AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.048

Problem med Tiptronic?

Visa användare
12
Olle Bylund
325 ci Cab -01
Kommer sannoligt att köpa en BMW 325 -01 på 7500 mil med tiptronic. Svensksåld med full dokumention mao servad enl instruktionerna. Har "ryktesvägen" hört att det skall vara problem med dom växellådorna. Vad säger den samlade expertisen?
Tacksam för svar, det är lite halvbråttom, som det brukar vara när man sugen på att köpa ny bil !!!
Mvh Olle i Söderhamn

OpenAir
Säker på att du kollat på en Bmw??
Hos Audi heter det tiptronic.... BMW kallar det steptronic

BMW har kört med steptronic sedan mitten på 90talet och det funkar bra MEN stepfunktionen är kul första 2 dagarna sen inser man att automaten är så bra att stegväxlingen sällan/aldrig behövs...
Att automaterna skulle vara dåliga måste vara en skröna från nån volovägare med taskig koll, enda bilarna där det KAN vara risk för problem är V8/V12 bilar med ZF5HP30 automaten.
Visa användare
12
Olle Bylund
325 ci Cab -01
Du har rätt. Det står Tiptronic i annonsen! Nu vet jag bättre.Tack för info.
Mvh Olle

OpenAir
Visa användare
23
HenkeEdge
F32 440i XDrive MPPSK -2018
Steptronic-lådan är fin. Nu är inte jag någon expert (har ägt min BMW i någon vecka bara) men som Gasar-Magnus skrev kul första 2... timmarna ;) Nja men tjusningen med den är ju att man kan flippa över den till sportläget S-driven.

Nu vet inte jag något om själva kvaliten på lådan men har inte heller hört att den ska vara någon svag punkt. Det jag blev impad över var att min 328:a varvade 2000rpm i 100km/h och drog 0.75l när jag var på väg hem med den.
En polare till mig sa att hans 328:a Touring/manuell varvade mer.
Så fint med Steptronic:en på långcruise =)

Nu i mer stadstrafik så har den dragit mer =P Fast nu har man skaffat nya dubbdäck så nu kan den nog börja gå lite snålare igen medans man kör in dom =)

Lita aldrig på någon som inte är eller aldrig har varit hårdrockare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.