|
|
|
|---|---|
|
I en annan tråd var det någon som undrade vad bl.a. "i" står för i modellbeteckningen. Svaret är ju "insprutning" eller "injection", alltså att bilen är försedd med elektronisk bränsleinsprutning. De flesta känner till detta. Men sedan ca 20 år tillbaka har väl inte BMW eller knappt någon biltillverkare över huvud taget något annat än insprutningsmotorer i modellprogrammen så man kan undra om inte det där i:et har spelat ut sin roll. Jag kan på rak arm inte komma på något annat fabrikat som sätter ut ett "i" i modellbeteckningen för att poängtera att bilen har instrutningsmotor. Jag förstår inte varför BMW envisas med att ha kvar det. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" | |
|
Jag kan komma på en viss traktor från Hisingen som gör så fortfarande. Det finns nog några bilmodeller till som har detta märke kvar... Mvh/ Niclas |
|
|
Jag tolkar det som ett sätt att skilja på diesel- och bensinmodeller. T.ex. en bmw 320 kan ju vara både en bensin och en diesel, säger man 320i resp. 320d blir det genast tydligt vad man pratar om. |
|
|
Fast dieseln har ju också direktinsprutning... Så korrekt sett borde ju modellen heta 320di. Sechs macht Spass! 7:an: Länk |
|
| Problemet är väl att det inte finns någon annan lämplig bokstav för att markera att det rör sig om en bensinare, då ordet för bensin skiljer sig mellan många språk, medan ordet för injection verkar börja på i oftare. Alternativet hade ju så klart varit att ta bort i helt men ha kvar d på dieseln. En 320 är då en bensinare medan en 320d är diesel... Inte för att det spelar så stor roll egentligen ;) | |
|
Jag tror att i:et hänger kvar för att särskilja beteckningen från andra bilmärken. Mercedes har ju varianter med samma nummerbeteckning, 320 exempelvis. Sen så har jag för mig att BMW har skyddat en massa beteckningar där i:et ingår. Det var mycket snack om det här för en tid sen när Volvo började med sina S och V beteckningar. Ådi gillade ju inte Volvos planer. Keep your distance! |
|
| i:et hänger kvar för att det är snyggt, tydligt och såklart för att skilja på diesel och bensin. Men frågan är ju hur det blir när den första M-bilen med diesel kommer? M5d, M5i :) | |
|
När det bäller "hisingetraktorer" så står inte "i" längre för insprutning. Det särskiljer 140 hk (2.4) och 170 hk (2.4i) där det enda som skiljer är motorprogramvaran. BMW valde ett annat spår som är mer förvirrande ... E46 316i och 318i är samma motor med samma slagvolym före facelift: 1.9 liter. Efter facelift är 316i på 1.8 liter och 318i på 2.0 liter. Inte en siffra rätt, någon av årgångarna. |
|
|
Tror som Clubsport och håller med Markkus. Jag tycker det lilla i:et är snyggt i beteckningen. Låt oss hoppas att diesel och M inte kommer att förenas, mer än som diesel med M paket. vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
|
Det finns en del (o)logik i beteckningarna. Ibland vill ju tyskarna hävda sitt språk och insprutning blir då einspritzung. Visst fanns (finns?) det även bilar med ett E i modellbeteckningen? I dieselsammanhang används även I:et för att tala om att det rör sig om en motor med intercooler (mellankylare). Motorvolymen vs. modellbenämningen hos BMW är inte alltid logisk. När E39 kom ut hade man 2,5 liter i 520 men man ville inte använda 525 då för att hålla "avståndet" till 528 som verkligen var på 2,8 liter. lättare att hissa priset lite på 528:an då... På samma sätt manipulerar man än idag siffrorna kontra motorvolymen, i synnerhet på de mindre maskinerna. FP |
|
|
Bara en liten fråga. Om man kollar på lite annonser på tex blocket så är det många som skriver "325ic" när det handlar om en Coupé. Är det den rätta betäckningen, eller heter dom 325i Coupé? För ic står ju i många fall för Intercooler, som någon tidigare skribent påpekade. Och om man spinner vidare på "i:et" så kan man ju då fråga sig varför betäckningen GTi fortfarande finns kvar hos många biltillverkare? Betyder ju som bekant "Grand Turismo Injection". Verkar ju mer vara ett marumärke än en betäckning nuförtiden? |
|
|
Visst är det lite varumärke över t.ex GTI. Bättre kanske att skriva ut i klartext som MB gör, och med versaler dessutom "KOMPRESSOR", då är det ingen som kan ta fel iaf...) 5-speed (SAAB t.ex) eller Katalysator är ju andra käcka ord som framhäver bilens kvalitéer utan missförstånd...) FP |
|
|
Jojo, nu när BMW släpper turbobilar å allt, skulle det inte vara läckert med ett stort blaffigt "TURBO" märke på skuffen? Haha Vad blir förresten betäckningen på turbobilarna? Kan tänka mig att bokstaven T inte är aktuell? |
|
|
BMW har slutsiffra "5" som beteckning för turbo ... ibland. För E90 så är 335i en 3-liters maskin med turbo. 335d är också på 3 liter med turbo ... men det är också 330d. Kanske betyder "5" dubbelturbo? Inte för 325i då förstås. Hmm, logiken är onekligen svår att hitta. |
|
|
folke > Audi och Opel körde tidigare med E för "Einspritzung". I München stod däremot E för ETA och satt på BMW:s dåvarande snålbilar (325E, 525E med 2.7 liters M20 motor). 520:n har aldrig haft 2.5 liters motor, däremot var 523:an bestyckad med en 2.5 liters motor. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Opel slutade med "E" 1984 då blev det "i" för hela slanten dess förinnan hette vassa Oplar GT/E eller GS/E sen blev det bara GSi av det... Audi körde med 5E och 5T fram till "nya" 100an ("tvålkoppen") kom kring 1984 Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tryggve: Jepp helt riktigt, det var 523, inte 520 som hade 2,5 liter när E39 lanserades. Senare höjdes volymen i 520 från 2 liter till 2,2 liter. FP |
|
Buspelle |
Gissar att "i" är en nostaligitripp i varumärkesbevarande. BMW har haft det så länge så att det går inte att ta bort. |
|
Och själv har jag ju en 740 som inte är på 4,0 liter utan 4,4. En 740i alltså är det förstås, så vi inte tror att det gammal Volvo. Ja, se där! Nu fick jag användning för i:et... :) "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.