AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.299

Bör man renovera kärvande bromsok?

Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Mitt högra bromsok kärvar så att bromsklossen ligger an hela tiden, och jag tänkte åtgärda det. Är det svårt att renovera det gamla eller är det bättre att skaffa ett "nytt" från skroten?

E-30
J.B
Nytt från skroten ??????? ,,är inte det oxå beg då , och du vet inte vilket skick ! ,,,styr pengarna så ta lös oket och renovera det själv om du kan ? ,,, beror ju på hur rostskadad kolve mm är , annars honar man hålet kolven går i och byter O-ringar o gummi så skall det bli OK ,,,annars sattsa på utbytes eller helt nytt .

J.B
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0S "renoverar" jag bromsoken minst vart 3:e år (plockar isär, gör rent, smärglar bort rost, smörjer, sätter ihop)!

Normalt sett behöver inte ens packningarna bytas ut. Dessa byter jag kanske var 5:e-10:e renovering och då oftast för att dammtätningen gått sönder eller förlorat sin spänst!

Man känner enkelt när det är dags för då börjar bromsarna dra en aning snett!

Per L
Skippa skroten iaf...renovera själv tar en liten stund men är inte svårt alls. Annars finns det utbytesok på ex. mekonomen el dyl. Beror mest på hur tålmodig du är!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
...inte alls svårt.... håller jag med om förutsatt att man gör jobbet redan vid första tendenserna till att kolvarna kärvar!
Väntar man för länge kan det vara rätt knepigt att få ut "fastrostade" och kärvande kolvar ur oken. En eller två kolvar vill gärna ploppa ur lätt och de kärvande kolvarna har inte rört sig en millimeter.

På mina BMW-bilar (2- och 4-kolvsok) plockar jag bort bromsklossarna, pillar bort dammtätninggarna och trycker ut kolvarna med bromspedalen tills dom tar i bromsskivan. I värsta fall börjar det läcka bromsvätska så det kan ju vara bra att ha något under och samla upp vätskan i!

Sedan plockar jag bort bromsledningarna och oket! Då är det i allmänhet rätt lätt att få ut kolvarna sista biten sedan.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.