|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade tidigare en E34 540iT/6 -94. Den bilen hade vi i drygt 3år. Har nu en E39 540iAT -98 sedan lite drygt en månad. E34 + Känns solidare, inga knarrande paneler, rejäl plast på alla ytor (bra?). Väghållningen sätter jag lika på bilarna, tyckte ärligt talat inte att E34;an var så imponerande, är fortf en tung bil och det kommer man inte ifrån. E39 Motorljudet, mellan tomgång och ~2300v/min HÖR man att det är en V8 under huven, det mullrar precis så som man vill, sportigare touch från avgaset (std på båda). Snyggare inuti, känns modernare. |
|
|
Hur är det med Gummibussningar på E39? På E34 an påstår väldigt många att de käkar framvagnsdetaljer och andra bussningar på löpande band, min har gått ca 26500mil (normalt, lungt körd, förutom Autobahn de 10000 första milen). Jag bytte nyligen höger spindelled för första gången, silentblock och övriga bussningar är aldrig bytta och bilen känns taijt !! Vattenpumpen har varit med 26500mil och aldrig bytt, likaså hela avgasystemet! Det är helt sjukt vad bra kvalitet det är på E34an, sedan att rosten varit jobbig och fortfarande existerar trots bra skötsel är tråkigt och mindre bra, men E34 är definitivt inte sämre än medelbilen angående rostsynpunkt från den tidsepoken. BMWs stolstyg är inte heller det bästa, behöver skyddas för att hålla och går sönder snabbt annars. Har aldrig bommat en start (förutom vid tomt batteri), det enda problemen har varit trasig/sprucken kylare vid 17700mil samt termostat som kärvade. Sedan finns problem med vindrutetorkararmaturen som glappar och tar i huven samt fläkten går endast i läge 4a. |
|
|
Jag håller med rosten är en pina. Synd för motor och låda verkar hålla enormt hög kvalite. Synd att e34 inte har lika bra rostskydd som en galvad volvo 740. |
|
|
Bilar med hög mekanisk livslängd blir ofta oförskyllt utdömda som rostburkar p.g.a att de är med så länge. Har en mycket fin och i stort sett rostfri Mercedes W123. Den modellen har en riktigt fet roststämpel på sig, men de flesta av de senaste byggda var helt rostfria i över 5 år vilket var mycket bättre än de galvade W210. Förövrigt tror jag att de senare E34:orna har bättre förutsättningar än E39 på lång sikt p.g.a missar i valen av vattenbaserade produkter som kommit under sent 90-tal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.