AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
445

hur känns fartspärren?

Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Undrar om detta med fartspärren. Jag har kört min bil max ett par gånger men hur fasen funkar fartspärren? Jag har inte märkt att motorn har slagit ifrån eller att bilen skulle bli svagare! Hur ska det kännas, för man måste väl märka det på något sätt. Kan tillägga att min mätare är graderad till 250.Jag tycker mig ha sett att nålen passerat 250 strecket (man glor inte alltför mycket på hastighetsmätaren i den farten). Går det att få den att peka rätt ner på en mätare graderad till 250? Har sett någonstans att fartspärren ska slå in vid 254 mätarfart.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det brukar kräva mer än 254 på mätaren för att spärren ska gå i. Detta pga missvisning. Det känns ungefär som man sakta stryper tändning/ bränsletillförsel. En halvmjukt avbrott på skenandet ungf:)
Deliq
Säg att hastighetsmätaren har en felvisning på 5% (säkert mer i den farten, då felet sällan är linjärt), då skall mätaren via över 262 km/h när du kör 250 verklig fart.

M V H // Deliq
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Ja,beskrivningen av att sakta strypa tändning och bränsle känner jag igen. Det har känts ungefär som att plana ut efter att ha accelererat. Problemet har varit att det har kommit alltför tvära kurvor för snabbt för att jag ska ha vågat pressa mer och kontrollera. Tänkte först att det var fråga om fartblindhet ;-)) typ plana ut i "warpspeed" citat Star Wars hehe. Nåja, skoj är det när det går fort! Ska vid tillfälle snarast testa igen.

Pekka:
Fungerar spärren endast på 6:e vxl? Din bil lär väl passera 260 redan på 5:an..?

/B

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Warpspeed härrör från Star trek!!!
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Kanske att den passerar 260 på 5:an har faktiskt inte testat än. Nu är det ju andra sommaren med bilen och jag har blivit mera van vid att köra fort med den så det ska testas så snart tillfälle ges ;-))
Star Trek ska det tydligen vara ;-)) ikväll är det dock Star Wars som gäller!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.