AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.339

Lackstift, fast spray?

Hej!

Såhär två veckor innan jul är det hög tid att planera inför våren!
Nån som vet någon som säljer bättringsfärg som spray?

Mvh

Janne

lappjanne
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Kolla med mekonomen köpte spray till min där
Tack för tipset!

Mvh
Janne

lappjanne
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Finns på BMW.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Köp definitivt hos BMW. Priset skiljer sig inte så mycket men deras har ett annorlunda munstsycke som ger bra mýcket bättre täckning.

Kan inte riktigt förklara skillnaden, men den finns där och BMWs variant underlättar väsentligt målandet.

Niklas

Fransosen
Je
8
Jeldh
525i -93
Hejsan !

Hör med din närmaste Mekonomen butik ifall dom blandar egen färg.
Jobbar själv på Mekonomen och vi blandar färg, Kör även med det "nya" munstycket på våra sprayburkar för att få den bredare spraybilden.
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
alla kulörer finns inte på sprayburk hos mekonomen om man talar om fabrikatet Multonasom brukar saluföras där, då är man hänvisad till BMW original med den nackdelen att dessa finns endast i små burkar, med priset som vad den större kostar av märket Multona.
Andra nackdelar med de små originalburkarna är att dessa innehåller lite färg samt att "trycket" försvinner väldigt snabbt med påföljd att färgen mot slutet "stänker" ut, alltså det är svårt att arbeta med någon större yta, men färgkvaliten är bra,jag har dessutom frågat om större burk men det går ej att få. Färgen som Mekonomen blandar efter bilens originalkulör har jag provat kostar ung. 175-200 och det blir i en stor burk, men då får man komma ihåg att det är en annan typ av färg som är mer långsamtorkande än BMW:s lilla originalburk, samt att den blir matt i ytan och måste läggas på med klarlack kanske 2-3 gånger med samma typ som också är långsamtorkande lack, basfärg och ytlack måste harmonisera ihop, alltså om man inte kan hantera detta så är risken större för rinningar samt att damm och smuts hinner fastna i ytan, och slutligen behövs lacken poleras lite, med detta inlägg vill jag tala om för och nackdelar med de olika färgsystemen samt välja typ av färg för det behov som föreligger men med lite träning och kunnande kan man nå strålande resultat med enkla medel
mvh Uffe/bildock
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Jag förespråkar "riktig" lack på burk, dvs den som bildock beskriver ovan.
Den ger bättre och tåligare reperationer då den har högre täckningsförmåga än den "vanliga" färgen man köper på burk.
Den vanliga burkfärgen duger bara till mindre lagningar a la dutta! då den har en lägre viskositet, dvs rinner lätter vid större reparationer, samt som bildock skriver...den skvätter på slutet.
Med en riktig burk, dvs den du beställer, så får du också ett munstycke som ger rätt hyffsad sprutbild för lindrigare jobb.(vridbart)
Jag har faktiskt lackerat en del motorhuvar med basfärg + klarlack med dessa burkar och fått ett bra resultat med lite efterpolering som hållit i några år nu utan tecken på ett ge upp.

Enl mina erfarenheter så är också orginalsprayen känsligare mot sura avfettningsmedel och det kan lätt bli vita eller grå beläggningar i lacken efter tvätt.

PS.... är du rädd för att lacken härdar långsamt så be att få den blandat med "kort" härdare, då torkar den snabbare.
Eller/och värm repartionsstället med värmepistol innan du lägger färgen så brukar det skybda på ganska rejält.

Mvh
Skalman

Mvh
Skalman
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
skalman
nu är det jag som fortsätter fråga ang. svaret ovan,det var bra tips ang. "kort" härdare, då jag är van att spruta och har den kunskapen, om jag lägger på hyffsat och inte torrsprutar hinner sprutvågorna som alltid bildas att flyta ut innan härdning?
mvh Uffe/bildock
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej bildock.

Med kort härdare så härdar färgen snabbare.
Dock härdar den fortfarande mycket långsammare än den vanliga sprayen och hitills har det inte varit några problem, dörrar bagageluckor och huvar har blivit riktigt bra efter klarlack och polering.
(klarlackar alltid oavsett basfärg)
Lite torrsprut kan det bli om ytan är väldigt stor och man jobbar för långsamt
men det tar man isof bort med en mellanpolering innan klarlack.

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.