AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
853

Oljebyte

Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Jag har en liten fråga här om oljetyper . Jag använder nu Castrol delsyntetisk olja men undrar om man kan använda Mobil 1 helsyntetisk ? Jag har hört att man bör undvika att byta oljetyper för att det kan skada motorn !? Stämmer det ?

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Du kan utan problem byta till en helsyntetisk olja. På äldre bilar(70-80-talare) som alltid har haft vanlig mineralolja så kan kanaler i motorn sättas igen då man byter till helsyntetisk olja eftersom den gör rent i motorn så effektivt att gammalt slagg löses upp och fastnar i trånga oljekanaler.

Mvh Micke t
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Håller med Micke T !
Undvik att gå över till helsyntet, du kommer att få problem.

//Ticco

OO=00=OO
__--------__
528iA e28 -86
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Måste då vara imot !! att byta till helsyntet går bra men då man har bytt olja så kan bilen köras ca 100 mil innan det är dags att byta igen för då lossnar allt skit och kommer ut vid bytet . Efter 2:a bytet är det bara att köra som vanligt / samta byte .

Har gjort så på min sierra -85 samt min BMW 525-89 utan problem .

-Phiber- 525i
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej,
Om vi pratar att bilen varit mycket dåligt skött med oljebyten, endast körda korta sträckor så att bilen knappt gått varm osv, finns en pytteliten risk att ett nytt oljebyte orsakar fenomenet som du ungefär berättar. Detta är då inget speciellt för hel kontra delsyntet. En ny olja kan dra fram gammalt slam (och då pratar vi som sagt om en mycket dåligt skött motor) och sätta igen kanaler.
Är bilen skött sen tidigare kan du utan minsta tvekan byta till en helsyntet.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.