|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ett problem (nu är vi där igen) är när man tror att de inte har en avgränsad ljusbild liknande halvljuset. Det är precis vad de har, iaf tills någon manipulerat dom. Tyvärr förekommer det detaljerade beskrivningar på nätet hur man plockar bort metallskärmen i vissa strålkastare och därmed även avgränsningen uppåt. Man får givetvis en bländande ljusbild men man absolut ingen längre räckvidd framåt eller nån slags fjärrljusliknande strålkastare. Korrekta dim/kurvljus har en låg avgränsad ljusbild i form av en skiva med stor bredd, oftast 150-160°, till skillnad från halvljuset som har kanske 40-60° bredd och är avsedd att belysa framåt så bra det går utan bländning. Eftersom dimman inte sällan börjar först en liten bit över markytan så kan man skicka ljuset under det vita täcket och minskar återkastat ljus betydligt. Det verkar inte som många kollat upp t.ex dessa detaljerna, men man vet med säkerhet att det är mest skit. Lite synd måste man nog säga. FP |
|
lob |
Det går inte en dag utan att man lär sig något på detta eminenta forum. Jag trodde helt klart att ljusbilden som sådan gav ett mer "bländande sken" på grund av sin ljusspridning, men nu vet jag bättre. (obs ingen ironi) |
|
folke, "...belysa framåt så bra det går utan bländning." Nu är det fler som vittnar om dimljusets myckt korta räckvid. Jag tror annars att många vet vad som är tanken bakom dimljusets låga placering. Menar du att dimljuset kan fungera bättre om vi rent mentalt är mera förstående gentemot det? :) |
|
| Sorry, MYCKET, samt RÄCKVIDD. fingrarna slirar...:) | |
|
Jag anser också att man inte har så stor nytta av dimljus när man är ute och färdas på vägarna. Som många nämnt belyser ju korrekt inställde dimljus bara några meter framåt. Detta enda sammanhäng som jag ser dem användbara skulle väl vara som kurvljus. Mercedes erbjöd väl detta, vet att jag sett nån med denna finess och det verkar ju som sagt fungera. Varselljus i dagsljus är ju annars ett alternativ, som många använder. Inte bara unga utan man ser många äldre som kör på denna variant med. Fast att köra med parkerings- + dimljus under den mörka tiden av dygnet är ju galenskap. Än värre att bara använda parkeringsljus. Jag vill dock poängtera att jag är emot de som använder dimljusen ihop med halvljuset, fast jag anser mig inte bli bländad utav det. |
|
|
Tycker Folkes tekniska synpunkter och funderingar är intressanta men detta med dimljus+halvljus har som sagt ett brett motstånd. Man ser endast problem: 1. "De bländar" Fast flera här skriver ändå - trots att de är emot - att de inte uppfattar dem särskilt bländande. Är "4 myror fler än två elefanter" frågar man sig. 2. "Dimljuset räcker endast 2-3 m" Märkligt, mina dimljus på E39:an når betydligt längre och lyser även upp mörka partier på bredden som borde göra dem lämpliga på mörka skogsvägar förutsatt att kombinationen inte bländar enl. punkt 1 förstås. 3. "De reflekteras i blöt väg och bländar sedan" Har jag inte sett så mycket av, men halvljusen då finns ingen reflektion från dem? 3. "Löjlig styling hos omogna ungdomar med bakvänd keps" Irellevant argument enligt mitt sätt att se saken. :) Svekke |
|
|
Som Svekke skriver, man ser endast problem, det är tyvärr inte ovanligt och gäller mycket annat än just denna tråden. Ibland hittar man inte nog med argument emot saker och ting verkar det... sword: Räckvidden, i ditt urklipp från min text, gällde alltså halvljuset. FP |
|
| Måste faktiskt erkänna att jag väldigt ofta kör med halvljus + dimljus om kvällarna. Men först och främst när man är ute på landsvägarna och i obygden där det förekommer mycket djur. Skymtar man ett rådjur en meter innan, så är chansen större att man lyckas veja/bromsa har jag märkt. Tycker dimljusen lyser upp 10ggr bättre i dikeskanterna. | |
|
Filling: Det kan upplevas så. Men eftersom människan har en reaktionstid på ca. 1 sekund så hinner du inte reagera innan du har kört på det om du inte kör väldigt sakta. Det argumentet håller inte riktigt. Jag tycker dock att bländningsrisken är överdriven. När det är mörkt och blött spelar det ingen roll, man blir bländad av halvljuset iaf, hur många andra land är det som har denna lag? Inte många! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Nja, där kan jag inte riktigt hålla med dig. Visst är reaktionstiden 1s ungefär, men när jag har dimljusen så ser jag rådjuren mycket tidigare, speciellt när det är en slänt (uppför) precis bredvid vägen, förut så höll man på att göra på sig när man såg djuret först när det var i höjd med framskärmen. När man har bott ute på landet ett tag så lär man sig att alltid vara extra fokuserad under vissa vägavsnitt, där man dagligen stöter på vilda djur, och då är iallafall min uppfattning att dimljusen förbättrar sikten avsevärt åt sidan. |
|
|
filling, mycket möjligt att Du hinner se dem lite tidigare. Din hjärna hinner dock inte bearbeta informationen förrän Du har passerat. Därför så har dimljusen INGEN SOM HELST TRAFIKSÄKERHETSHÖJANDE EFFEKT under förhållanden md klart väder. Allt annat är tro, saga, lögn och förbannad dikt!!!! Men visst, när du kör förbi en slänt där Du förväntar Dig att se ett rådjur så kan Du ju tända dimljusen och ta en titt på det, det är ju ett oerhört vackert djur. Att dimljusen bländar mer än halvljus vid blöt vägbana är sant. Mycket enkelt att se när man får möte av en dåre med dimljus på. Då dessa belyser vägbanan betydligt närmare bilen än vad halvljuset gör. Resultatet är två intensiva reflektioner som stör och utgör ett hot mot trafiksäkerheten. Vad som är lagligt eller olagligt i andra länder är helt irrelevant när det kommer till dimljusfrågan. Dimljusen Jag möter på vägarna bländar inte mindre bara för att det är lagligt i Ukraina och Rumänien... |
|
|
Tror att denna tråd håller på att förvandlas till en ny "Slå av dimljusen BMW -ägare !" som för övrigt kan läsas här: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
På väg hem från biltvätten i eftermiddags mötte jag Harry Haffa (i V...o), med parkeringsljus och dimljus påslagna...vilket föredöme...;-) If it works, don't fix it. |
|
|
folke, det här med att många bara ser problemen,... Tycker faktiskt att det är just detta som håller forum levande. Tänk vad tråkigt det vore om alla var överens. Som ordförande Göran Persson sade, "Låt tusen blommor blomma..." ;) :) Ps Jag har ett arbete som går ut på att hålla i vissa möten. Välkomna dit för att bevittna hur ofta vi människor ser problem och hur vi gräver ner oss... /sword |
|
|
S&S: Varför skulle de inte kunna ha det? Är ju fullt lagligt när det är ljust? Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Thorssa: Du vet inte vad ett föredöme är? Dessutom var det inte dagsljus... Dimljus fram debatteras ofta och länge men det j...a dimljuset bak är mycket värre... Fordonsbelysning Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Några tumregler är: I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus. Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning. If it works, don't fix it. |
|
| Nu syftar jag inte på föregående inlägg , men placebo-effekten har båda en väldigt positiv och negativ inverkan även i fallet "dimljus" | |
|
S&S: Skriver du eftermiddag så antar jag att det är dagsljus, du får vara tydligare än så om det ska framgå att det var mörker. Dimljus är ju tillåtet fram om det nu hade varit ljust vilket jag antog, då ser jag inte det som en dålig förebild att ha dem påslagna tillsammans med parkeringsljus. Att man ser polisbilar stup i kvarten med trasiga bakljus är däremot ett dåligt föredöme! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Dagtid: Ok med parkeringsljud + dim Nattetid: Inte. |
|
|
Hyfsat trådlyft, men en kul tråd. Jag fascineras mest av att många använder så starka ord: "inte klokt", "lögn och förbannad dikt!". Man kunde ju tro att ni talar om cancer, världssvält, mord eller organiserad brottslighet. Inte att det gäller en liten glödlampa? :-) Min egen åsikt är att det kan inte finnas en frisk människa som blir bländad av ett litet dimljus... Då är det dags att gå till optikern, sluta vara så hård på såsen eller att sluta köra bil. Jag träffade en person i måndags som på fullt allvar hävdade att han alltid blev bländad av "dessa BMW med sina Xenon. Han påstod mycket påstridigt att det är laserljus och att det är *livsfarligt* att få in det i ögat, man blir blind på en gång!!". Alla sorter finns. :-) Jag tror mer det handlar om att vissa irriterar sig så förtvivlat på dessa "unga med bakåtvänd keps och deras styling", så att dom inte kan tänka på något annat. Och det är väl det dom borde göra. Tänka på något annat. Skaffa ett liv, t ex... :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.