|
|
|
|---|---|
|
Jag har klurat lite på olika trimvarianter till min M20/B25, och det mesta verkar redan vara gjort av andra. Förutom nytt insug! Då jag inte kan särskilt mycket om motorer skulle jag vilja ha lite synpunkter på följande trim: Egenkonstruerat insug med teoretiskt optimerat flöde, LM-mätare och spjäll från t.ex. 535, extraktorgrenrör och ordentligt avgassystem, mappning och eventuellt nya spridare. Ny kam, portning och större ventiler vore ju självklart trevligt, men pengarna räcker nog inte så långt... Vad tror ni, kommer fyllnadsgraden, gasflödet och följaktligen effekten att öka nämnvärt? Är det värt pengarna eller ska jag gå andra vägar om jag vill trimma konventionellt? Tack på förhand! MfG, Klaus. www.klangkraft.com | |
| Ett insug för en vanlig sugmotor är ju konstruerat för att ge så hög flödeshastighet som möjligt. Tror att BMW har lyckats bättre än något man själv skulle kunne påta ihop hemmavid. | |
|
Dumpa LM-mätaren, sätt dit ett insug med 6 spjäll samt ett programmerbart sprut. Efter opptimering av trattlängd osv har du garanterat en rapp maskin. Lägger man ner allt jobb det innebär att bygga ett eget insug bör man bemöda sig att sätta dit separata spjäll. Sen funkar det iofs ihop med LM-mätare oxå, men den hämmar en del. Lycka till! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Använder man inte LM-mätaren om man sätter dit ett spjäll med 6 insug? Finns fina insug på denna adressen: www.dbilas.com Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Tack för svaren. Ambush, Ja, man kan nog gott anta att motorteknikerna hos en av världens bästa biltillverkare har bättre koll på gasflöden än vad jag har! Likväl kan även en lekman med en snabb titt på t.ex. grenröret inse att det inte är helt optimerat. Tyvärr så måste ju även de tyska ingenjörerna tänka på kostnader. Insuget är väl å andra sidan en betydligt viktigare komponenet, så där är väl färre hörn kapade. AL, Angående separata spjäll så har tanken slagit mig, men ett sådant bygge blir nog bra mycket dyrare och kräver också en större arbetsinsats. Sandgren, AL hade nog i åtanke att ett programerbart sprut kan mäta blandningen på ett annat sätt. Till exempel per syresensor på grenröret. Eller är jag ute och joggar nu AL? Ojojoj, kollade just på Dbilas! Satan i gatan, www.dbilas.com har ett MYCKET trevligt komplett insug med separata spjäll för drygt 20 papp. Skall tydligen ge 20 häst. Hehe, där skulle man spara många sena nätter! Hmm, detta tål att räknas på. Mit freundlichen Grüßen, Klaus. www.klangkraft.com |
|
|
Klaus: Jo jag avsåg ett prog. tänd./sprut. Men man tar då signaler fårn tex insugspotentiometer, rpm och lufttemp. Lambdamätaren är, iaf på en vässad bil, mer till för injustering. Efter ca 3000 rpm går bilen inte på lambdan ändå, då är det programmet i boxen alena som styr. Lycka till! Hälften av nöjet är att skapa ngt själv. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Aha, där ser man. Din signatur gäller tydligen... :)Men vad är insugspotentiometer för något roligt? Är det den som mäter läget på spjället? /Klaus. |
|
|
Du har så rätt så! Potentiometern köper du på BMW. Kostar ca 400kr och sitter normalt på M5 E34. Min signatur stämmer? AL? Hur då... =) Lycka till. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.