AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.078

Är det samma bultdimention på m50 grenrören som på m42 grenrören?

ma
14
mahoney
318is-94
tjena

tänkte turbomata min 318is m42 och efter som de inte finns några billiga turbogrenrör el kit. Så funderar jag om det går ta ett m50 turbogrenrör för de finns ju många och billiga och kapa av de 2 sista avgasporten och svetsa igen. Då får jag ju ett 4 cylindrigt turbogrenör. NU är frågan om de har samma bultdimentin för jag har 4 skruvar per avgasport å de har m50 med och de ser väldigt lika ut.

Är de någon här som vet om det passar el kan ta reda på. Någon som har ett orggrenrör av varje och kan gå ut å mäta.

tacksam för svar.
Köp packningar och jämför.
Skulle tro att det passar.
Dock blir det fel ordning på rören om du vill kunna köra pulssplit, men det är det ju inte så ofta på de aggen man har till M42, typ Mitsubishi TD04 osv.
Portarna matchar påstås det här: Länk

Här har du annars ett trevligt grenrör: Länk
Skulle väl kosta ca 7000:- inkl. frakt, tull och moms dock.
ma
14
mahoney
318is-94
det är till en e36 som jag ska ha det till.
efter som det är ett budget bygga skulle ja kunna tänka mig att köpa ett billigt komplett kina kit runt 5000kr så är de nån som har det så är ja intresserad. de vill säga om portarna passar.
Får det inte kosta mer så köp ett från ssautochrome.com
Turbon skulle jag inte vilja ha men grenröret kanske går att få stil på när du ändå måste modda det.
Du ska ju kanske inte ha så stor och tung turbo så då kanske det klarar sig bättre.
ma
14
mahoney
318is-94
jo de då var så jag tänkte men är lite osäker på hur man beställer. och hur är det med tull,moms hur lång tid det tar innan man får det. om man får det, vad ingår osv. Om de finns någon här som har beställt från ssautochrome kan ju berätta lite hur man går tillväga och hur det gick med leverans å vad man får till kittet.
Har aldrig beställt från just ssautochrome själv, men det funkar säkert bra så sett, många som handlat därifrån.
Köper du bara grenröret så ingår väl just inget mer.
E-kort är bra om du har Swedbank t.ex., finns ju andra motsvarande lösningar också, typ Paypal osv.
Bra att klicka runt lite så har du snart köpt ett grenrör.
Grenröret + frakten betalar du i förskott med kortet eller motsvarande.
Tull och moms betalar du till posten när du hämtar ut paketet.
Det är allt.

Måste vara bättre i ditt fall att bara köpa grenröret och sen en beggad turbo och IC, finns ju billigt här hemma.
Du har ju plats att sätta IC framför kylet med M42, nåt från Saab eller Volvo för några hundra funkar ju till det.
Skulle tro att turbo + IC från t.ex. 940 ltt blir absolut billigast.
Räcker till en liten bit över 200hk och kostar mindre än en cykel.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
mahoney: Har du kollat tyska Ebay? Där finns rätt billiga turborör till just 318is.. Då slipper du iaf den ev. tullavgiften samt svindyr frakt från staterna.
Vore roligt om du hade möjlighet att slänga upp foton under arbetets gång :)

Mvh Anton
Det var ett bra tips det Sir Anton!
Antar att du menar som detta:
Länk
Tack som f-n för det tipset faktiskt!
Har de funnits länge?
Fattar inte varför jag inte sett det tidigare.
Blev själv lite sugen på detta, tror det kan funkka till M50:n min...
Länk
Sorry för OT mahoney...
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Markus: Varsågod, så roligt att kunna va till hjälp så =)
Jodå, dom har funnits ett tag där...
Ska du ha till M50 kan jag rekomendera denna Länk

Finns ju från 240 dollar inkl. frakt = 1536sek med dagens valutakurs =)
Snorbilligt på andra sidan sjön nu!

Mvh Anton
Jo men där är det ju för mycket att välja på istället :-)
Trodde i ett svagt ögonblick att det var lika långa rör på den tyska sidan, men ser ut som att det inte är det där heller.
Varför kan kineserna aldrig göra primärerna lika långa??? Fattar inte varför.
Eller luras man av bilderna tro?
Kolla bulthålen på dom här: Länk
Olika stora eller??? Verkar ok annars tror jag, bara det inte är svartstål i flänsen....
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Man luras lite av bilderna... Kan ju vara svårt att se om det bara finns ett foto plus att det är taget rakt från sidan som i din länk..
Själv tippar jag på att alla rören är lika långa.

Ang bulthålen så håller jag med.. Men som sagt -finns ju massor att välja på så ta ett som ser ok ut ;o)

Får man vara nyfiken å fråga lite om vad det är för M50? Mer som är gjort med den?

Mvh Anton
Det är en M50B25 med Vanos som har fått 328 vev och stakar + 84,5mm öd. 325 kolvar, dvs. ca. 11,25:1 i komp.
Sen sitter det US M3 3,2 kammar + chip för US M3 3,0 i.
Har putsat till insugskanalerna helt lätt.
Tidiga M30 svänghjulet (det lätta) + 535 koppling ihop med ZF låda, sitter i en E30.
Övrigt trim består av 80° termostat och borttagen spjällvärmning :-) :-)
Nu får vi inte förstöra mahoneys stackars tråd mer med detta :-)
Men tack för tips på grenrör!
ma
14
mahoney
318is-94
va ut i garaget lite. så kollade jag lite på grenröret och upptäckte att det inte är 4 bultar per cylinder utan 3 typ. ungefär så här : . : . : fattar inte för ja har m42 motorn tro jag. el så kanse jag har m44. vad är de för skillnad på m42 å m44? någon som vet varför jag har avgasbultarn så här..?? Har en 318is-94 e36
Du menar så här? Länk
Det är en M42 du har på en -94.
Har aldrig tänkt på eller sett att det saknas några, men så är det ju faktiskt.
Men grenröret passar ju i alla fall, bara ett och annat hål som blir oanvänt.
ma
14
mahoney
318is-94
och tack ska du ha..blev lite orolig där. få bli å köpa ett sånt kina kitt å greja lite
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.