|
|
|
|---|---|
|
provade igår min 328 mot kompisens 535 0-160 eller så. även ett rullande test med start på 2:an till 130. min kärra har öppet luftfiler och diffbroms och rullar på 195/60/15 dubbfritt. 535 har bytt till dr schrick kam, vet ej vilken, diffbroms och rullar på 195/70/14 tror jag det var. resultatet: väldigt lika, jag tog starten från 0 sedan låg kompisen vid c-stolpen i stort sett hela tiden, samma resultat vid start på 2:an växeln. Men antingen slirar min koppling eller så ska det vara så när man växlar fort? mvh Peter | |
| E34 535 eller vad var det för 535a? | |
| e28 -85 de ska väl göra 0-100 på 7.5 och 328 på 7.3 | |
|
Ifall det var en E28 M535 ska den göra 0-100km/h på 7.2 sekunder !! Den "vanliga" E28 535i gör det på 7,5sekunder. |
|
|
Vilken årsmodell har du på 328:an?....E36?,E46?,dubbelvanosmodell? M535i E28 gjorde enligt Teknikens Värld 0-100 på 7,8 sekunder...testvärde, med full tank och två personer + testutrustning i bilen.. Mvh Janne. |
|
|
Hm vet ej om det är en m535, vad är skillnaden mot en 535? min 328 är en e36 från 95. Peter |
|
|
Ingen direkt skillnad annat än toppfarten som är lite högre(224km/h mot vanliga 220km/h) pga spoilerpaketet på M535:an som då skiljer+att M.en har sportinredning också(stolar,ratt)... Även sänkt 18mm mot en "vanlig" 535:a.. enligt det jag har läst/fått reda på iaf.. Vissa säger att den(M535) inte alls är sänkt,men jag ser då skillnaden från min M535:a mot t.ex 528i E28...Har dock inte jämfört med en "vanlig" 535:a i höjd.. Jag specialbeställde mina fjädrar efter kontakt med "BMW's tekniska support" i Sthlm,då fick jag de fjädrar som skulle vara på just min M535:a. BMW här i Umeå kunde inte säga vilka fjädrar jag skulle ha iaf... Motorn osv är likadana i "Sverigeversionen", 204hk original,310nm... Accellerationen är dock samma till 100(vet inte var FRIFART hittat sina siffror)..Mina siffror säger 0-100 på 7,5 på båda varianterna iaf. Möjligen från varianten med 218hk som fanns i Tysklandsbilarna har 7,2 till hundra som uppgift. Mvh Janne. |
|
|
Kan delvis bero på att M535 hade väl diffbroms som standard och därmed bättre fäste, speciellt vid startförloppet. Jag har kvar BMWs originalbroschyrer för 1985/86års modeller för 5-serien och i den ska det stå 0-100km/h på 7,2 sekunder för M535E28, dessutom har den eminenta motortidningen Automobil också nämnt dessa siffror ett antal gånger. 535E34 har också 0-100tid på 7.5 sekunder i vissa tester och i bla all världens bilar uppges 7.5sekunder och cirka 240km/h i toppfart. Jag har även läst att M535E28 toppar 230km/h. E28M535 är sänkt ca 15mm, precis som E34535M-tech. Dessa två har steg 2-paktet (är nästan en riktig M-bil förutom motorn) och då ingår bla annat chassie, vilket inte de M-utrustade modellerna (steg 1) har där endast yttre förändringar som aerodynamikpaket av mindre sort ingår. M5E28 och E34 är tex sänkta ca30mm. |
|
|
Tja,läste bara innantill i min instruktionsbok :) Jag är "ganska säker"numera på att 535i (utan M) också hade diffbroms som std... 0-100 står där(instr.boken) 7,5sekunder på båda varianterna och toppfarten anges där till 220km/h respektive 224km/h för M-varianten.. Sedan vad diverse tidningar fått för hastigheter osv är ju mycket beroende på hur de gör testen osv...men jag litar mest på Teknikens Världs tester :) Vet att Automobil fick 0-100km/h på M535i på 7,0sekunder i ett av deras tester ..efter några "träningsförsök" som det stod i tidningen. Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Kikade lite i min originalbroschyr enbart för M535i/M535i Katalysator från -85, där står 0-100km/h: 7.2s (aut: 8.9), toppfart: 230km/h (aut: 223) (218hk-versionen) |
| Jag har en 535 E28 utan M paket och har haft en till före denna, kan upplysa om att de har diffbroms. Satt/sitter även Bilstein dämpare på bägge. | |
|
Japp,gula Bilstein sitter(satt) på min vagn också när jag tyvärr bytte de bakre från Bilstein till Monroe Gasmatic av någon anledning ;)....Läs prisvärt, men sämre alla gånger...dock med rätt fjädrar som sagt :) Mvh Janne. |
|
| fick reda på att det sitter en 284 graders kam i 535:an hur mycket gör en sådan tro? sitter väl 264graders orginal? | |
|
Vet inte iofs...men gissningsvis vid "fulla skaft" så blir endast effekten att motorn riskerar att gå för magert med enbart kamaxel!!...Varning skulle jag vilja säga först :) Torde(gissning) behövas någon form av trimchip(för bl.a. bränsleberikning) + gärna ett KN-filter el.dyl. luftfilter för att då totalt i bästa fall kunna ge 20-25hk på toppvarv med liknande kamaxel...ca. Mvh Janne. |
|
| Hej jag har en 528 -96 E39 körde helt orginal som jag körde mot en kompis M535 med extraktor ,öppet filter och 3" vi körde jämt från ca 20 - 30 km/h -200km/h. Sen har min brosa en 328 -98 E36 och han plockar med utan problem. | |
|
Just diffbromsen och den hyffsat starka "lågvarvseffekten" på 535 E28 gör ju att den blir relativt snabb 0-ca 100km/h sedan tar luftmotståndet ut sin rätt mot modernare karossformer...Normalt sett så drar t.ex en E36 328 dock ifrån en 535 E28 också från stillastående beroende på "körkunskap" då naturligtvis... Jag har dock svårt att se en 528 E39 "dra" en manuell 535 E28 från stillastående(med den reservationen att man som förare av 535:an måste kunna hantera växlingen på "rätt sätt" då också)... Om man som jag startar på tvåan(händer "då o då") och håller lite varv ;) så blir många förvånade när M535:ans baklysen bara försvinner i fjärran ;) Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
"Om man som jag startar på tvåan(händer "då o då") och håller lite varv ;) så blir många förvånade när M535:ans baklysen bara försvinner i fjärran ;)" Torde inte bilen baklysen försvinna fortare i fjärran om du startar med ettans växel i och tätt därefter slänger i tvåan, mer optimalt om du frågar mig. ;-) Mvh: Thomas |
|
Gemini>>>Skönare ibland(jag gör också "rätt" oftast dvs startar som "vanligt folk" med början på ettan såklart) att slippa slita på växellådan ;) utan sliter på kopplingen istället he,he...motorn har inga problem med det förfarandet iaf ;)) Men det blir så härligt sug när varven på motorn är alldeles rätt och man låter bara pedalen hållas nere och bilen slungas bara framåt och förbi 100km/h på "nolltid" utan att fundera på växlingen...Man sparar ofta tid medans "kombatanten" i högerfilen frenetiskt försöker koppla/växla som "Ekblom" men blir stort efter bl.a. pga hans begränsade växlingserfarenheter/snabbhet och körkunskaper ;) Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Ja, håller med om att det är ett härligt sug i dessa maskiner. Och att många inte tror att dessa vagnar har något att komma med gör att man slår från underläge många ggr, och sådant är alltid skoj. Ja fast nu har jag ingen M535:a i min ägo längre men man kommer ju ihåg hur det var när man "råkade" kombatera vid rödljusen. =) Mvh: Thomas |
| Skäms... toskade mot en E36 325/328 vid ett rödljus (vikingline) i sthlm. Körde då vår E34 540i6.. Sen på motorvägen vägrade killen gasa = revanch var uteslutet. Suck.. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.