AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.530

Ryggvärk av Bmw

Sida 1 av 2
Då var man Bmw ägare igen. Skönt faktiskt. Hehe...

-men samtidigt som jag började att bli van med bilen kom ryggvärken tillbaka. Samma ryggvärk som jag fick i min 525 för ett par år sen. (som försvann när jag sålde bilen) Ingen annan som får ryggont av sin bil?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det är för att du kör mer aktivt nu! Så det kallas träningsvärk:-) RECEPT: situps samt en rakhållning...

Mvh Danne
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har du haft en annan bil innan som du inte fick ryggvärk av då?`alltså dom/den bilen som du hade i mellan denna å 525...
Ja, hade en 9000, och har en Porsche 944 som som är avställd. Ingen av de bilarna har varit något problem.

Det tråkigaste var att jag ett tag gick till kiropraktor (a´500kr) två gånger i veckan i ca 2 månaders tid. När jag sålde 525án gick ryggvärken över på en vecka.

Ska sätta i min Momostol som sitter i Porschen, för att se om det löser problemet.

Hehe.. snacka om I-lands problem... ryggvärk av Bmw. HAHA...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
intressant hade en 525 med sportstolar (e34 ) innan och fick ont korsryggen under tiden med den bilen som också gick över när jag sålde bilen.
Dock så var det tillsammans med ett jobb där man lyfter en del och det gjorde sitt till ryggen med.

Mpower
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Japp, BMW's "bananformade" ryggstöd är skit (AUDI än värre), men en lite kudde i svanken har räddat mig från att behöva byta tillbaka till Volvo :)

E87'ans stol som jag har nu är dock bättre än stolarna i E46'an jag hade innan. Hade inga problem i mina tidigare Renault, Opel, Volvo.....

Prova kudde och njut vidare med BMW!
Börja träna upp ryggen istället - verkar som du har gått tillbaka till din "gamla ställning" varför du måste tänka efter hur du verkligen sitter... Sätt en liten lapp på instrumentbrädan med innehållet att du måste vara rak i ryggen, så kommer det nog lösa sig!

Lycka till!

/A
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tyvärr har ju bmw inte lika ergonomiska säten som volvo. men de är ju bättre på många andra områden. sitter du mycket och jobbar? jag köpte en knästol för ett tag sen som är mycket bra för ryggen. Länk
Jag tränar regelbundet (4 dgr/vecka), och har ett flexibelt jobb både på kontoret och "ute på fältet". Ska prova med att byta stol och se om det blir bättre.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har på senare år faktiskt fått skapligt ont i ryggen av mina BMW stolar, både 535an och 318, men min E21323 får jag aldrig ont av.

Jag är lite skeptisk att dåligt tränad rygg är problemet, har själv lyft "skrot" bla i 15år och har en skapligt stark rygg måste jag erkänna, men får alltså ont iallafall. Mitt tips är att varva med raggarställning, dvs att man lutar ryggstödet mycket bakåt när man får ont så kan man hålla borta smärtan ganska bra. Själv sitter jag helt upprätt så dålig hållning eller sittställning
är inte en faktor, korsryggen värker iallafall.

Eftersom vi människor är olikt skapta lär ryggarna se annorlunda ut och för en del passar inte BMWs stolar helt enkelt. Men jag har märkt a tt problemet har framkommit när jag kört den ena BMWn väldigt mycket och sedan byter till en annan, tex från 318 till 535 så får jag värk av 535ans stolar som alltid har varit mycket sköna.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
E30:is vanliga stolar är hemska.
Jag får ont i ryggen efter en timme.

Sportstolarna är dock inga problem.. Känns ingenting.

Inte heller min E34:a med comfortstolar har gett mig värk.

__
/Chrille
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
An other point of seeing at it, ryggen kanske säger att den vill ha lite kärlek och det är först i en BMWstol som sanningen kommer fram?
Tag paus och passera gå till första bästa massör. Fullt avdragsgillt som "kontorsmassage", ditt ligger ju ute på fältet. Alt naprapat, lika avdragsgillt det, underhåll för viktigaste maskinen:)
Mvh
Asken
Min uppfattning, som jag verkar dela med många andra, är att BMWs stolar (vad gäller långfärdskomfort) är dåliga. Åkte senast idag 35 mil och var stel som en pinne när jag kom fram. Avverkade samma sträcka med en hyrd V70, resultatet utvilad och avslappnad i hela kroppen.

För mig spelar det ingen roll om det är sportstolar eller vanliga stolar, jag blir stel i ryggen. Inte verkar det spela någon roll om det är en äldre (E36, E39, E46) eller en nyare (E60, E90).

Jag tycker att det är märkligt man ska behöva betala sisådär 20 tkr för att få komfortstolar för att överhuvudtaget komma i närheten av Volvos standardstolar vad gäller komfort.

/// Erik
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Just sportstolarna i e34 var lite jobbiga men sen hade jag sportstolar i 328 och då var det lungt med ryggen skumt det där.

J_Bunk :Volvos v70 stolar fram är skönare än dem flesta bmw stolar till en viss gräns (mil) sen sitter jag hellre i e39 mfl då dem är för mjuka och det börjar krypa i kroppen mer än i en komfort alt sportstol från bmw, tycker jag :-)

Mpower
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om såhär pass många av dom som skrivit här hafr fått ont i ryggen av bmw-stolar är de ju ett ganska allvarligt problem...
Att köpa en så pass dyr bil å sen få ont i ryggen när man sitter ett längre tag är ju allt annant än godkänt.
Hade man bara känt att dom hade vart mindre bekväma är de ju en sak,men att få ont av dom...?!

Har själv aldrig upplevt dehär alltså...
Kanske är för många "raggarställningskörning" på de här forumet :-)
gretzky
Fattar inte vad ni dillar om.... Har haft volvo, saab, vw passat tidigare och under semestertripper har man alltid fått stanna till nån extra gng för o sträcka på ryggen. Men senaste långtrippen i min förra e46 touring med sportstolar körde jag nonstop från Göteborg till Östersund utan bekymmer! Tycker själv att Bmw:s sportstolar är de skönaste jag suttit i:)

dieseldoris
-gretzky.
Sitt i bilen 3-5 timmar om dagen i ett par veckor.
En 10 timmars tur säger inte så mycket...
gretzky
Pendlar till o från arbetet 10 mil om dagen duger det? Sitter lika skönt nu i min e36 touring med sportstolar i skinn. Kör ca 3-4000 mil/år.

dieseldoris
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Håller med Haas:

Sitter själv utmärkt i min E39:a med sportstolar. Aldrig ryggont.
Är ju ett mysigt vardagsrum i vitt skinn med TV, radio, CD, kasett,
gps, dator mm. och farthållare samt lågt vägljud.
Oftast mer utvilad vid slutet av en 30mils-resa än då jag började.

Svekke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Känner igen problemet, i mitt fall är det så att felet grundar sig i att musklerna i ryggen inte är tillräckligt tränade.

I min 540i har jag elektriskt ställbart svankstöd, det gör faktiskt underverk för oss med dåliga ryggar.

__
Bilblogg:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker att e39ans sportstolar är något bättre än de jag sportstolar jag har i e46an. Dom var lite tightare. Eller så har jag krympt på bredden?? Näää, tror inte det faktiskt....

Har åkt till Frankrike flera gånger genom åren med 120-130 mil per dag och inte känt nåt av ryggen.

Men vi är alla som sagt olika och somliga kanske inte hittar en bra stol eller ställning i en BMW.

Skulle gärna skruva ur en stol och ha inne i vardagsrummet. Man sitter ju bättre i den än i fåtöljen här hemma. Samt att det skulle se rätt fränt ut faktiskt :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.