AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.389

Automatlåda 4HP-22,, - 89 Problematik !

Ang. Automatlåda 4HP - 22,, årsmodell -89

Hur noga är det med oljenivån i lådan,, hur lite behöver det fattas för att den ska slira ??

Oljan är lite missfärgad och luktar lite lammell,, kan det vara problem med lamellerna ??

Har läkt lite automatlådeolja,, på förarsidan både på chassie och låda,, något fel som brukar komma ??

Batteriet har varit dåligt,, inverkar detta på lådan ??

Vart sitter den kontakt som har 7 eller 8 stift som går till lådan ??

Anledningen till frågorna är att endast backen fungerar !!

25000 Mil på mätaren.

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Inte det minsta drag framåt? Började det med att den slirade framåt?
Sök, jag har skrivit om att byta lamellpaket (paket 'a' om jag minns rätt)
Jag har inte kört bilen över huvud taget,, köpte bilen för några kronor därför att den inte gick att köra !!

Endast backen fungerade,,,,, !!!!

Så det enda jag har är låg nivå på växellådsoljan och att oljan luktar lite lameller samt att den är mörkare !!!!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är vanligt att A kopplingen (den för framåtdrift) ryker på en 89 pga en felaktig tätningsring. Om du inte vill lämna in lådan till en verkstad för felsök kan du testa själv genom att dra ur kanonkontakten på lådan. Starta motorn och lägg i D. Skulle den driva kan man misstänka elfel och då blir det att testa funktionen hos solenoiderna. Om bilen däremot inte driver framåt på 3ans växel är A kopplingen med största sannolikhet slut.

Lådan måste i så fall ner och få nya lameller. Med 25000 mil är det smart är att samtidigt se över övriga kopplingar och slitdelar. En utbyteslåda kan vara lönsammare.

Är oljan kall kan det räcka med 1-1.5 liter för lite olja för att den inte ska driva men beror också på hur mkt bilen lutar. Funkar backen kan man dock utesluta låg oljenivå som orsak till att den inte driver framåt.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Drar man ur kanonkontakten ska alltså bilen driva på 3an i spakläge 1, 2, 3 och D om A kopplingen funkar.

molle
Hejsan och tack för svaren,, det var ord och inga visor,, kunskap finns det tydligen på detta forum.

Har testat och det är nog så att det har blivit en läcka och lamellerna har då gett upp vad dom då är avsedd att göra !!

Ska prova söka efter en låda som passar,, då va det ju det här med antal stift i någon kontakt ,,,, ??
Passar ev från någon annan BMW ??
Jag läste på forumet att det möjligen sitter en 4HP 24 låda i bilen,, under bilen igen,, joodå , jag hittade en liten skylt med denna betäckning,, skillnaden i funktion är väl inte så markant vad det gäller ovanstående fel och förfarande vid felsök ??
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vilken bilmodell sitter den i? Nej det skiljer inte mkt, 4HP24 har bla lite större A koppling. Däremot drabbades inte 4HP24 av fabrikationsfelet på tätningsringen som vissa årsmodeller av 4HP22 gjorde. Men den koppling som statistiskt tar slut först är i vilket fall A kopplingen även på 4HP24.

Alla 4HP22 och 4HP24 gick från 8 till 7 stift under årsmodell 88-89. Gäller det BMW modeller se www.realoem.com för att se vilken tillverkningsmånad som kabelhärvan byts ut på just din modell.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.