|
|
|
|---|---|
| Nån som vet hur jag åtgärdar detta problem? | |
|
Standardfel på tidiga E39. Finns mig veterligen inget enkelt sätt att laga, utan det är stereobyte som gäller. Är tydligen mjukvarufel i stereon. Om du ställer fader och balans ett hack från mitten kommer de inte ändras, men volymen är det värre med. |
|
|
Ok, ska försöka med det. Funderar annars på att byta stereo. Är det besvärligt att ta ut originalen för att sätta ditt någon annan "riktig". Kan man ändå få multiratten att fungera? mvh Fredrik |
|
|
Har det blivit plötsligt? Jag provade en CD-spelare som var så när jag ville byta från kassett. Annars är det enkelt att byta bara du hittar rätt modell, tar 15 minuter. Hos BMW kan du få en lista över vilka serienummer som passar till vilka bilar. |
|
|
Att byta till annan BMW-stereo inom de modeller som passar rakt av är inga problem alls. Menar du byte till vanlig stereo med annan front osv så finns det en adapterplåt för detta och den öppningsbara luckan får tas bort. Snyggt blir det kanske inte och knapparna i ratten funkar inte längre. Det finns nån enstaka stereo som via ett speciellt interface kan utnyttja rattknapparna (signalerna går via databuss). Panelen under (MID) där volymratten och displayen sitter idag blir enbart klocka och ev. telefondisplay efter ombyggnaden. Många tror att detta är själva stereon, men den sitter uppe under luckan där kasett/CD stoppas in. FP |
|
|
Ja jag vill ju inte bli av med BC:en, så jag får hålla mig till originalprylar. Räcker det med att byta ut själva kassettdelen där knapparna för fade och balns sitter, eller måste jag byta den nedre "klumpen"? För övrigt funkar snedställning bara för faden, inte för balansen... Felet fanns redan när jag köpte bilen. |
|
|
Spelaren med balans och fader mm är själva stereon, innehåller även radion, förstärkaren osv, det är denna som byts. Panelen under, MID (Multi Informations Display) är just bara display med knappar som får olika funktion beroende på utrustning osv, telefon, radio, klocka, BC mm. Själva bordcomputern sitter inte där, utan uppe i instrumentclustret eller snarare decentralicerad på flera ställen med samling i cluster resp. MID. FP |
|
| Så eftersom jag har inbyggd telefon oxå, så kan det vara lite knepigt att få tag i en CD-spelare som passar?! Om jag inte vill köpa ny då... | |
|
Du kan alltid montera original Business CD så får du alla funktioner med knappar och displayer. Tror det brukar gå att hitta på Ebay om du inte väljer en BMW-handlare. I Tyskland brukar det vara större urval, om du söker begagnat i Sverige så blir det mindre lätt, men inget är omöjligt. FP |
|
| Jag är en ganska frekvent Ebay-besökare... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.