|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss bytt termostat på min 740 och den har kass värme i kupén. Sannolikt är det luft i systemet och den enda gång jag får värme är när jag varvar upp motorn kring 5000 varv. Finns det några trick eller andra luftningspunkter än den på kylaren? Tänkte ev ställa bilen i en brant backe med nosen uppåt. Låta motorn gå på tomgång och sedan lufta på kylet, vad tror ni om det? Mvh: Frusen Tobbe | |
| Någon som vet hur det går till? | |
|
hallå jag trodde jag hade detta felet på min men det var någon värmeventil istället, rätt välkänt problem tydligen sök lite i forumet så hittar du nog mycket info om den, jag vet inte vad det kallas dock :) den kostar tyvärr 3 000kr men du kanske klarar dig med rengöring... |
|
| Men hur kommer det då sig att värmen kommer om jag varvar motorn? | |
|
förmodligen så har hjälpvattenpumpen (som sitter under värmeventilerna) sagt upp sig. När du varvar rejält så behövs inte den, därför får du värme ändå när du varvar. |
|
|
Luftningen är lite speciell på dessa motorer, och ska göras riktigt annars så kan det bli problem med just värmen. Andra risker är punktkokningar i topparna t ex. Man öppnar kylarlocket på expansionskärlet, och även den lilla luftskruven strax bredvid helt genom att skruva ur den. Sen fyller man på kylarvatten tills det blir fullt, och väntar en bra stund så att vattnet hinner sjunka undan genom systemet. När man har fyllt helt fullt och det kommer vatten ur det lilla hålet i sidan på hålet för luftskruven, så är det fullt så att säga. Då kan man stänga allt och först nu starta motorn. Kör den varm och kolla om kupevärmen är som den ska. När motorn sen kallnat kan man kontrollera nivån, och ev suga ur lite ur expansionskärlet om det behövs. Men det brukar funka ändå även om nivån är lite hög. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Värmen har nu blivit bättre, på förarsidan (fram & bak) så är värmen helt okej. Nu återstår bara passagerarsidan som är lite dålig värme på. Är de där ventilerna uppdelade på höger och vänster sida eller kan det vara så att det är luft i passagerasidans värmepaket? Finns det någon mer luftningsskruv någonstans, jag hittar ingen? Mvh: Tobbe |
|
|
När jag nyligen bytte ut ett spräckt expansionkärl, så trodde jag att det inte var nåt särskilt med att fylla upp kylsystemet igen. Så jag bara fyllde på med luftskruven öppnad. Men det blev liknande problem som trådskaparen har, men lite skul och bristfällig kupevärme. Efter konsultation med auktoriserad verkstad så var det bara att göra om fyllningen. Alltså låta motorn kallna helt, och sen göra som jag beskrev ovan, och låta det gå en rejäl stund för att vattnet att rinna undan och nivån stabilisera sig. Jag lät det faktiskt stå över natten. Sen funkade det ferfekt direkt. Jag skulle nog i dina kläder göra om det enligt ovan, iställer för att chansa och experimentera. Har man otur så kan det gå illa om det samlas luft i topparna och blir punktkokning där. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Har samma problem trodde det var värmeventilerna bytte hela kittet, Enda skillnaden blev, förut hadde jag värme på förarsidan efter bytet passagerarsidan, Alltså troligen luft som jag ej blir av med, Har testat alla sätt som står här men problemet kvarstår börjar bli lite less, var på det senast för 1 timma sedan blev lite fesvärme på förarsidan,vet ej vad jag ska hitta på kanske byta tillbaks ändå bättre med värme på förarsidan trotsallt |
|
|
Finns ju fina verktyg som man kan använda då man fyller slutna kylsystem. En vacumpump som suger ut luften som finns i systemet, då vacum finns så släpper man på kylvätskan, funkar klockrent och dessutom behöver man inte vänta X-antal timmar. /Johan |
|
|
Tack för tippset! Var hittar man dom grejorna? och vad kostar dom? |
|
|
Hallå vänner, Enligt TIS ska en 740 med M62-motor luftas på följande sätt: På fordon med parkeringsvärme ska denna luftas separat genom övertryck (1,5 bar) i expansionskärlet och bortkoppling av slangen nedströms luftningsventilen på värmaren för att se till, att eventuell luft i värmaren inte passerar ventilen och kommer in i själva värmepaketet. Huvudluftningen görs genom öppning av kylarlocket på expansionskärlet och inställning av värmereglaget på maxtemperatur samt fläkten på lågt varvtal. Härigenom öppnas värmeventilerna och startas hjälpvattenpumpen. Motorn startas och gaspedalen trycks ned kortvarigt tre fyra gånger till ca 4500-5000 rpm för att "spola" kylsystemet. Härvid är det viktigt, att inte ha motorn igång mera än ca 30 s, eftersom kylvätskan i annat fall värms upp och expanderar. Sjunker kylvätskenivån i expansionskärlet under denna operation, fyll då på kylvätska i kärlet upp till kanten. Skruva sedan på locket och kör motorn tills termostaten öppnar. Vid behov upprepa operationen från KALL motor. Så här har jag med framgång gjort ett par gånger efter byte av expansionskärl och vattenpump. Lycka till!! Lars Franzén |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.