AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.698

Min jämförelse mellan e34 vs e39

Sida 1 av 2
Nu när jag haft min e39:a ett halvår så måste jag skriva av mig lite om skillnaderna som jag upplever genetemot e34:an!

-e39, vilken komfort och kvalitetkänsla! Hästlängder bättre än e34, känns som om den vore oförstörbar! Lite mer av slagskepp vs e34. Än så länge så verkar även den verkliga kvaliteten hänga med e34:an!

-e34, vilken följsamhet, vilken härlig karaktär och vilket motorljud. Grym verklig kvalitet. Som en stor sportbil!

Skulle vara perfekt med en kombination, kanske räcker med ett sportavgassystem och 265:or för att få fram den riktiga sportkänslan i e39:an?

Vad tycker ni som ägt de båda modellerna. Ibland saknar jag e34:an för den goa känslan som inte riktigt infinner sig i e39:an men då lutar jag mig tillbaka och njuter av komforten och soliditeten!

holmis
ph
66
ph
S60 D2 -13
Har både en 520 e34 -94 och en 523 e39 -99. Jag upplever 34an som mycket mer solid och tyngre på ett sätt som en del kallar kvalitetskänsla och 39an anser jag faktiskt vara lite ”plåtig” i förhållande till 34an.

Sedan är, enligt min mening, 39an betydligt modernare och snyggare både att se på och sitta i. Jag håller 39an som min lilla ögonsten men det beror säkert på motorstorleken, för där är det inte rättvist att jämföra mina två. Lite större motor i 34an så hade jag säkert putsat lika mycket på den.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag gick från 530 -93 till nuvarande E39 540. Tycker att E34 på ett sätt var roligare att köra men jag tror åxå att det beror mycket på skillnaden i komforten - att E39:an är väsentligt tystare (tråkigare?) & finare. I mitt fall så är min senare bil (540:n) den klart piggare men känns inte så rivig som 3,0:an. Så klart var det åxå BMW:s syfte; en snabb & komfortabel kryssare. Troligtvis beror det på vridkurvor & sånt, 540:n är bra stark i låga varv & kan ju rimligtvis inte "explodera" vid 4000 varv då den redan levererat mycket av sin kraft tidigare i registret. 530:n var ganska tom på låga varv. E39:an ger iaf mig bättre kvalitetskänsla i helhet, kanske med undantag på alla knappar som kan va lite knirriga. Det fanns ju inte så många i E34:an.
Egna reflektioner.

E39 - bättre komfort, lägre ljudnivå, uppmuntrar till lugn körning, kassaskåpskänsla när man stänger dörren. Mitt val Alpina B10 4,6.
E34 - mer karaktär, sportigare, mysigare motorljud, mer körkänsla, bättre kvalite invändigt, skönare stolar, snyggare. Mitt val M5 3,8.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Äger en E39 525i M-Sport -01
Ägde en E34 535i -92

Måste säga att båda bilarna är grymma, om man jämför med andra märken i samma prisklass. E34 kändes mer rejäl, kvalitetskänslan kändes mer påtaglig, lite svårt att sätta fingret på, men allt verkade mer "fastskruvat", om ni förstår vad jag menar? Väghållningen var faktiskt över förväntan i E39'an MEN, i brist på fartkänsla så slår nog E34'an E39'an när det gäller körglädje. Men komforten är det inget snack om, E39'an är helt överlägsen, och jag är helt förbluffad över den låga ljudnivån, även i högre farter, inte många nya bilar som slår min (snart 7 år) gamla bmw på fingrarna.

Båda bilarna är bra på sina sätt, men E39'an vinner i det stora, minde soppaförbrukning, billigare försäkring och skatt, och den kombinerar sportighet och lyx på ett helt otroligt bra sätt. Sen är den ju sjukt snygg också. =)
Kan inte riktigt hålla med om att kvalitetskänslan invändigt skulle vara bättre i E34. Tycker E39 är mycket bättre på den punkten.
Min erfarenhet av kvalitetskänsla E34/E39 är att som följer: E39 ser bättre ut invändigt, snyggare mer matta, mjukare, lyxigare paneler, modernare. Men när man klämmer och känner på panelerna så är E39 mycket knarrigare i panelerna än E34.

E34 dörrklangern tycker jag även om mer än E39.
Inget fel på E39, men det känns lyxigare i E34.

Den faktiska kvalitetn är nog bättre på E34, då man slipper ABS/ASC-problem, ej lika stora rostproblem, men ändå, trots allt detta skulle jag inte vilja byta min E39 mot en E34. E39 känns ändå på något sätt bättre.
Kan inte sätta fingret på det riktigt.

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Det känns som tiden har hunnit ifatt e34, de börjar bli gamla. Men trots detta blir man glad varje gång man sätter sig bakom ratten. Rolig karaktär, lite busigare än e39:an. Har ägt min e34 i snart ett år, underbar. e39 känns nyare, komforten är det få som slår, de känns gedignare. Men det är inte ett mått på den verkliga kvalitén. Vad jag vet lider de lite mer brist än e34. Handtag som lossnar, osv.

Men e39, vilken design. Och vilken bil! Det är helt klart en underbar mix av både körglädje och komfort.

Inte mycket att orda om helt enkelt.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag hade en E34 M5 -95 funderade jag på att byta till en E39 M5!
Bakom ratten tyckte jag inte att det var någon större skillnad mellan E34 och E39. Däremot tycker jag E39:an har en avsevärt snyggare kaross!

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag hade en E34 M5 -95 funderade jag på att byta till en E39 M5!
Bakom ratten tyckte jag inte att det var någon större skillnad mellan E34 och E39. Däremot tycker jag E39:an har en avsevärt snyggare kaross!

Per L
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tidigare haft en e39 M-sport -01 och har nu en e34 -92.
e39an är bättre på precis alla sätt förrutom nivå på motorljudet.
mer åt 330 e46-hållet hade varit lagom.
Har gått från E39 523i till E34 525i.

E34 är helt överlägsen kvalitetsmässigt anser jag, E39 är mycket smäckigare, särskilt”under ytan". E39 var uppenbarligen billigare att bygga, och en bättre affär för BMW.

E34 går att hålla rostfri länge om man anstränger sig medan E39 tycks rosta oavsett insats.

E34 är mycket roligare att köra med den gamla hederliga BMW bakvagnen. En lagom kompromiss mellan komfort och körupplevelse.

Designen talar ju tveklöst för E34, den är en riktig klassiker, och anknyter väl till äldre modeller med antydan till hajnos samt dubbla runda stråkastare.

E39 har ett modernare chassi, en bättre styrning och bättre komfort. E39 är dock en smula ointressant och tråkig under 200 km/h, och soffan hemma har ännu bättre komfort...

För mig som hellre hade kört E30 (gärna M3 E30) så är E34 en betydlig roligare bil än E39, samtidigt som den fortfarande funkar bra som familjebil.

Det är dock inte så lätt att hitta riktigt fina rosfria E34, men värt besväret. När man väl hittar dom så kostar dom i princip ingenting. Gav 45' för min pärla för 2 år sedan, och den har varit helt felfri i 4000 mil, bästa bil jag har haft. Bättre, roligare och billigare, ingen dålig kombination...

Slutligen så uppskattar jag det faktum att statusvärdet på E34 börjar bli negativt.

H
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag var inne på E34 först men efter att ha kört en E39 så var valet inte så svårt. Men visst E34 är kanske en bättre bil med mindre problem.

Men man kan ju inte leva i det gamla hur länge som helst, då borde ju alla köra runt i en Volvo 740GL från -88 måste vara en av de bästa bilar man kan ha. Bekymmersfritt ägande så länge man har en välskött. Men gud så tråkig :(
E34 är en mycket roligare bil än E39 men båda är trots allt roliga att köra så varför ta upp Volvo 740 som knappast kan anklagas att vara det, Herr Fagersten?

Jag kör E39 dagligdags just nu och längtar efter en "riktig" bil igen, senast i morse svor jag över att det inte går att permanent stänga av innerbelysningen, ja ja den är inte min i allafall=)

Att ha i åtanke, E39 är lååååångt över snittbilen, Volvo V70 når till exempel inte ens upp till hälften på skalan... lätt att bli bortskämd=) Ni som föredrar E39, pröva E38 och ni kommer grina när ni sedan kör hem i er E39: a, E38 är otrolig helt underbar!

Stephan
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tillbaka i E34 stallet igen..jaa..jag saknar E39,an i alla fall. Kunde jag välja så tog jag tveklöst min gamla 540 istf. min "nya" 540.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag var faktiskt och tittade på en E38 750ia -99 igår. Jämförde lite olika E39 och E38 men tyckte att E38 känns betydligt äldre än E39. Körde inte utan provasatt bara. Men den uppfattningen fick jag. Sen är de väl självklart komforten som att åka i en svävande matta mot en liten E39a hehe

Tog Volvo 740 som ex på en bra och pålitlig slitvarg, inte som nåt glädjeredskap
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag var faktiskt och tittade på en E38 750ia -99 igår. Jämförde lite olika E39 och E38 men tyckte att E38 känns betydligt äldre än E39. Körde inte utan provasatt bara. Men den uppfattningen fick jag. Sen är de väl självklart komforten som att åka i en svävande matta mot en liten E39a hehe

Tog Volvo 740 som ex på en bra och pålitlig slitvarg, inte som nåt glädjeredskap
fagersten
Tyckte din jämförelse med volvo 740 var bra e34 är också en slitvarg.
Utmärkt järnhäst att dra upp båten och köra sopor med.

Tycker att folk gör märkliga jämförelse .
Många har ägt en e34 530 och sedan skaffat sig en e39 540.

Klart man märker en skillnad....

Länk Varför händer detta inte en E34: a?? Jo för det är kvalitet på E34: an=) Vattenpump har jag bytt på två E34: or vid 20500 respektive 23500mil, extra vattenpump också på två 16000mil respektive 23000mil, expensionskärl aldrig bytt på nån.

Det är på gång med återexport av en mina 540i/6 E34 till hemlandet, köparen har haft en E39 innan hans förra E34: a en Avusblå 530iM-95 nu har han en hyfsatt utrustad Cosmossvart 540i/6-95 men vill ha en maxutrustad i stället (eller så nära som möjligt), kommentar om hans E39 ägandet; Jag var ung och dum.

Dom flesta människor tror att bara för någonting är nyare så är det bättre, att sedan många har väldigt låg nivå på skötseln av sina fordon gör att dom behöver en ny bil att köra ner i skick när den nuvarande blivit alltför dålig, ja då måste dom byta, men det behöver inte vara så...

Mvh Stephan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stephan, jag är med på ditt resonemang då det gäller entusiastbilar, men då det gäller bruksfordon kan man ju inte stanna i samma tidsålder för evigt. Det här smäckigare detaljarbetet och mindre livslängd på sakerna går nog igen på många märken. Själv har jag en gammal Mercedes som inte alls kan jämföras med de plastkreationer som byggts på senare tid. Dom gick faktiskt att ha som bruksfordon upp över 50000 mil utan några större reparationer eller renoveringar. För gemene man, med andra intressen än renoveringar och reparationer tror jag de flesta bruks-E34:or har passerat bäst före datum, men för den som har lite tid att lägga på en sådan, blir det mycket bil för pengarna, helt klart.
En sak att tänka på är att säkerheten i modernare bilar är nog så viktig vid vardagligt bruk. Det är nog ett område det har skett mest på fast som inte ger sig till känna förrän vid en olycka. Krockgardiner, DSCIII o.s.v.
Sämre är de vattenbaserade lackerna och andra karosserikemikalier som krånglar. Där har vissa andra märken lyckats bättre med miljöanpassad tillverkning, men somliga andra sämre ändå.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Med lite energi så kan man hitta en e34 som INTE har passerat "bästföredatum" och då har man det bästa från två världar:-)

Mvh Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.