|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Polisen stannade mig i hisingen, Göteborg för några dagar sen på grund av att jag körde med dimljusen och parkeringsljusen samtidigt på kvällen. Fick 1200kr i böter. Jag försökte övertala polisen att man får ha parkeringsljusen samtidigt som dimljusen på, men då sa han att det inte regnar, dimmar eller är ljust ute. På kvällen ska man ha halvljusen på sa han då till mig. Någon som vet hur det funkar? Ska nog ringa vägverket på måndag. /Hapsuno | |
Gemini__ |
Kan väl ändå inte komma som en chock att man får böter för felaktigt användande av dimljus, eller? Denna regel har funnits sedan -95 om jag inte missminner mig. Mvh: Thomas |
|
Jag diskuterade det med min körskolelärare när jag tog körkort också, Och vi kom fram till att man får ha de igång på kvällen när det är godkänt ljus på vägen "Lyktstolpar etc" |
|
Gemini__ |
Från -95 verkar stämma: Länk Det var dessutom inte längesedan du fixade körkortet, har du glömt bort all teori? Drygt med böter i vilket fall som helst, även om det är berättigat. |
Gemini__ |
"Aldrig dimljus och halvljus tillsammans Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt. När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen. Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan]. Kontrollera därför att belysningen är rätt, för både Din egen och andras säkerhet." |
|
Den frågan måste vara besvarad ca 3 000 000 gånger redan, hur kan det ha undgått någon vad som gäller?? Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Iofs tycker jag det låter som att han inte hade på halvljuset. Fast man får ju inte köra med enbart dimljus/parkeringsljus på kvällen. Svekke |
|
|
Gemini__: Du har verkligen INTE läst vad jag skrivit tidigare. Jag tog körkortet för snart 6 månader sen och fick körkortet på första gången när det gäller teorin, halkan och uppkörningen. Har dessutom läst en massa om dimljus innan jag tog körkortet, bortsätt från teoriboken. Läste allt med dimljus innan och efter jag fick böter. Wiggge: Polisen följde efter mig i ca 5 minuter. Stannade och åkte förbi sammanlagt 4st trafikljus och en massa lyktstolpar. Gasar-Magnus: Jag har ALLTID sökt innan jag startat en ny tråd. Sökte efter "dimljus parkeringsljus polis", "dimljus polis", "parkeringsljus polis". Kom ingenting fram, fråga mig inte varför. Svekke: Jag hade återigen på dimljusen tillsammans med parkeringsljusen. Jag kan skillnaden mellan halvljus och parkeringsljus. Har själv monterat in Angeleyes ringarna i lyktorna så att dem ersätter parkeringsljusen! |
|
|
Man får inte köra utan halvljus om det är skymning/kväll/natt. Du missade "AND" mellan orden då du sökte. Kolla söktipsen under sökrutan: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: Äntligen ett normalt svar! Tack för tipset! |
|
|
En bra tumregel är att när gatubelysningen tänds, då ska halvljuset på. Det är iallafall det polisen kör efter. Har varit med om någon gubbig polis som trodde att det var efter klockan 18.oo oavsett årstid (det var sommar), men efter en tillrättavisning av sin yngre kollega så tog han genast tillbaka påståendet. Det sista man ska göra, det är att lyssna på allt skit en körskollärare häver ur sig, har aldrig varit med om människor som hittar på mer regler än dom. |
|
Gemini__ |
Hapsuno: Om du nu har läst det mesta som finns att läsa i ämnet förstår jag inte varför du ifrågasätter boten. |
|
Som nämnts ovan är det endast tillåtet att ersätta halvljuset med parkeringsljus + dimljus när det är ljust ute. Såfort det börjar skymma måste du tända halvljuset och släcka dimljusen. Det är inte lagligt att använda dimljus och halvljus samtidigt, men du får använda dimljusen ihop med helljuset. Jag tycker det är bra att de stoppar folk som kör med felaktig belysning. Jag ser absolut ingen anledning till att köra på dimljus och parkeringljus när det är mörkt ute oavsett om vägen är belyst eller ej. Desto värre är det när man möter bilar som endast kör på parkeringsbelysning i mörkret. Hur tänker de?? Tycker gott och väl att de kan stanna folk och påpeka om man har trasiga lampor också, dock inte ge böter utan bara hänvisa till att någon lampa är trasig och bör bytas ut. Kan berätta att när jag var på väg hem igår blev jag omkörd utav en BMW 5-serie E60 som inte hade behagat sig att sätta på någon belysning alls. Varken halvljus, parkeringsljus, baklampor eller nånting. De som kör så här när det är becksvart ute förtjänar en stor böteslapp. Hapsuno: Jag säger inte att du förtjänade böter, utan personligen tycker jag att du borde ha fått en tillsägelse. |
|
|
Åka raggarrundan med parkeringsljuset på hör väl hemma på EPA-traktorer. Jag tycker polisen skall åberopa förargelseväckande beteende i första hand och halvljuslagen i andra ;) |
|
|
Här ser du vad vägverket säger om bilens belysning vid olika tider på dygnet. Länk |
|
|
Märkligt att fortfarande så många inte förstått vad som gäller, hittills har ingen i tråden förklarat vad som gäller. Det ÄR tillåtet att använda dimljus + parkeringsljus i mörker om det är råder dimma, snöfall eller nedsatt sikt: Länk Om det var bra sikt när Hapsuno körde är böterna rätt, annars kan du överklaga dem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik W : det förklarde ju Polisen för Hapsuno redan "på plats" ju!!! så det var väl redan klarlagt eller?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Gemini__ |
Ja, det där var inget nytt under solen precis. |
|
Det här är rätt självklart men ändå så krångligt uppenbarligen om man ser till hur många som faktiskt kör med halvljus samt dimljus. Min pappa fick böter för några år sedan (ca. 8 år om jag minns rätt) han blev stoppad av polisen efter ett lunchbesök för att att han hade halvljusen tända tillsammans med halljusen. Dett var helt omedvetet från hans sida, han använder ALDRIG dimljusen, men det är var en Volvo V70 (den första generationen) och för Er som minns hur dimljusknappen sitter placerad på den så är det inte konstigt att man kommer åt den av misstag när man stiger in i bilen om man är av lite längre kaliber. I detta fallet tyckte jag att polisen borde ha informerat om att lyset var tänt och använt sitt sunda förnuft lite. Dett var en anekdot jag vet, men det belyser ändå problematiken vart gränsdragningen skall gå någonstans. Nu till min fråga: När min ena xenonstrålkastare bestämde sig för att lägga av i sommras så valde jag att köra med dimljuset samt parkeringljuset oavsett tidpunkt på dygnet (ja, jag vet att det enligt regelboken är fel), men jag tycker det är bättre med två fungerade ljuskällor än bara en , för hur många bilar åker inte omkring enögda och som då lättare misstas för en motorcykel? Detta var under en begränsad tidpunkt till en ny styrenhet anlände med posten. Vad tycker ni är den rätta modellen i mitt ovan beskrivna fall? Mvh/ Niclas |
|
|
Några reflektioner; - De som kör med BÅDE dimljus och halvljus oavsett tidspunkt på dygnet är betydligt fler (och betydligt mer störande) än de som kör med dimljus och parkeringsljus olägligt. Jag har spanat (lite irriterat) på de förstnämnda förarna. Tycker mig se många medelålders damer. Jag tror att många inte ens är medvetna om att dimljuset är på. - Jag kommer mycket väl ihåg första gången jag fick en "tankeställare" gällande belysning. Vid en kvällskörning av en rak 6:a några månader "efter körkort" började föraren till bilen framför mig "bromsa" upprepade gånger utan att jag såg något hinder framför honom. Så fortsatte han tills jag märkte att "hindret" låg bakom honom. Det var jag som hade såväl helljus som dimljuset på, utan att "tänka" på det. Generat släkte jag det ena efter det andra. - "Nylicenserade" förare får tyvärr finna sig i ett och annat misstag. Bötesnivån kan man ha olika åsikter om, men Hapsuno har mitt medlidande. Jag tycker däremot att jag inte har någon sikt alls kvällstid med parkeringsljus, med eller utan dimljus. Hur många mil var det nu det sägs att man minst ska ha bakom sig för att vara hyfsad van förare? mvh sword |
|
|
Hapsuno: Tänkte bara "flika" in: Har du "bara" satt i ringarna (angeleyes) i dem befintliga ljuslyktorna, så har du INTE några E-godkända lysen (Måste godkännas som en komplett enhet för att bli E-godkännt). Om du kör med komplette lysen med ringarna som är E-godkända så är det "bara" att köra vidare OM det är ljust ute. Om det är skymning eller dyligt, så SKA det vara halvljus, vilket INTE får kombineras med dimljus! (Ursäkta eventuella stavfel,, vart på julbord) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.