|
|
|
|---|---|
|
Jeg har lagt mærke till at folk ofte skriver at det er t.eks en M3 fra 03, men når man kollar up den på vv.se så er den tilverket og taget ibruk t.eks nov 02. Hvad er grunden for at inte at skrive preicst hvilket år den er taget i bruk? Man hitter jo reda på sanningen under alle omstændheder. Eller er det mig der er fejl på den? | |
|
Hej, När det gäller ex E39 så är min bil uttagen och tillverkad i september 01´ men jag skulle nog kalla den en 02´a IOM att den är av modellår 02 och därmed har dom uppgraderingarna som kom då. Mvh Jimmy |
|
| Jag har inget emot de som skriver det på ett korrekt sätt som Jemej gör. De som däremot inte har någon koll däremot kan jag störa mig på. Jag vet inte när Volvo bryter sina modellår men jag har sett bilar uttagna i maj -03 men som är en -04 i annonsen. | |
|
3D Pinball Volvo brukar ändra sina modeller och kalla dem för nytt modellår på vårkanten. En bil uttagen maj -03 kan mycket väl vara "åsmodell -04" men bör givetvis noteras uttagen 2003.. |
|
|
Volvo är lite speciella , det kan vara bilar tillverkade redan vecka 10 2003 som kallas modellår 2004. USA har samma , när Faceliften kom på 5-serien i år, det är bilar tillverkade med början i mars , kallas dessa för -08 i USA. Normalt brukar man ha uppdaterat bilar efter att produktionen startar efter sommarsemestern. Men det rätta måste vara att man talar om tillverkningsår och månad och som komplement, första registreringsdatum |
|
|
Resonerar också som Jemej. Självklart är alla datum av intresse men det primära är BMW's eget modellår då det identifierar bilen bäst då flertalet förändringar/uppgraderingar sker i samband med modellårsskiftet vilket oftast är 1/9 varje år. stormdk: skulle inte du känna dig lurad om du åker och tittar på en bil som annonseras som en 03:a då den är uttagen 01/2003 om det senare visar sig att den är tillverkar 12/2001 och har stått oreggad hos en handlare i ett år? Datumet när bilen är tagen i bruk är av intresse för att veta hur länge garantierna gäller samt om bilen är svensksåld, hur länge fri service gäller. Att enbart gå efter detta datum kan man bli lurad av...En bil tillverkad 08/2002 kan ju vara uttagen 01/2003. Är den t ex utrustad med Navi så har den t ex inte DVD-naviläsare. En annan bil som både är tillverkad och uttagen 10/2002 har t ex vi detta. Jag skulle kalla den förstnämnda en 02:a medan den senare är en 03:a trots att den första togs i trafik senare. När man letar bil så är det allstå intressant att veta tillverkningsdatum som då ger modellår och datum då bilen togs i trafik första gången. När det gäller Volvo så pendlar deras modellårsskiften rejält. Just i fallet med V70 så kom modellår 2003 på hösten 2002 men levde bara fram till mars 2003 då modellår 2004 med facelift dök upp. På Volvo kan man på chassinumret se vilket modellår bilen har. BMW är mer konsekventa och har under de senaste 10 åren bytt modellår 1/9 varje år med vissa undantag. När det gäller bilar sålda i USA så kallar handlarna dom modellår 2008 men enligt BMW själva så är dessa inte modellår 2008. ___ //Ulf |
|
|
Stef99 Jeg er hvad du mener. men t.ex denne Länk han skriver at det er en 03 men enligt vv.se Fordonsår: 2002 Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2007-09-19) Tillfällig registrering: Nej Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2002-10 Producentansvarig: 556313-5002 samt man kan se at den ikke har fået den 03 facelift som kom, led bak mm. Så hvorfor skrive at den er fra 03? |
|
|
Min M3:a är tillverkad augusti/2001 och uttagen 17 augusti/2001, kollade upp och fick till svar att Bmw fr.o.m 1 september blir nästa årsmodell, jag har en Passat 1,9 tdi -02 som bruks/vinterbil och den är tillverkad juli/2001 och uttagen november 2001 men såld som 2002, frågade för skojs skull på VAG sist jag var in och där sa de att de släpper nästkommande årsmodell våren året innan. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.