AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.039

billigaste stället att ställa in co halt?

nån som känner till nåt hederlig gammal gubbe som gör co halt inställning billigt. typ ett par tre hundringar max?

kan nån säga vaarför man ska betala 800 för ett jobb som tar ca 10s ???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hehe,Jag anses "gammal" och innehar CO.mätare, men lite långt att åka för dig :))

MVH
Hasso
hehe :D

kanske värt ialf? v-ås var det, eller?
På en så gammal bil som du har skruvar du in CO:n utan nån mätare,på känn.Ja började me o "öppna" CO-skruven tills bilen gick dåligt o tempen steg...Sen e de bara o skruva inåt tills bilen går riktigt bra o tempen håller sig där den ska.Det krävs dock rejäla provkörningar o de tar lite tid.Sen när man hittat dör bilen går bäst så öppnar du skruven 1/4 varv till...Klart!Så gjorde jag i vart fall o CO:n hamna på 0,1.Men som sagt man måste gå på känn o de e inte helt lätt.Som en slutlig kontroll kan man kolla stiften,de ska va gyllenbruna....

Dawwe: har testat den principen.. men inte nått nån "bra" co halt. 0,1 låter otroligt lite frstn för en bil utan kat? ät det ens möjligt....
Ja det stämmer,om nu bilbesiktningens sond e rätt kalibrerad för det var det värde de fick i vart fall....Godkänd blev den lätt!!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
gränsen utan kat är väl 3,5% eller nåt.
Varför inte göra tvärtom, skruva in luftskruven till bilen inte går bra,dvs hackar och skakar öppna sedan precis så den går hyfsat sen bör det vara ok.
Viktigt är också olje byte och lyftfilter.
Grundinställningen brukar vara 1-1½ varv utåt från där motorn brukar gå illa.generellt sett för de flesta
märken med förgasarmotor.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den första inställningen är bes. inst.om man är osäker.
är väl bäst att tilläga.
Bes min V8 351W utan avgasrening med 0,2 i co,gick lite illa vid bes .men utanför dörren 1 varv ut med bägge skruvarna =ca 3,5-4,0 Klockrent.

MVH
Hasso
har skruvat lite nu... bilen går bra. kollade två tändstift och de var ganska gyllenbruna...

nu skulle jag vara vilja veta vad mätaren visar. kanske tar sneakmetoden och frågar besiktninggubben om han kan ställa upp? för miljöns skull.. *hehe*

gränsen för bilar utan kat är 4,5. min bil hade 4,3 sist... uch uch

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
häll i lite 2-takts olja garanterat för att det skall gå ner för besiktningen !!!

Mvh/ Daniel
har besiktigat för i år ialf.. den gick igenom med nöd o näppe...

meningen med att ha någorlunda rätt co halt är väl oxo att bränsleförbrukningen skall vara rimlig. när min bil var i "bra" skick flr ca 2 år sedan kunde jag lätt köra 70 mil på 50 liter
Nja 2-takts olja är väl inget bra, bättre med någon form av sprit (HB) hehe.

På stationen här i Sveg där jag bor finns det en mätare utanför, bara att åka dit och testa.

Patrik L
vart ligger sveg?

bor i sthlm själv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.