AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
827

Orolig för topp packningen!

Inte nu igen!

Var det första jag tänkte när jag kollade oljan i bilen nu när jag tvättade pärlan!?! Tunn gul-grå beläggning på insidan av oljelocket och på insidan topp kåpan! Ingen olja i kylvattnet och gyllenbrun olja på stickan. den drar varken olja eller vatten. Antar att det är kondens som blandar sig med oljan nu i dessa regntider här i Göteborg, det har varit som att gå ut i en dusch varenda morron de senaste veckorna!

Vad säger ni, tror ni på kondens och vad är era erfarenheter? Har bytt topp packning på varenda BMW jag ägt men denna har ju "bara" gått 16000 mil så det borde inta vara dags för byte ännu tycker jag? Tacksam för alla synpunkter och åsikter!

Holmis63
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Du kan nog va lugn, så länge oljan ser ut som sig bör så är det lugnt.

Kan bli lite "klabb" på insidan av oljeröret samt i påfyllningslocket ibland.
Kondes är det säkert.

Billy aka Fantômas
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Generellt brukar man man inte behöva oroa sig om det inte är vattenskadat i tråget/på stickan. Är det bara i locket och inget vatten försvinner är det med största säkerhet kondens. Är dock sunt(som alltid) att hålla koll på oljan.
Hade likadant "problem" som dig och det var kondens pgr av att jag hade kört för korta sträckor. Jag tog bilen och drog en rejäl sväng och körde 20mil en dag (julhandlade i L-köping) och efter det så fanns det inga spår alls i motorn.

MVH
Nu har det varit regnfritt i Gbg i några dagar och jag har medvetet legat på lite högre varvtal när motorn kommit upp i arbetstemp. Avlagringarna är som bort blåsta och då har jag ändå inte kört några längre sträckor. Måste ha varit det fruktansvärda regnandet som medförde otrolig luftfuktighet och kondens och avlagringar i olje röret och på locket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.