|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag håller på med att byta topp på min bmw 525 tds -92 men när jag skulle beställa topplockspackning så finns det 3 olika... Länk Någon som vet vad dom menar med t.ex. 1,68/2 hål? Har ni några andra tips som kan komma till användning när jag byter topp? Tack på förhand. Mvh Ricky | |
|
INGEN som bytt topp/ topplockspackning på en TDS? Mvh Ricky |
|
|
Jag bytte på min förra bil, när du demonterat din gamla packning så ska det finnas ett ställe på packningen där det finns 1 2 eller 3 hål och det är vilken tjocklek det är på original packningen.. Byt bulten samtidigt annars så är det nog inga bekymmer mer än att va noggran.. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
har du beställt bultar ännu ? mvh fassan Mvh Ricky |
|
|
Jag tror inte det spelar någon roll vilken man köper, det är fortfarande samma motor/topp! Och det var ingen utveckling av M51:an under de år den fanns i produktion! Men jag är inte riktigt hundra! Kolla med nogon BMW-återförsäljare eller kunnig värkstad när det gäller BMW för att vara på säkra sidan! MVH/Viktor |
|
|
Hur vet man vilken packning man skall ha. Sitter 3-hål nu på min, dvs 1,87mm. Kommer montera en annan renoverad topp, ej planad eller dyl (man bör inte ens plana m51 topp). Men hur vet man ens vilken man skall ha? |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag och diesel... Försöker ändåså svara... Jo, det spelar roll vilken man väljer. Antalet hål anger tjockleken på topplockspackningen. Om man inte gör något som ändrar hur mycket kolvarna sticker upp ovanför blocket så ska man använda en topplockspackning med samma tjockleksmarkering (antal hål) som sitter där nu. Annars kan man mäta upp hur mycket kolven sticker upp ovanför blocket och på så sätt avgöra vilken typ av topplockspackning som ska användas. @F-Tar : I ditt fall borde det således bli samma, dvs 3-hålad. Här är en annan tråd där jag förklarar samma sak Länk Fast i vanlig ordning så orkade inte trådskaparen bemöda sig med att följa upp sin egen tråd... Precis som den här tråden, det fanns energi att registrera sig och ställa frågor men det var tydligen inte lika roligt att följa upp sin egen tråd... |
|
Tack för det! :) jag fick för mig att de handlade om ifall man planat toppen.. oftast rör man inte resten av motorn då man byter packning.. dvs du ändrar inga slaglängder precis. Mer vanligt äre ifall man planar och isåfall måste ta en annan packning. Just på M51 så finns de bara 2-hål (1,63 om ja minns rätt) eller 3-hål (1,87) så vitt ja vet, ifall man tar bort nån mm från toppen borde man ju isåfall ha ännu tjockare än 3-hål (som är org enl realoem, står bara en storlek där) med tanke på att kolven kommer närmre toppen. Om man inte ens får plana toppen på M51 pga förkammaren du gjutjärn varför ska de egentligen ens finnas fler packningar än 3 hål att välja på -.- blir bara förvirrad. Förövrigt hatar jag också trådar som slutar i tomma intet!!! 70% av alla trådar på övriga forum även engelska har inget slut, ingen lösning. Frustrerande |
|
Dubbelkollade för just M51-motorn i BMW's egna verkstadsmanual, och det är som jag beskriver ovan. "If no work has been done on crankcase which alters piston clearance, use seal with identical thickness marking (number of holes)." "If work is carried out on the crank drive or piston, the seal thickness must be redetermined." För M51-motorn gäller följande värden: Piston clearance: 0.54 - 0.76 mm => Install 2-hole seal Piston clearance: 0.76 - 0.99 mm => Install 3-hole seal Här är hela mätproceduren Länk |
|
Perfekt! De täcker svaret! :) Kommer ej röra kolvar vev el dyl. Kommer bara snurra på svänghjulet å de e allt. Iofs e packningen bytt för 2 år sen så svårt å säga om de gjorde nåt då. Men det vart satt dit en 3-håls packning iallafall |
|
|
Tog bara 2 år senare å byta packningen :D iallafall gick allting bra förutom en sak, att den sipprar ut lite olja i främre vänstra hörnet dvs transmissionsdelen. Jag använde lite pasta mellan bröstkåpa och toppen på ovansidan eftersom det rekommenderades. Däremot den undre delen använde jag ingen pasta eftersom det framgick ej. Så nu har jag en tät topp men ett litet yttre oljeläckage ist och det är ju lika dåligt. Skulle de vara pasta på nedre delen också? Om någon vet. Isf äre bara å lyfta igen å byta packning och bult. Känns ju lagomt lockande |
|
:-) Tja, har väl haft en del saker i garaget som dragit ut på tiden också :-) Främre vänstra hörnet, menar du stället där bröstkåpan (#1 i denna Länk skiss) möter oljetråget dvs ungefär där siffran 14 svävar omkring? |
|
Haha sånt händer ;) detta är min bild. Länk För förståelse :) |
|
Aha, det var tydligare! Fast det där är främre HÖGRA hörnet! Alla de instruktioner jag sett (oavsett motormodell) säger att man måste lägga en bit tätningsmedel på alla ställen där det finns en skarv för topplockspackningen (svårt att förklara i text). I det här fallet är det i alla skarvar där bröstkåpan, blocket och toppen möts. Ska se om jag har en exempelbild (kan inte M51-motorn)... EDIT : Ok, här är ett typexempel från min M30-motor Länk De två ställen där de röda pilarna visar måste man lägga till lite tätningsmedel (då det är där block, topp och bröstkåpa möts med topplockspackningen emellan). |
| Okej! Ja enligt guiden så vare bara pasta som skulle läggas på ovansidan. Stod inget om den undre sidan. Känns lite tört å lyfta av toppen igen för nå små dropp. Gamla packningen kan man se att de användes pasta på ovan men inget under. Tanken slog mig ”kanske ska ja lägga en sträng nedre kanten också” men eftersom de inte fanns där innan så sket ja i de å lät de vara, dumt nog. Packning kommer från elring å vet inte om de va dumsnålt då den kostar 500kr motför oem 1300kr. Kan haft otur också (såklart). Det ironiska e att jsg sålde en m51 motor i somras för 2000kr och i mitt fall är det priset jag får betala för nya topp bultar plus ny org packning, ja sedan plus jobbet/tiden. Börjar överväga byta topp packningen igen pga detta läckage av olja. | |
Köper du från BMW så får du Elring också - det är top-of-the-line så att säga. Varit i samma situation som du, bytte topplockspackning på min M20B23-motor i samband med en allmän "genomgång" av motorn. Kort efter började den såklart läcka olja längs högersidan - vilket förvånande mig för där går bara oljegalleriet (dvs lite dräneringshål så oljan från toppen kan rinna tillbaka ned i oljetråget) och jag har inte haft några problem där tidigare på andra M20- och M30-motorer. Länk Så toppen fick ju åka av såklart - för så kunde jag inte ha det helt enkelt Länk Så för säkerhets skull gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare - la en extremt tunn ring av tätningsmedel runt oljereturhålen (svarta pilar i bilden nedan) och bara för säkerhets skull gjorde jag samma sak runt hålen för topplocksskruvarna (röda pilar i bilden nedan). Länk Kändes märkligt att behöva göra det, men det har hållt perfekt i två år nu och många hårda track days. |
| Ja de e riktigt tråkigt. Har iallafall beställt nya topp bultar å packning så blir byte så fort som möjligt. Jag hade inga övriga läckage förutom mellan bröstkåpa/block/cyl topp och de blir å lägga en sträng på ovan å undersida nu. Som sagt riktigt tråkigt då man lagt ner tid å pengar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.