AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.160

Rattkrycka, hur bra?

325ix
Hej!

jag tänker sätta in rattkrycka i bilen för att iallafall stoppa "tillfällestjuven" så han tar bilen intill utan krycka istället. ;-)

Jag minns att jag läst ett test av kryckor nå'nstans, men jag kommer inte ihåg var. Dom flesta testade var bara sk-t, men några var "rätt OK" vilket räcker för mig.

Det finns ju (minst) tre modeller av kryckor; den som sitter enbart i ratten, den som sitter mellan ratt & pedal och den som sitter mellan handbroms och växelspak. Någon som har synpunkter på vilken modell som är mest lyckad??

jag har använt en krycka som sitter mellan ratt & pedal i min gamla Opel och den bilen står ju kvar! Fast det säger kanske mer om Opeln än om kryckan... ;-)

Tips och synpunkter i ämnet mottages gärna!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Finns nån som heter Mega-club eller nåt liknande, den ska enligt flera bedömare vara mycket bra, polisen rekommenderar den. Brorsan har en och sen den införskaffades har han fått behålla bilen, innan var den ute på egen hand två gånger, och då är det ändå en Ford Sierra.
(Tysk slogan: ta en semester i Polen - din bil är redan där.)
bl
143
bloom
325i E36
Ha-ha.. rattkryckan ja... Hmm..

Hade till min förra bil en som jag köpte på mekonomen (den dyrare varianten, resten skräp) och var uppe i Örebro på besök och lyckades glömma nyckeln hemma.. (suck) varpå fick låna pappsens sågfilsblad och sätta igång. Visst det gick tillslut men det tog sin lilla stund så att säga...

Kontentan blir, visst det går att ta sig förbi, men det avskräcker eller åtminstone bromsar upp tjyyven.

/ bloom
Jag har en ABUS Granit-krycka som jag köpt hos Folksam för 595:- (kostar 795:- hos Mekonomen), sitter endast i ratten och är en stabil historia. Finns bara två sätt att få bort den och det är genom att såga sönder de härdade låsbyglarna eller såga sönder ratten, om någon stjäl bilen när kryckan är monterad så utgår en kontant ersättning om 2.000:- från tillverkaren. Jag tycker den känns schysst och jag har inte sett nån krycka jag hellre skulle ha.

www.malte-racing.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte en Abus rattkrycka på mekonomen ssf.godkänd 695kr
Mest i avskräckande syfte, men som Maltek säger,såga sönder ratten är det som gäller.
Så med larm .rattlås +rattkryckan så har man väl gjort det som är nödvändigt och praktiskt.
Parkerar sällan bort nattetid, men bättre att gardera sig i avskräckande syfte. Kryckan är rejäl tycker jag.

MVH
Hasso
netsix
Har oxå Abus granit och enligt GKG där jag köpte den så skall det vara en av 2 som klarade testerna bäst.
Har oxå för mig att dom slantar självrisken om bilen skulle råka att bli stulen fast man har kryckan i.

/netsix

Länk

Roffen
Jag har en som har dubbla klor i anderna det gjør att tjuven måste såga av ratten på tre stallen och det tar ju litet tid!! Jag skall ocså motera en brytare som gjør att det inte fins strøm til bensinpumpen=bilen blir ståande kvar.
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag har en megaclub krycka och den är stabil plus att den är ssf godkänd. Skulle tro att den och abus är likvärdiga...

who dares wins...
Len
Med rattkrycka finns alltid risken att tjyven pangar framrutan när han vevar runt efter att ha knäckt rattlåset. Och ratten kanske är lättsågad?
Ett alternativ/komplettering är växellås - se tråd under rubr. stöldskydd.
Finns ännu roligare alternativ nu - man kör fram stolen och låser den. Långbent tjyv får sitta i baksätet och ratta....

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Rattkrycka är bra!

Brorsan hade en på sin 300ZX, tjuvarna fick aldrig med sig bilen. De böjde hela ratten (såg äggformad ut) men fick inte loss den.
Hellre krossad framruta och/eller böjd ratt än att parkeringsplatsen är tom när man kommer ut på morgonen.

www.malte-racing.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Maltek:Min bil stod faktiskt på Gustaf III väg el. gata? en hel dag förra veckan utan rattkryckan monterad,orörd positivt för storstan tycker jag.i dina krokar har jag för mig??

MVH
Hasso
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Det där med stolen som går att skjuta fram och låsa lät riktigt intressant, ska läsa lite mer om det där...
hasso:(väg) U bet, bara ett stenkast från där jag bor. Dock ett stenkast åt de mer fashionabla delarna av Bromma ;)

www.malte-racing.com
325ix
Tack för svaren!
Jag köper en ABUS Granit på Mekonomen i eftermiddag, den verkar bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.