AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.327

Batteriet i min M5 e39 laddas ur ibland, varför?

Emellanåt, typ ett par gånger i veckan senaste tiden är batteriet så urladdat så att det inte går att starta. Problemet verkar vara att när bilen är avstängd så går det åt ca 4 Ampere från batteriet, om jag mäter en stund senare så är det ibland nere på ca 0,3 Ampere vilket verkar vara mer realistiskt. Ibland ligger förbrukningen kvar på ca 4 Ampere hela natten och då startar den inte.

Min tolkning av felet är att det är något som inte stänger av sig (ibland).

Det går 2 röda kablar från pluspolen på batteriet och det är genom den ena kabeln (kabeln som är längst bak) som det går ca 4 Ampere.

Någon som har en ide om vad felet kan vara eller vad man kan leta efter?

Väldigt bra vore om det gick att få tag på ett el-schema!
Välkommen till forumet.
Ett elschema innebär tyvärr en flera kg tung bibel, alternativt flera pärmar om du kollar i BMW:s arkiv. Det finns en funktion för nerkoppling av elsystemet (consumer cut off och sleepmode) efter 16 minuter från att man stängt ner allt och stängt dörrar och luckor. Innan dessa 16 min har gått så kan du säkert mäta 2-4A ut i bilens olika system, problemet är att om du fibblar med luckor och dörrar så förlänger du hela tiden timern som kopplar ner systemet.
Gör så här: Låt luckan till skuffen förbli öppen, efter 16 min skall belysningen i denna släckas. Om allt verkar OK så långt så kan du mäta förbrukningen på batterikabelb med en tångmätare. Använd minuskabeln , se till att nollställa instrumentet noga precis innan du ansluter runt kabeln, inte en bit ifrån osv.
Tyvärr är inte tångmätare speciellt noggranna vid låga strömmar, men rimligt värde när systemen gått ner i sleepmode är runt 30-40mA (0,03-0,04A). Allt annat är för högt.
Sen kan ju något annat göra att att bilen går ur sleepmode, fel i nåt eftermonterat, larm, telefon osv.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På både min M5 och min 530'n så har anledningen till urladdat batteri under natten varit ett defekt fläktslutsteg. Det som hänta är alltså att någon av kupéfläktarna gått på under natten trots att bilen varit parkerad och låst. På M5:an så gick den hela tiden och det var även problem att ändra fläkthastigheten manuellt på klimapanelen. Så pga detta så var batteriet tomt varje morgon om bilen vara fick stå. På 530'n så var det bara ibland det var problem men två urladdningen den senaste tiden ledde till ett byte fläktslutsteg och än så länge har jag inte haft batteriproblem. På 530'n kunde man vissa morgnar se på vindrutan att fläkten körts under natten.

Som Folke skriver så kan det vara massa olika saker som kan skapa dessa problem men har då märkt något konstigt med din klimatanläggning så är det inte otroligt om det är just fläktmotståndet som "bråkar".

___
//Ulf
Helt riktigt, kupéfläkten liger dessutom utanför sleepmode och matas direkt från batteriet via sitt effektsteg och säkring under handskfacket, inte uppe bland den stora mängden säkringar.

FP
Tack för tipsen, Har kollat att belysningen i skuffen släcks efter en stund och det funkar som det ska, tiden är säkert anledningen till att mina mätningar
blev fel. Har också mätt upp syravikten i batteriet och den var utanför skalan alltså den röda skalan med andra ord helt kass batteri. Hela problemet kanske löser sig med ett batteribyte!

Har inte kunnat se att fläkten varit igång men man vet ju aldrig, sitter både effektsteg och säkringar till fläkten under hanskfacket?, måste man skruva loss någon lucka eller så för att komma åt???

AL
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Här är BMW's arbetsgång för att kontrollera tjyvström:

Batteriet måste vara tillräckligt laddat (spänning högre än 12 Volt). Vid behov skall batteriet laddas.

Lossa testern eller radiohuvudet (mobildel) från diagnosuttaget eller OBD-dosan.

Utrustningar (extrautrustning, extra tillbehör eller serieanpassad kompletteringsutrusning) som är aktiva när fordonet är frånkopplat, exempelvis mårdskydd och stöldskyddsanläggning, skall aktiveras.

Koppla ifrån alla övriga elektriska förbrukare, beakta särskilt telefonen och kompletterade extrautrustningar.

Om batteriet sitter i motorrummet skall bagageluckan stängas och låsas. Därefter skall motorhuven öppnas och brytaren för motorhuvskontakten dras upp helt (verkstadsläge, simulering stängd motorhuv).

Om batteriet sitter i bagageutrymmet skall motorhuven stängas. Därefter skall bagageluckan öppnas och bagageluckslåsets låscylinder låsas med en skruvmejsel (simulering av stängd bagagelucka).

Öppna förardörren och stäng den igen (simulering av instigning).

Koppla till tändningen i minst 5 sekunder och koppla från den igen (simulering av köra).

Öppna och stäng förardörren igen (simulering av urstigning).

Säkra bilen och vänta i 16 minuter.

När 16 minuter gått, efter det att bilen säkrades, kopplas alla elektriska förbrukare ifrån via förbrukarfrånkopplingen. Därefter kan en mätning av vilströmmen genomföras.

Om batteriet varit djupurladdat ett antal gånger har sannolikt kapaciteten sjunkit så pass att det måste bytas. värdet av en bra batteriladdare tjänas snabbt in pga uteblivna batteribyten. Lycka till!/ TP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.