AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.271

Fortkörning rödljuskörning

Hej jag körde lite för fort för ett par dagar sedan, kanske 90 på en 70-väg och så kom jag till ett rödlyse som alltid brukar slå om till grönt när man närmar sig(när det inte kommer bilar från något annat håll). Den här gången gjorde det inte det så jag åkte 1-2 meter för långt och då ser jag en polisbil stå vid kanten av vägen till vänster, avstängd eller bara släckta lysen. Jag backar tillbaka till stopplinjen och när det blir grönt kör jag, sen efter ett par hundra meter ser jag en bil med blåljus komma bakifrån(vet ej om det var samma som stod vid korsningen men den såg ut att komma längre bort ifrån) och när jag kommer till en rondell längre fram så tar den avfarten efter mig och jag åker hem.

Det jag undrar är då om man måste bli stoppad för att få något straff eller räcker det med att dom ser vad man gör och tar reg nummret för att skicka hem papper om böter/indragning av körkort?

Tacksam för svar.
MVH Jeppe
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tror nog att de skulle stoppat dig direkt om de nu såg det hela. Troligen hade de något annat uppdrag, med annan prioritering.

Verkar som att du klarat dig den här gången, men av din oro att döma så kanske du är lite försiktigare nästa gång? Sov gott:)

mvh
sword
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
De måste vid sådana brott kunna identifiera förare och säkerställa vem det är, för att kunna skriva ut böter.

Detta kan inte ha skett i ditt fall så det lär inte bli några böter heller.

Ta det försiktigare nästa gång......

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är väl bara om man blir uppfångad av en fartkamera eller liknade man kan bli bötfälld utan att veta förare?
Alltså att de blir bilen som bli bötfälld och inte föraren om man kan kalla de så :-)
Haas: I Sverige är det BARA föraren som blir bötfälld vid alla brott. Kan man inte identifiera föraren i fartkameran blir det inga böter

Däremot vid mindre förseelser typ parkeringsböter (kontrollavgift) är det bilägaren som bötfälls (dessa omfattas ej av brottsbalken)

jeppe01: Att köra bil baserat på att du förväntar dig att rödljuset slår om automatisk och inte köra så att man kan stanna känns lite fel eller ?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jaså,är de verkligen så..? va nästan helt säker på att de ändrades för inte så värst länge sen...haha,men de kanske e trängselskatten ja blandar ihop med nu..?! :-)
Det var på förslag men kräver isåfall ändring av brottsbalken som är ganska genomgående så det föll på det

I andra länder däremot i Europa är det bilägaren som får betala fartkameraböterna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.