bara till V8-motorerna enligt reservdelskatalogen. Det är #19 på denna Länk bilden du fått. Om inte BMW har en bra förklaring till varför den mojängen även passar M30B35 motorer så har du fått en helt fel reservdel.

Så här Länk ser ditt oljefilterhus ut på din motor. Som synes kan man inte köpa backventilen som reservdel. En tumregel från sidan i föregående mening är att det pris då får betala hos BMW i Sverige är >>>ungefär<<< priset i $ * 10 vilket betyder att ett nytt filterhus kostar ca 4000 SEK. Köpa begagnat kanske?
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Ja precis en sån var det jag köpte...den ska jag dock lämna tillbaka imorgon och kräva pengarna tillbaka, tvätta den får dom göra själva!

4 000!! Har en beg. på gång via PPF, men jag har inte hört nåt därifrån sen förra veckan. Får nog ringa honom igen...

Men ny packning antar att jag behöver. Är det svårt att byta det annars?
Fixar jag det själv med mina standardverktyg?

All cops are bastards
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, du bör köpta köpa en ny packning 11 42 1 722 688. Annars behöver du bara standardverktyg. Din största fiende är nog utrymme.

Monterade själv tillbaka oljefilterhuset på min M30B35 nyligen men jag "fuskade" lite genom att ha motorn ståendes på en lastpall :-)

När du kan nå alla skruvar - se Länk bild - så börja med att lossa M6x16 skruven (10 mm hylsa) som stagar fast oljestickeröret i oljefilterhuset (röd pil). Sedan sitter oljefilterhuset fast med fyra stycken M8x40 skruvar (13 mm hylsa) i blocket (gröna pilar).

Ny packning - se Länk bild - och sedan skruva tillbaka. Dra skruvarna med 20-22 Nm.
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Hmm...ja utrymmet verkar bara den största boven...

20-22 Nm skriver du, hur hårt är dewt då tro?´Går det dra på känn eller måste jag åjka och köpa en sån här? Länk ?

All cops are bastards
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
KMX >>>

Delen du skruvade ner är med största sannorlikhet oljenivågivaren... ;)

Att kolla oljepumpsbultarna är ett allmänt känt fel först och främst på M60 motorerna.

Lycka till iaf

// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det går att dra någorlunda på känn (om du inte har en momentnyckel är det lite dumt att köpa en bara för detta arbete) men att beskriva hur hårt det är över forumet är lite svårt/omöjligt. Men för att dra på känn måste man enligt min mening ha dragit/jämfört under en tid med korrekt moment (man kan inte dra korrekt moment på känn om man aldrig känt vad korrekt moment är).

Ett generellt fel många gör är att dra åt skruvar så de blir blå i ansiktet i tron om att ju hårdare jag drar desto bättre sitter dem. Sen drar dem lite till för säkerhets skull.

Nu är det inte så toknoga med moment på just dessa skruvar. Det är ju lite känsligare på detaljer som skruvar till vevstaks+vevaxels överfall samt topplocksbultarna.
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Hmm...ja det käänns ju lite surt att slänga ut ytterligare en femhundring på detta skitfelet, men jag har absolut ingenting att jämföra mot.
Har aldrig sett en momentnyckel ens :S
Ser ut att vara halvt omöjligt att få ner den till att börja med.

Sitter och funderar på hur fan man ska komma åt bultarna som sitter i blocket...

Funderar att konsultera en lokal bmw-skruvare, känner honom bara till namnet, men vet att han är ganska haj på bmw över lag, men gör jag så, då lär jag mig ingenting själv ju...

Får öppna huven imorgon och kika lite på det hela och sen titta lite på min "nya" hållare när den behagar dyka upp. Nu är den på väg iaf...380 kr plus frakt känndes mycket bättre än drygt fyra papp.

All cops are bastards
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Idag blev filterhuset bytt (lämnade bort det till en hemmamek)
Han såg även aatt mitt påfyllningslock var sprucket och han hade ett liggandes så han bytte det med.

Startar bilen och lampan släcks direkt.
Kör några kilometer och kommer fram till en korsning och än så länge inga problem.
Kör ytterligare ca 2 mil och när jag kommer till nästa korsning så tänds oljetryckslampan. Den slocknar direkt jag varvar till, men en tänds igen när varvet sjunker.
Körde sen hem (ca 1 mil) och den tänder sig direkt varvet går under 1000 rpm. På exakt 1000 rpm så fladdrar den och har jag 1100 så är et lungt.

Hur kommer sig detta? Pumpen är ju inte rörd.
Kan locket påverka detta? Känns inte så....
Oljan och filtret är relativt nytt, kanske gått två veckor.

Våga vägra felhjulsdrift
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.