|
|
|
|---|---|
|
När min 100 literstank närmar sig 30 liter börjar bilen bete sig. Bränsleförbruking ökar till 2-3 liter och den går lika slött som en gammal Volvo 140. Kan temorärt lösa problemet genom att stanna bilen, men det återkommer efter att ha kört enstaka kilometer. Lockas lättast fram om jag kör hårt. Gjort insp II inkluderande bränslefilterbyte april. Fick nya insugspackingar och en ny lambda jan -02. Dålig pump ? Felaktig luftning ? Elektronik ? Aldrig mer en rostig Volvo ! | |
|
Hmm inga andra med liknande erfarenheter då ... Löser iofs problmete nu med att tanka oftare. Känns bara dumt att behöva tanka när det finns gott om bränsla i tanken. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Låter som lite gammal hederlig skit i tanken. Jeppe |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men det är 2 bränslepumpar i dessa bilar. Skulle det kunna vara så att den ena inte går/fungerar som den ska. Skulle kunna gissa att den sista biten så får den extra pumphjälp. Kolla om båda pumparna fungerar och har ström. |
|
|
Tackar för råd. Ska få kollat pumperna. Har dock svårt att fatta hur evt skit i tanken kan förklara problem vid lågt tankinnehåll. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
HEJ jag skulle ha hällt i 3 burkar k skydd o tankat fullt, låter som kondens/vatten i tanken finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Låter inte helt galet, förutom att det i sånna fall skulle ha varit så hela tiden. Om jag inte missminner mig så är bensin lättare än vatten, vilket gör att vattnet alltid är i botten av tanken, vilket gör att bensinledningarna kan frysa medans man har bensin i tanken. Men det skadar ju inte att hälla i Ksprit, det kan hjälpa. Vad gäller skit i tanken så kan det vara något skräp som flyter på bensinen och slaggar igen sugningen när nivån sjunker.... Prova att titta ner i tanken om du har möjlighet.. |
|
|
Mängden "skit" i tanken är ju ganska konstant, så ju mindre bensin du har i tanken, desto större andel "skit" är det. Lite långsökt kan jag kanske hålla med om, men fullt möjligt. Tänds EML-lampan när den går illa? Kan du känna eller kolla om den går illa bara på ena motorhalvan, eller på alla tolv? Jeppe |
|
|
arrrrgggh Hade missat att de enbart hade bytt 1 bränslefilter när jag gjorde insp 2 för ca 1 månad sedan. Ska nu få ditsatt det filter som fattas. Tror inte jag kan känna skillnad mellan motorhalverna. Bilen uppviser inte samma beteende som när ström fattas och EML lampan tänds. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
tänkte på detta när jag körde hem från jobbet inatt med min 735 som gått som en kratta de senaste 4 månaderna...bytt eml boxar å fan vet allt... Tankade 50 liter soppa och nu går den..hmm |
|
|
Såg tråden dök upp igen. Problemet kvarstod efter bränslefilterbyte. Problemet försvann efter följande: Demontering av bränslepumpar. Riktning av buckla i tanken och avlägsnande av PLASTSKRÄP i tanken. Tankarmatur byttes på aukt BMW verkstad i Luleå förra året (bekostades av föregående ägare) Gissningsvis kom plastskräpet från gamla armaturen. Nu går bilen utmärkt ner till reservtank. Ännu ett skäl till att jag inte kommer att anlita Luleå verkstaden igen (1 gång var nog). Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.