AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.676

530i -05 utan klimatautomatik!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, jag ska inte köpa den. Däremot har jag en bekant som förmedlar bilar och som fick i uppdrag att sälja 4 st som ägts av ett företag.

Hur kan man beställa en sån bil!? Misstänker att återförsäljaren varit en dålig säljare och inte informerat om vad utrustningen innebär. Något annat skäl kan jag inte se.

Så frågan är, hur mycket förlorar en sån bil gentemot en NORMALT utrustad E60 ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Menar du att den har manuell klima eller att den saknar AC överhuvudtaget? Om den inte har AC alls får man skänka bort dem. Har de manuell AC så är det inget jätteproblem.

MVH
Andreas

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

manuell AC tänkte jag på.

Tyckte nästan att det var illa nog att skänka bort den...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, nej, det är inget större problem. Tror inte att det får någon större impact på priset. 7-10' max om bilen i övrigt är ok utrustad.

//Lövet

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det sant?? Då är jag exceptionell i så fall. Jag skulle betala VÄSENTLIGT mycket mindre för en sån.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sant, nej jag är väl inget facit men alla BMW köps inte av entusiaster som tvingat måste ha all utrustning som finns.

(Olikt vad många på AP tycks tro så har BMW en rejäl andel köpare som inte har en jäkla aning om vad de köper. - Inofficiell info från aukt BMW handlare)

När man tittar på modeller som 320d och liknande så är det i alla fall ingen större skillnad på BMWs utgångspriser för sådana med eller utan auto klima.
Det är svårt att isolera impacten av just kliman. Oftast är ju sådana med manuell klima betydligt tunnare utrustade i övrigt vilket gör sammantaget en stor skillnad.

Jag tror exempelvis att prisskillnaden för en bil med eller utan skinn är större än en bil med manuell vs automatisk AC.

//Lövet

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, du har kanske rätt. Finns väl säkert en hel del människor som bara bestämt sig att dom ska ett visst fabrikat och modell men inte ser eller har kunskap om modellen som sådan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns garanterat ett jättegäng sådana. Har flera tjänstebilsåkare i min närhet som inte har någon aning om vad som finns i bilarna de åker i. De har låtit säljaren stoppa i det nödvändiga men inte kommit med några som helst egna önskemål. Då är det inte alltid 7,5 basbelopp vi pratar om heller utan riktigt rejäla vagnar för halvmiljonen och uppåt som saknar de mest uppenbara saker.

//Lövet

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag kan inte fatta att det ens fanns som tillval. Helautomatiskt klima ska ju vara standard på en såpass dyr bil.

Skulle jag leta E60 så skulle jag iaf hoppa över en bil utan ACC.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Skulle de bli problem att sälja till en Autopowermedlem, ja! :-) Finns inga kräsnare!

Men jag tror inte det blir några problem att sälja annars. Många vill ha en nyare 5:a och struntar nog i ACC - kanske inte vet vad det är ens.

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tycker dom flesta som har automatisk klima i bilen inte ändå kan använda den (eller låta bli att använda den). Om det är kallt i bilen så ska den upp på 28°C och full fläkt och är det för varm ner till 16 och upp med fönstren!!

/// Kristian
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har sett ganska många annonser på e60 utan acc. Tycker det ser rätt fattigt ut att inte ha det i bilen....Dessutom så brukar det i annonserna ändå stå ACC, fast man ser tydligt på bilderna att det är en manuell ac. Men det kanske är för att skilja sig från dom med "utökad acc"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är ACC i alla E60. Det finns en enklare ACC som är standard och en utökad variant med dubbla värmesoner, automatisk recirkulation, restvärme mm.

Jag har den utökade varianten men jag antar att det är restvärmen jag skulle sakna mest om jag bara hade standardvarianten.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Man ser ofta dessa vagnar, dem som saknar de mest uppenbara sakerna... När vi letade E61 åt far min i våras fick vi hoppa över massor av bilar. Vad säger ni om en 525iAT M-Sport UTAN xenon? eller tvärtom, med xenon, men med manuell klima...

Min gamla pärla: Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Fast man kan väl inte ställa graderna med den mindre? Den har väl bara öka/minska temperatur?

Jag skulle personligen inte våga köpa en bil utan utökad klimator, och sedan behöva hoppas på köparnas dumhet när jag i min tur skulle sälja den....

Mvh Johan
För egen del spelar det ingen roll om jag har klimatautomatik eller manuell AC. Skulle jag köpa en BMW skulle jag dock behöva få ett mycket bra pris för att slå till på en bil utan klimatautomatik eftersom extrautrustningstörsten är i det närmast osläckbar på de flesta BMWaspiranterna.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Vad är automatiskt på den icke utökade kliman? Det ser ut som man måste ställa tempratur,luftriktning och fläkthastighet själv om man tittar på rattarna. Och då är det INTE ngn acc enligt mig. Men den kanske funkar annorlunda....Har ju faktiskt bara sett såna bilar på annons och aldrig i verkligheten så jag kanske inte har sett tillräckligt bra... Ngn som kan berätta vad som är automatiskt och inte?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det som den utökade har är: Dubbla sidor, restvärme, imm/sol sensor och programerbara timers. Den vanliga är även den en "riktig" ACC med temp inställning och automatik. Det inte inte fråga om någon som bara har en knapp för kyla av/på och två spakar för värme/kyla/fläktfart.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ok! Fast det ser onekligen ut så på blocket-bilderna....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.