|
|
|
|---|---|
| Är så jävla trött på allt det här vart ska du vart har du varit ? vart e du påväg osv massa jävla frågor som inte dem har med att göra .. blir stoppad ca 5-10 gånger i månader och varje gång e dem så jävla nyfikna fast jag inte har något på mig i registret eller böter förutom ett parkeringsböter. nu undrar jag vad har dem rätt till att göra ? häromdagen tog dem kort på mig fast när jag frågade än civilare så hade dem inte rätt till det ? någon som har koll på det här ? mvh jasko | |
|
Du har ingen som helst skyldighet att ens säga ett ord till dem!! En bekant till min kompis har som regel att han öppnar vindrutan 1cm för att sticka ut körkortet eller lite till om han måste blåsa. Oavsett vad polismännen säger så håller han truten, de kan bli hur förbannade som helst, men återigen har du ingen skyldighet att svara på deras frågor. Inte ens om du är misstänkt för något är du tvungen att svara på deras frågor, man kan sitta och hålla tyst hur länge som helst och jag tror knappast de tar dig till stationen bara för att du inte pratar. Ofta kan de fråga tycker du att det är bra att vi finns här, ifall de ser att man är irriterad, men inte ens då ska de få ett svar. Om de tar kort måste de lämna en förklaring, ett tips ha med kamera själv och fota tillbaka dem i så fall så kan du visa upp bilden på dem som fotade dig!! |
|
|
Misstänker att man kan råka ut för en batong som krossar bakljuset samt en bot på 750kr för framförande av fordon med bristfällig ljusanordning om man är allt för avig om man blir stoppad. ;) /L |
|
|
Kanske finns något som polisen retar sig på hos dig utan att du har gjort något egentligt fel, bilmodell och hudfärg har ju tyvärr en betydelse för vissa människor... Sätt upp en videokamera på instrumentbrädan varje gång du blir stoppad. Se till att dom ser den ordentligt. Jag lovar att det blir andra toner. Blir det inte det så är det nåt pucko till polis som inte fattar att han har allt att förlora på att bete sig oproffsigt. |
|
|
Som FRIFART säger; De får fråga dig precis vad de vill och du får svara på precis vad du vill. Om det finns skälig misstanke mot dig om brott så får de anhålla dig och ta med dig in för förhör, men det betyder fortfarande inte att du behöver svara på några som helst frågor. Angående fotografering. Rätt att fotografera dig har de, precis som att du får fota vem du vill utan tillstånd. Men de har inte rätt att tvinga dig att "posera" för fotot hur som helst: Om du inte vill bli fotograferad så har du rätt att skyla dig, vända dig bort etc. Om du däremot är skäligen misstänkt för brott och därför anhålls eller häktas kan du tvingas att bli fotograferad och att lämna fingeravtryck. Om detta händer ska det dock ske under kontrollerade former och du ska informeras om det register du blir införd i, vem som är ansvarig för registret etc. Vad som bli intressant i ditt fall, då du uppenbarligen inte var skäligen misstänkt för brott, är vad poliserna gjorde med bilden efteråt. Fotografier tillsammans med namn/personnummer får nämligen, enligt polisdatalagen, registerföras av polisen om det sker i samband med en sk. särskild undersökning, vilket ska vara beslutat av rikspolisstyrelsen eller den lokala polismyndigheten samt att det finns anledning att tro att personen man fotograferar är eller kommer att vara inblandad i allvarlig brottslighet, dvs brottslighet som kan ge ett fängelsestraff på minst 1 år. Lite som Leffo är inne på så ska man vara väldigt säker på att bilen är felfri etc om man ska börja krångla, annars föreligger ju en viss risk att de börjar kolla "extra noga" och hittar något att anmärka på. Att de medvetet skulle göra sig skyldiga till skadegörelse och fabricera betalningsföreläggande låter ju dock lite orimligt, tror det är få poliser som är beredda att riskera hela sin karriär för att hämnas på någon som kan sina rättigheter. Sen kan man ju fundera på varför du blir stoppad så ofta. Jag har blivit stoppad en gång på 15 år (plus en gång på moped) och vid det tillfället körde jag 170 genom en poliskontroll på en 50-väg, så att de stoppade mig då var ju inte så konstigt. Man kan ju misstänka att det har något med etnicitet i kombination med biltyp att göra och då är frågan om du inte borde kontakta JO, då polisen uppenbarligen inte har rätt att trakasera folk, oavsett hur de ser ut eller vilken bil de kör. |
|
|
nä jag håller med är då jag väl blev fotograferad va det för jag körde min kompis bil en bmw 525 och den bilen har dem på aspen ... men egentligen spelar det ingen roll för att jag är inte ägare av den bilen och det e inte mig dem har aspen på o killen dem har aspen på har inte gjort ett skit i sitt liv , det ända som e är att han är överallt och älskar att köra bil dem har sett han i så många städer så det tror att han håller på med knarklangning som är så inte hans stil ... när jag väl pratade med två civilpoliser i stan så sa dem att dem inte alls fick fotografera mig för jag har mina rättigheter och som sagt jag va inte misstänkt för något va påväg hem från kristanstad till hässleholm vid 03.00 så såg dem oss och vände o körde efter direkt ... orkar verkligen inte med dessa jävla polishelveten .... jz |
|
|
Jasko: De frågar bara vart du ska/har varit för att kolla om du ljuger. Alla poliser frågar samma sak. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hillstreet: Jo det förstår jag men dem tar nästan alltid allas leg i bilen och skriver när det o sen e jag så jävla trött på att dem ska följa efter än hela tiden man vill ju vara i fred osså ... jag förstår om det är fartkontroll,alkoholkontroll osv men att dem ska stoppa än 24 seven orkar inte mer tänker inte svara på på fler frågor ... får dem stå där o tycka det är hur roligt som helst .. jz |
|
|
Jasko: Är inte just hässleholmspolisen extra skitjobbig? Är skåning från början och har för mig det. Vet bara att jag aldrig sett så mycket poliser som jag gjorde i skåne i somras. Är det samma poliser eller olika? Stannar de andra bilister också eller känner du att de väljer ut just dig? Om det är samma poliser och du har rent mjöl i påsen tycker jag du ska anmäla dem för trakasseri. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Kör du en asp:ad bil är de inte så konstigt att den ofta blir stopp och kontroll. Sedan är de så (iaf i Ggb-området) att BMW (spec. äldre modeller som E34 och E36) är överrepresenterade bland kriminella så jag är inte förvånad att misstänksamheten är stor. Jag tror knappast att polisen vill jävlas med dig för att dom tycker de är roligt, men förstår samtidigt att de kan upplevas så. En bekant hade tidigare en skabbig E36 och trots att den var helt utan anmärkning var de rent komiskt hur ofta de blev polisfråga samt fordons/förarkontroll när vi åkte i den bilen. BMW CS #5139 |
|
|
Gbg-området skall de vara BMW CS #5139 |
|
|
Då gamla BMWs som sagt är överrepresenterade bland kriminella tycker jag att det är fullt förståeligt (och rätt) att dessa bilar stoppas för att se att allt är i sin ordning. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Hillstreet: Jo det stämmer det är väldigt mycket poliser i hässleholm speciellt när det brukar rycka in Kristanstad poliser här också . Är ju inte alltid samma poliser som stoppar än men vissa känner man ju igen. J.L Kanske blir så också för dem har inte tagit mig för något och kommer förmodligen inte göra det heller för jag håller inte på med skit.färutom lite buskörning men då vet jag vart jag ska vara o köra inte där dem brukar vara oftast på än öppen plats där man kan ha lite skojj i skogen eller så . andreas_lofgren: Ja kanske du tycker men hade du själv blivit stoppad hela tiden hade du nog inte tyckt det var så roligt. Sen skiter ja i att kriminella kör dessa bilar dem har stoppat mig så många gånger så att dem borde fatta att jag inte håller på med något skumt o bara för att jag älskar E36 karossen ska jag inte bli sämre behandlad än vad folk som kör andra bilar blir . Hade jag kört volvo 740 hade det nog vatt andra bullar ...... jz |
|
|
Det är stora problem med droger i Hässleholm..och liga som bostar lastbilar. Dom killarna är av utländsk härkomst, som polisen jagar och många av dom kör BMW därav dom stoppar dig! Du vet om detta lika väl som alla i området. Detta dom gör är helt normalt polisförfarande och polisen har hela min fulla förståelse för sitt agerande. Packet och droger ska bort från gatorna, tyvärr så kan oskyldiga bli stoppade några extra gånger. Men om man har rent mjöl i påsen så behöver man inte bry sig, eller hur? |
|
|
Som i resten av Sverige då... Bra att polisen är vakna på något ställe i Sverige, hoppas de får bukt med slöddret. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Jasko: Din polare är med i aspen och har aldrig gjort någonting säger du? Jag tror ju inte att dom sätter span på någon som har rent mjöl i påsen om jag säger så, och umgås man med kriminella, ja då kan man räkna med att bli stoppad då och då. Angående att man inte behöver dra ner rutan mer än 1cm för att hiva ut körkortet är delvis sant, för det krävs det att dörren är låst, då är bilen ett låst utrymme, och dom behöver en husrannsakningsorder innan dom får ta sig in bilen. Men som sagt, om man vill bli av med dom så är det nog inte det smartaste valet. |
|
|
hmm 1cm i rutan hehe hade dörren låst en gång o rutan uppe va på väg ta ner den när han banka med batong o försökte slå in rutan hehe.. snälla "poliser" ni stöter på. Blivit både indragen i polisbil nerlagd på marken med en fot på ryggen osv o jag e inte dömd för ngt sen innan. Poliser e skit har de fått för sig ngt om dig så e det bara så o förblir så. Både fått på käften för man inte varit medgörlig, blivit fotad både ute på stan o vid "fest razzior" med o tuan tröja osv. blivit visiterad säkert ´20-50tal gånger aldrig hittat ngt på mig endå är jag ett avskum o kriminell i deras ögon, men men ni kan juh försöka ha låsta dörrar o öppna rutor 1cm o hålla käft testa det i göteborg eller sthlm så kan jag nästan lova han tar upp sitt tjänstevapen eller batong o krossar rutan. 9 av 10gg. + ni får på käften.... /M |
|
|
Det känns liksom som att den här tråden besvarar frågorna tydligare än skribenterna antagligen hade tänkt sig :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Om det verkligen är så att man blir stoppad 5-10 gånger i månaden på "riktigt" så finns det ju givetvis någon anledning till det. Då är man ju helt klart ökänd av poliserna för någonting. Har man "rent mjöl i påsen" så är det ju rena trakasserier från polisens sida och då ska man anmäla det så att man får slut på eländet. |
|
| En liten fråga, vad är "aspen"? | |
|
Om man är med i aspen så har man span på sig. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.