AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.226

Antennförstärkare för TV, analog/digital?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tjo.

Jag har ju en gammal E38 740iL -99. Den hade från fabrik en analog videomodul (TV-box) samt antennförstärkare 6524 8375 228 vänster, och 6524 8375 229 höger. Eller 6524 8375 224 v, 6524 8375 225 h, allt enligt RealOem.com

Nu har jag ju uppgraderat till en hybrid videomodul som tar både analogt och digitalt, och efter att av gode Bianca fåt rådet att uppgradera även antennförstärkarna till samma som han satte in i sin M5 E39. För han hade hört att de skulle vara tänkta för digital-TV.

Nu är jag ju sugen på att byta till dessa antennförstärkare, men man vill ju veta att det blir rätt så man inte går på en mina.

Jag har ju en E38, och Bianca en E39. Så det finns ju en risk att de stärkarna han fåt monterade inte passar E38, eller kanske passar men inte skiljer i nåt från de jag redan har.

Så, det man skulle vilja veta är ju om någon kan svara konkret på om dessa nyare förstärkarna som Bianca satt i sin E39 M5 passar även i min E38, och om de verkligen är bättre för digitalTV än mina gamla stärkare?

Kan någon kanske få fram bild på dessa två olika stärkare, samt kanske en teknisk specifikation på dem? Så man kan se om det skiljer i förstärkning m.m.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,
Jag följer din tråd med intresse då jag själv i dagarna gjort samma uppgradering till hybridmodul på min E38. Skulle självklart vara intressant att höra synpunkter från någon som bytt de gamla antennförstärkarna mot nya. Blev mottagningen verkligen så mycket bättre? E65 kör ju med tre antenner mot sin digitalbox, så finns något liknande till E38 så borde mottagningen avsevärt förbättras.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hur är er mottagning idag med de "gamla" antennförstärkarna?

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tyvärr så är M5an avställd sedan sista nov,annars så hade jag kunnat lägga upp en film på hur ljudet är på dom olika kanalerna..Attans oxå...
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Utan att ha nåt annat att jämföra med så tycker jag att mottagningen idag med de gamla förstärkarna är riktigt bra. Men det gäller när man är i närheten av eller inne i en stad där det antagligen är bra täckning på sändare. Kommer man en bit utanför eller i skugga av tät skog eller stora hus så kan först ljudet börja tystna till och från, för att sen bli lite flimmer och slutligen slut i rutan...

Men finns där signal nog så är bilden klockren liksom ljudet. Kör jag mot Västerås så när jag kommer ut ur urskogen ett par tre mil före Västerås norrifrån sett, så har jag perfekt bild och ljud i det nrämaste helt oavbrutet hela vägen i till Västerås oavsett vilken hastighet jag kör i. Och jag får normalt in ett gäng kanaler, ja de fria alltså.

Det jag hoppas på med nyare förstärkare är ju att det ska bli bättre mottagning generellt sett. Alltså att hus och skog i vägen inte ska påverka lika mycket, och att man får mottagning även längre ut i busken.

Men som sagt, man vill ju verkligen veta att nyare förstärkare verkligen både passar att koppla in och får plats fysiskt, samt verkligen har bättre förstärkning och ger bättre prestanda.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.