AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.843

Samtliga servicepriser M5 e39?

Sida 1 av 2
Undrar om någon möjligen sitter inne på servicepriser för ovan nämnda modell?

Tack på förhand!

/Karl
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
inspektion 2 service ligger runt 8000kr, sedan kan det gå upp om de hittar fel.

Min Bil: Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Förstås inte vad du önskar höra, men jag tycker att du ska serva själv. Om du har kunnande, möjlighet och ork, förstås.
jag skulle servat på BMW även om det är dyrt jag skulle 100ggr av 100 köpa speciellt en M5:a med alla servicar hos aukt bmw än en utan.
Man skall inte köpa en för dyr bil så att man inte klarar att sköta den med den värdighet och respekt som den förtjänar;)

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Karl: slå en signal till närmsta BMW-verkstad och fråga efter priser på oljeservice, Insp I respektive II. BeNnaN's pris stämmer säkert och sen kan du väl räkna med en bit under hälften för oljeservice och en bit över hälften för Inspektion I.

___
//Ulf
Om du inte ska äga bilen till den skall skrotas så tycker jag definitivt inte att du skall följa goestas råd.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Det är just med respekt för bilen som jag väljer att serva på egen hand. Då _vet_ jag att den blir servad exakt så som den ska. Jag har SÅ mycket dålig erfarenhet av slöa och slarviga bilmekar, så jag litar helt enkelt inte på att lämna in kärran till dem. Det är alltså inte av nån form av snålhet.
Dessutom finns ytterligare en aspekt: när man servar själv så har man chans att se _andra_ saker som kan behöva åtgärdas också. Det får man aldrig veta om man lämnar in bilen. Då åtgärdas nästan alltid bara det som står på listan över inspektionspunkter.
Och just ja, det finns en till bra sida av att serva på egen hand: det är KUL! Jag älskar att skruva i min bil!
jag håller helt med goesta, sen vet jag hur mekanikerna brukar köra med lite roligare bilar
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Håller med Goesta, det är kul att skruva med bilen och man vet att allt man förväntar sig blir gjort på det sätt man vill. Var tveksam till att serva själv först pga. allt prat om "skulle aldrig köpa en bil om den inte var servad på BMW" men jag tog mitt förnuft till fånga och ska serva själv under vintern. Jag skaffade M5'an pga att det är en (hyfsat) avancerad förklädd racerbil med en massa rolig teknik under skalet, varför lämna bort det skojiga när man kan fixa själv hemma i garaget mörka vinterkvällar när bilen står avställd?

Förutsätter förstås att man vet vad man håller på med ;)
Håller med föregående talare, har alltid servat mina bilar själv, då vet man att det blir gjort ordentligt utan "fusk". Ett exempel vid oljebyte är att jag brukar låta oljan stå o droppa i minst 45 min innan jag häller på ny, hos BMW kan jag tänka mig att det skall gå fort så man har inte tid att vänta...De få gånger jag bytt olja "hemma i garaget" har det fått droppa under natten oxå...Andra aspekter är att man slipper få repor eller liknande på framskärmarna om nu meken skulle va ovarsam. O det viktigaste av allt: man är mer kritiskt inställd till något som ser suspekt ut på sin egen bil än om det vore "grannens bil"...
Smiley©
Jag håller med Goesta också!

Jag servar min bil själv så jag vet att det blir riktigt gjort och inte buskörd på "testrundan".
Min bil är alltid inlämnad på verkstad vid service av tidigare ägare, men allt är inte som det ska iaf (som en del tror att det alltid blir på verkstad) clips och skruvar saknas, plastdetaljer som är spräckta, bristfälligt monterade saker m.m.
Men sånt syns inte för det är dolda detaljer, då tror man att verkstaden gjort ett bra jobb...

Har hört en hel del hur det slarvas på verkstäderna av både verkstadskunder och killar som jobbar på verkstäder. Oljefilter som inte byts, olja som inte håller den kvalitet som man betalt för, servicepunkter som inte kontrolleras är bara några saker det slarvas med.
Det är lite ICA-varning kan man säga, systemsatt fusk vet jag förekommer på verkstäderna, kanske inte att högste hönset har beordrat det, men för att killarna på verkstaden går på ackordlön (snabbt jobb = högre lön).

Om en service/reparation blir bra eller ej beror inte på var den utförs någonstans utan av VEM som gör den, privatperson eller "verkstadsgud" kvittar, det ska bara bli bra utfört.
Nu säger jag inte att ALLA verkstäder är dåliga, men det finns många slarviga ackordtokiga jeppar som jobbar på verkstäderna, även hemma i våra garage såklart, vi alla är bara människor med olika krav på hur ett bra utfört jobb ser ut!
Så varför lämna in bilen och hoppas att det blir seriöst gjort när man kan göra det seriöst själv.
Kan man inte meka själv så har man inget allternativ än att lämna in bilen och betala dyrt för en stämpel i boken (som nästa ägare tycker är skitbra och litar till fullo på...).

Det jag inte begriper är att hur många kan stirra sig blinda på vad som står i serviceboken och inte titta på skicket på bilen istället??
Skicket på serviceboken verkar vara viktigare än skicket på bilen för många.
Har man en nyare bil som innefattas av garantier fortfarande så är det väl bra om man servar bilen på verkstad, så att garantierna inte upphör att gälla för att bilen inte är servad på verkstad som den ska.

/Thomas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hade jag ägt en m-bil av nyare sort är frågan om jag inte gjort mig omaket att åka ner till tyskland för att serva, där BMW-mekanikerna har både kompetens och yrkesstolthet, vilket ytterst sällan är fallet i sverige enligt mina erfarenheter ivf.

en god vän lämnade för ett antal år sedan in sin då nästan nya M5 -00 för byte av någon mindre slitdel i bakvagnen. arbetet krävde dock att verkstaden fick byta en del av bromsröret i samma veva, något som tydligen kunde göras antingen tidskrävande och fackmannamässigt eller snabbare och BMW-sverige-mässigt..
när min vän senare samma år lämnade in M5an för storservice på BMW Hannover, så bad verkmästaren lite försynt att "gode herr S kanske vill låta oss byta bromsröret istället, det kan bli problem med garantin om herr S gör det själv.."
"Nej", svarade min vän, "de är utbytta på BMW-verkstad". Varpå verkmästaren, som trodde herr S behagade skämta med honom, skrattade lite nervöst. "Nej, men allvar, herr S, det kan bli problem.." - och visade honom dragningen av bromsrören fäst med buntband i nedkant av bakaxeln, på det mest utsatta stället på hela bilen.

:-)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Ja, vad säger man?
Det värsta med fördomar är...att de alltid stämmer!
Och jag håller med Smiley©: det är helt otroligt att service-stämplar har så högt anseende. Ibland är de ju inte värda ens pappret det är stämplade på.
De få gånger jag lämnat in nån bil på service så har jag alltid levt med en obehagskänsla: bytte de verkligen olja och filter? Drog de alla skruvar? Kollade de nivåerna? Osv osv osv.

Jag lämnade in min förra BMW för eftermontage av larm, och bad uttryckligen mekanikern att verkligen se till att montera alla lister och paneler med omsorg, för jag _hatar_ när det knakar och knarrar. "Visst" svarade han, "det ska jag göra". Det första jag noterade när jag fick tillbaks bilen och körde iväg var...*trumvirvel* *sitter ni ned?*...att det _knakade_ och _knarrade_ i varenda jävla panel och list. När jag nåt halvår senare på egen hand demonterade ett gäng lister och paneler av annan orsak så fann jag såklart exakt vad Smiley© nämner: uteblivna clips och skruvar, pluggar som saknades, felaktigt inpassade lister och paneler. Och kabeldragningar och inkopplingar av själva larmet var dessutom ruskigt fult gjort. Obegripligt dåligt.
Så det är inte så konstigt att man drar sig för att lämna bort kärran till "auktoriserade firmor", när de så ofta gör ett så otroligt dåligt jobb...de bryr sig helt enkelt inte...
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag kan tänka mig att det är som du säger HFR att i tyskland får man mycket bättre service än i sverige..

Och det är sant, visst stirrar vi alla för mycket på dessa stämplar.
Men än bil som är 20 år kanske inte är lika viktigt att ha fullstämplad service bok, medans än nyare bil kan det vara bra att ha stämplar.
Sedan kan man visa kvitton på att man köpt reservdelar m.m så kan det vara bevis nog att man skött bilen.

Även om bilen är fullstämplad betyder det inte att den kan gå sönder vilken dag som helst.

Som jag lämnar hellre in bilen på en auktoriserad verkstad därför att jag kan inte meka med min bil..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har man kunskapen och möjligheten att serva sin bil själv så förstår jag att många föredrar detta alternativ men det går nog ändå inte att komma ifrån att det kan göra bilen mer svårsåld. Saken är ju att de flesta inte har denna kunskap och det slår ju igenom även när dom köper bil, dvs dom har svårt att värdera om säljaren som servat själv verkligen har denna kunskap och då känns det tryggare att köpa en med fullstämplad servicebok.

Jag lämnar själv mina bilar på aukt BMW-verkstad och visst är det vissa beskriver ovan ett blandat resultat. Inte allt för sällan så hämtar man en nyservad bil där nya fel plötsligt uppstått i samband med verkstadsbesöket. Förenade Bil i Malmö har varit "experter" på detta när det gäller mina bilar och där kommer jag aldrig mer att lämna någon bil. Theanders i Lund har en klart lägre felprocent och oroskänslan när man hämtar sin bil är betydligt mindre. Funderar också på Tyskland som ett alternativ vid de tillfällen det går att kombinera med att man ändå ska ner.

___
//Ulf
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Att samtliga som servar sina egna bilar är hur grymma som helst på att meka är ju ett känt (och underhållande) faktum, men ett annat faktum är att jag - och många med mig - aldrig skulle köpa en M5 E39 som inte var servad hos auktoriserad BMW-ÅF eller likvärdig.
DET tycker jag man bör ta hänsyn till vid ägandet av sin bil...det är nämligen köparens marknad även i år :)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...då är det tur för mig att jag >>aldrig<< ska sälja min kära M5a. Sålunda kommer ingen potentiell köpare behöva stå där och undra om jag vårdat den väl...
Sani: Jag kan hålla med dig om att det finns många sk självutnämnda "service experter", sedan finns det de som verkligen kan det här med bilar, dvs har kunskapen att göra servicen på korrekt sätt. Kan ta surfbilen jag köpte i somras (Passat -96), en 20000 mila bil som ägts av en kille med "mekanisk verkstad", han har servat den själv o dokumenterat allt under hans ägo (2000-2007), skicket var mycket bra o det intrycket kvarstår även nu när jag "skruvat ner bilen i molekyler" för att "säkra upp den" (dvs byte av samtliga remmar,vattenpump,termostat osv). När jag köper beg bil så är det inte var bilen har servats som fäller avgörandet utan hur...Hellre än hemma-servad bil som underhållts minutiöst av en "entusiast" än en bil som servats "enligt bok" men körts av en ägare helt utan bil-intresse...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja, men hur ska vi som inte har något större intresse av att meka (och jag tror att det är majoriteten av det svenska folket) kunna vidimera skillnaden på lekman-som-tror-han-kan och lekman-som-verkligen-kan?...

Jag går därför på informationen i serviceboken+övrig dokumentation, allmän känsla av säljaren/provkörningen och en hyfsad okulärbesiktning av skicket.
Men med "hemma-stämplad" bok får det vara!
Vad har denna diskussion med min topic fråga att göra? Vill ni tjöta om huruvida man bör lämna iväg sin bil för service eller ej kan ni gott starta en egen tråd. Ni som inte har något att tillföra min fråga bör således ej svara i denna tråd!

/Karl
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...*lämnar tråden*...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.