|
|
|
|---|---|
|
hejsan. har precis köpt en bmw 525 kombi 92:a har lite problem med värmen på förarsidan kommer det varmt,men på passagerar sidan bara kallt,vad kan detta bero på?? En annan konstig sak är att om bilen står still på tomgång,har knappt nån värme alls i kupen,men så fort jag kör iväg kommer värmen..åter igen bara på förarsidan...tempmätaren står stadigt på mitten....även om jag står still tacksam för ideer.... mvh | |
|
Det första är troligen värmeventilerna, läs här Länk Det andra skulle kunna vara luft i systemet, min hade liknande symptom och det blev bättre efter luftning. Någonting som stör cirkulationen i systemet skulle jag tro iaf. |
|
| OK..jag har luftat & luftat men blir varken bättre eller sämre....kan det vara vattenpump?..termostat?.. | |
|
Hade oxå liknande problem och fann då att en spjäll annordning som sitter under luft gallret,alltså det som sitter mitt uppe på instrumentpanelen,där ena spjället av 2 som sitter där kärvade men tar man en längre skruvmejsel eller liknande å petar till spjälet så släpper det å det blir åter jämn värme mot båda sidorna! Detta kan jag behöva upprepa rätt ofta men jag tror att jag nog måste riva hela instrumentpanelen för att få bukt med detta för man når inte ner för å kunna smörja upp spjället så att det slutar kärva:-( Ta bort gallret å kika ner i hålen så ska det se likadant ut om du har ställt värme å luft lika på båda sidorna,liknar mest typ en kylare när man tittar ner. Lycka till.. |
|
| ok,ska kika detta först...men hade då kall luft överallt,inte bara uppe på instrumentpanel?..jag har kallluft på hela vänstra sidan,uppe vid rutan & vid dörren också....men ska kika under gallret... | |
|
Jag hade nyligen ett lite knepigt problem med min 540. Värmeproblemen började med att det var rätt kallt typ -10 grader. Fick ibland värme inuti kupen, ibland inte. Det berodde på varvtalet. Körde jag lugnt eller på tomgång = ingen värme. Så länge man körde var det inga problem med motortempen men stod jag still på tomgången gick den upp. Lösningen? Fyllde på 2 dl kylvätska och luftade. Tydligen var vätskenivån något låg och då det var -10 så sjönk den ytterligare med följd att det kom in lite luft i kylsystemet som sen orsakade alla problemen. Svekke |
|
| hm,ok...men i mitt fall så har jag kylvätska i....& luftat som f...n. | |
|
Kolla cirkulationspumpen, no. 1 på bilden Länk Vid närmare eftertanke är det inte otroligt att den spökar. Kan dock vara lurigt som f-n att få luftfritt i systemet. Om du inte gjort det redan kan du pröva att hissa bilen vänster fram för att få upp exp.kärlet, brukar vara lättare då. |
|
|
Såg att du fick tips om att kolla värmeventilerna, har du gjort det? Tror det tog en kvart innan det kom kyla på sommaren, fastnade i öppet läge för mig, kanske den ena har låst sig i stängt läge i den bil? Bara att ta isär och göra rent! |
|
|
hejsan. har varit hemma sjuk nu & tänkt lite & tittat lite på bilen....har dock inte kollat värmeventilerna än,men ska göra detta när man känner sig piggare......däremot så är den nedre kylarslngen kall,medans den övre är varm,borde vara nåt med termostat då eller? ska byta termostat,men undrar vart man kan köpa termostat huset,då tidigare ägare varit där & kladdat med nån svart tätningsskit...ska alltså byta både termostat & huset....finns det nån packning mellan huset & motorn,medföljer denna i såfall? tacksam för tips vart köpa termostat huset... mvh |
|
|
jag har samma problem med min 535:a får kall luft upp till gallret på panelen, i mitt konsollen och till dörrarna.. o sen får jag bara varm luft till fötterna och till framrutan..?!? är det någon som känner till problemet..? Går inte att justera värmen heller..? |
|
| Jag bytte kope filter på min så blev det ok.. | |
| hm...men om nu kupefilter skulle va igensatt,så borde väl det inte komma så mkt luft alls?...jag har ju enbart kallt,men det blåser som f-n.....så mitt filter är nog rent,men skadar ju inte att byta ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.