AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.141

520iA, E39, 2002, Startproblem

st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Har en 520iA, E39, 2002 som har svårt att starta när den är varm. Men nu på vintern när det är mellan 10+ 10- så har jag aldrig startproblem med bilen, det var mest på sommaren.

Gärna efter jag åkt en bit, kanske stannar vid en bensinmack, köper något, går ut och skall starta igen så vill den inte tända. Måste kanske vänta 5 - 10 minuter och då går det bra.

Blir den sur? Skall den verkligen bli det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslepumpsreläet (kan skiftas med reläet till bakrutevärmen) för att se om det funkar bättre.
Kan även vara bränslepumpen
Kam el vevaxelgivare som krånglar.
Även tempgivaren som ger signal till DME om vilket temp motorn har fnv bör kollas.
Prova även att låta nycklen vänta i tändningsläge i 10 sekunder innan du vrider över till startläget när det krånglar för att säkerhetsställa EWS överföringen från nyckeln.

En felkodsavläsning vore nog inte fel för att kunna selektera bort ev fel och få tips och komma närmare sanningen.

///MVH Hasso
Länk
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Min första bil var en 318is E30 och den har jag mekat på lite själv. Bytte bland annat bränslepump på den, och bromsbelägg.

Men nu vet jag inte om jag vågar mig på något eget pill på denna bilen. Tyvärr litar jag inte på alla verkstäder så jag skulle helst vilja göra servicen själv om det inte är för krångligt.

Får iallafall prova med reläet när bilen börjar krångla igen. Reläet till bakrutevärmen sitter baktill vid batteriet eller hur?
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Nu har jag ringt BMW i Trondheim och förklarade problemet för dom. Jag sa följande:

Om jag åker nonstop i kanske 10 mil, stannar til på en mack exempelvis, kommer ut rätt så snabbt, och startar bilen igen så vil den inte starta.

Snackade med någon på verkstaden och han visste om problemet, lösingen på problemet menade han var byte av motorolja och samtidigt rensa motorn invändigt. Jag har inte bytt motorolja på ett tag så det är väl oavsett bra att göra det ...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Misstänker att han fundera på att lyftarna töms o "hänger" sig och då blir det ingen kompression, vilket iofs kan hända, kan kanske avhjälpas med byte av olja. Men byta olja kan du ju göra på vilken servcieverkstad som helst, bara dom har rätt olja som är LL life godkänd. Möjligen kan en sk engine flusch vara nödvändigt om oljebytet inte hjälper.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.