AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

E39 aut. problem med växellåda

Am
2
Amori_morte
540iA -00
540 IA E39

Fick problem tidigare idag med att växellådan kuggade ner två steg från femman till trean efter det så vägrar bilen att växla upp igen. Testade med steptronicen att köra manuellt men den vägrar fortfarande att växla upp, 4/5 tänds men händer inget för att sedan återgå till trean. Startade om bilen fort vilket gjorde att endast ettan och tvåan fungerade.
Drog batteri kabeln ca 1 timme. Problemet löst men endast för att återkomma efter 5 min körning. Inga fel medelanden förutom en trasig baklampa och bromljus, även batteriet är relativt nytt endast 2 månader gammalt. Ska testa att ladda det ifall det nu mot all förmodan skulle vara detta som orsakar problemet.

Tacksam för svar.

MVH: John GBG
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad har du för hjuluppsättning?? olika slitage på samma axel på däcken, olika lufttryck , dåligt med luft i ett däck ??

///MVH Hasso
Länk
Am
2
Amori_morte
540iA -00
Har precis (1 vecka) haft inne bilen för montering utav vinterdäcken. Endast andra säsongen med dessa däck och jag kunde inte se något onormalt sne slitage på något däck och alla däcken är lika hårda när jag har gått över det "manuellt" Men ska dubbel kolla trycket när jag får tillfälle senare idag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Varför jag frågar är att ett nytt och ett halvslitet däck på framaxeln ställer till växlingsproblem, även om du har för stor skillnad på luftrycket i däcken på samma axel speciellt fram. ASC systemet är känsligt maximerad till 5 % avvikelse. i rullomkrets, även en viss limit på kurvtagning där problemet förvärras, då system kompenserar för inner o ytterhjuls hastighet.
Sedan har väl lådan funkat utan problem innan bytet av hjul, så det kan ju vara lite pyspunka på nått av hjulen efter sommarförvarningen tex.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.