AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.147

Vad är det med minna torkare?

Sida 1 av 2
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Ja har en 518i-90 men minna torkarblad går bara på högsta hastighet och om jag drar ned spaken så stannar dom där, så när ja kör i regn så måste ja tajma när dom är längst ned. kan de vara mekanismen i själva elmotorn som är kass för jag har mätt ström på spaken är ok.

Tack på förhand

Nyman
Kan ju kanske vara nån form av relä kanske som spökar...Njjaeeee
An
11
AntonTh
525i -93
John_Holmes: Har du hittat vad som var fel?

Jag har nämligen fått exakt samma sympton på min 525 -93
Det sitter en brytare med släpkontakt inne i torkarmotorn som gör att den alltid går till parkeringsläget. Ibland styr man motorn direkt via torkaromkopplaren och i vissa bilar via ett relä, gäller både start/stopp och olika hastighet.
Antingen är släpkontakten inne i motorn defekt och oxiderad, eller så är kontakterna i reläet brända, resultatet blir samma.

FP
An
11
AntonTh
525i -93
Jag har undersökt bilen lite mer och kommit fram till att jag har intervall torkning på två lägen på spaken, alltså ingen halvfart, plus att den stannar på rätt ställe var femte torkning. och på fullfart är den exakt samma som John_Holmes torkare att den stannar var som helst.

Har sökt lite på forumet och det är många som nämner säkring nr 24, så jag testade att ta bort den vilket resulterade i att den bara gick på fullfart och stannade vars som helst. alltså exakt som John_Holmes torkare så jag kan rekommendera att du kollar upp den.
Sen så har jag upptäckt att den är den bakre reläboxen som sitter under baksätet som slår varje gång torkarna startar.

Kan det vara den boxen strular för mej eller finns det fler boxar?
Eftersom mina torkare kan hitta "hem" var femte torkning så misstänker jag att det inte är fel på nån brytare vid torkarmotorn, men jag kan ha fel?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tippar på fel i någon av grundmodulen eller relämodulen, eller fel på spaken.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Ja har en reservdels bil som ja tog hella fungerand motorn från som ja då trodde va felet, ja har ju svälvklart kollat säkringarna men inte reläna. Tackar för tips

Nyman
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Nu har ja byt ut reläna under baksättet och har även provat me en ny spak men inga resultat än på livstäcken, förutom på maxhastiget och ja måsta stänga av den manuellt via spaken??

Nyman
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Har ungefär samma symptom som Anton, funkar alltid på full hastighet, intervallen funkar ett tag, sedan måste man använda full fart för att torkarna ska gå. Största problemet är att de nästan aldrig stannar på rätt ställe, olika ställen för det mesta. Har testat att byta ut RM och GM på min E34, hade precis samma symptom efter bytet också. Har funderat på att koppla in en strömbrytare istället för "reläet/släpkontakten" i motorn, men har inte kommit för än då jag använder den nästan dagligen och inte har garage.
Är det några fler relä än de i RM:en som kan vara värt att testa byta?
Har inte hittat några brända säkringar men ska kika särskilt på Säkring 24 & 44
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Förresten, Johan_Holmes, du ska nog kika på din profil då du angivit att det är en E36 du har... Hör av er om ni hittar något fel.

MVH Ljungblom
Det måste komma ut en riktig signal från motorns släpkontakt, annars kan den aldrig stanna i sitt parkeringsläge. I några som jag öppnat genom åren har det varit intorkat fett osv från snäckväxeln som skapat dålig kontakt, då kan man möjligen rengöra och få det att funka igen.
Vissa motorer är svåra att öppna, nitade ihop osv, då är det knappast lönt att meka med, bättre att byta.
Om den inte heller snurrar på lågfart så kan detta hänga ihop med att den inte stannar i parkeringsläget, motorn går ju på lågfart vid intervall och när den skall stannas. Det brukar sitta en dubbel lindning på motorns stator eller ett extra kol på rotorn för de båda hastigheterna, här kan det också uppstå fel osv.

FP
An
11
AntonTh
525i -93
Ljungblom: Vad kostade RM och GM modulen?

Folke: hur betedde sej dina torkare innan du rengjorde släpkontakten?
Det var andra bilar, ej BMW. Torkarna stannar slumpvis var som helst, det blir lika på alla bilar när brytaren/släpkontakten inne i motorn upphör att fungera.

Här är kopplingsschema, från motorn kommer ut en signal (minus) som upphör just när stoppläget passeras. Dena går in i GM och styr sedan reläet till torkarmotorn osv. Man ser även att motorn är av modellen med extra kol (tre kol på kollektorn osv) för hastighetsregleringen.

Länk

FP
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Ni säger att torkarna stannar slumpvis, men minna stannar aldrig, men när jag bryter strömen med spaken stannar dom?
Hur sa? När stannar dom inte?

FP
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Jag köpte mina begagnade, var dock den fullutrustade modellen av RM och GM, han sa att allt fungerade, jag gav 200:-. Eftersom Allt betedde sig likadant efter bytet så tror jag nog att de var hela.

Hade isär min motor, var vare sig lätt att ta isär den eller sätta ihop den, såg inget som var fel, men sen så visste jag inte vad jag skulle leta efter. Tror det är motorn i min bil iaf.
An
11
AntonTh
525i -93
Folke: Okej så dom stannade vars som helst på rutan när spaken var på intervall torkning?

Så om jag ska försöka sammanfatta det jag läst på länken nedan. Så är det den gröna modulen (A1) underbaksätet som får minus styrning från spaken vid ratten och sen styr intervall torkningen, och med hjälp strömmen från släpkontakten bestämmer att torkarna stannar på rätt ställe. Den modulen matas av säkring nr37 genom ett mindre sk säkerhetsrelä (K15), som jag ännu inte hittat.
Och denna gröna modulen (A1) styr flera relän i den svarta relämodulen (A5) som i sin tur matar torkar motorn. När man har torkarna på högsta hastighet hoppar man förbi den gröna modulen och styr den svarta modulen direkt.

Så jag gissar att John_Holmes har fel i den gröna modulen eller i ström matning till den.

Och Ljungblom skulle jag gissa har glapp i säkerhetsrelät (K15) eller säkring nr37. och/eller fel i släpkontakten.

Men vad som är fel på mina har jag inte kommit fram till än, eftersom intervall torkning funkar så är den gröna modulen inte död, och torkarna stannar på rätt ställe var femte torkning efter fyra återkommande stoppställen så misstänker jag inte släpkontakten. Men eftersom det är den gröna modulen som bestämmer vars torkarna ska stanna har jag inte uteslutit den ännu,
ska försöka hitta en begagnad för att kunna testa om det blir nån skillnad

Länk
Svårt att sia om orsaker osv men allt pekar på uteblivet stoppläge från motorn, dvs trasig släpkontakt osv. Att den stannar rätt var femte gång vid intervalltorkning är säkert slumpen osv.

FP
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
För min del så känns stoppen mest som slumpmässiga iaf.

I mitt schema står det att K15 är "Power Protection Relay", hur skulle det kunna ha med funktionen att göra, motorn går ju, skulle det gå någon felström så borde ju inte motorn gå överhuvudtaget? Det reläet måste väl påverka fler funktioner än spolare/torkare?

skulle säkringen brunnit borde väl fler funktioner vara borta? dessutom så skulle ju inte K15 kunna dra om F37 är av och drar inte K15 borde väl torkarna vara stendöda?

Är jag helt ute och seglar?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Hittade K15 i schemat nu, verkar ju vara den som styr både GM(A1) och RM(A5) och då borde ju som tidigare sagts en del fler funktioner påverkas.
Förresten, i mitt schema heter säkringen till K15 F47, tror inte det finns någon som heter F37.
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
Lånar denna tråd lite.:
Torkarna på min e34 stannar inte förren jag stänger av bilen,dvs vrider startnyckeln till läge 0.Dock gäller detta inte i intervall läget.
Kan det vara reläet som hakar upp sig eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.