AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
896

Hur underredsbehandla bilen bäst?

323E21terror
Jag undrar vad man skall använda och hur man skall göra för att på bästa sätt skydda sin bil för samtidigt en låg penning???? Vilka medel är att rekomendera??? om man har en bil som är förhållandevis gammal och smårutten undertill vad är lämpligast att göra åt detta? (vi snackar inte svetsarbete nu då inga hål finns under bilen)

farten är min drog
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle göra rent den rejält under med avfettning och vatten. Sedan skulle jag gå på rosten med stålborste. Sedan skulle jag spruta på ett rejält lager med en bra boddy under i princip hela bilen. Jag köpte boddy från en lackfirma, för då kan man få riktiga dundermedel som egentligen inte får säljas till privatpersoner, detta pga att man skall riktig "andningsutrustning" när man häver på den och det har inte så många privatpersoner. Men det funkar ju bra att ligga ute i det fria med en vanlig gasmask. Köp boddy på en sådan där burk som man kan sätta på ett sprutmunstycke och koppla till kompressorn. Själva munstycket kostar inte många kronor (50:-???), men boddyn är desto dyrare, har för mig att jag gav 180:- /burk. Och det lär ju behövas ca 4-5 burkar???
323E21terror
Ok man tackar, verkar att föredra..men men en kompressor har jag ju inte..vad kan man få en sådan för???

farten är min drog
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Vill du få det proffsigt utfört kan du kolla in dem på: Länk
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Här ett alternativ som t.o.m. luktar gott.
PS. Jag önskar att jag vore men trots detta inlägg så är jag nog ingen riktig miljönisse DS.

ROSTSKYDDSBEHANDLING.

Linoljan går också att använda som ROSTSKYDD. Analys från Statens provningsanstalt nr 88M51536 visar inträngning i spalt är mer än 50 % bättre än Tektyl ML. Provet utfördes enligt delar av Svensk standard för rostskyddsmedel för bilar - hålrumsvätskor SS 18 65 11.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan man sprutar på olika medel bör man kolla med BMW vilken typ de rekommenderar (plastbaserat, oljebaserat etc.). Det finns en risk att det rostskydd som redan sitter på bilen kan lösas upp annars.
Förr rostskyddsbehandlade man hålrum med motorspillolja men det är inte tillåtet längre pga miljöskäl och det löser nog dessutom upp de flesta typer av befintliga moderna rostskydd på bilen.

Mvh
323E21terror
JAg vet inte om det är så kinkigt med min E21a..den är ju till trots 20+ år just nu och under redet är inte det bästa. Jag funderar på om det inte kan finnas "skit" partiklar i spilloljan som kan vara dåligt mot rostsynpunkt??? är inte ny olja att föredra??problemet är ju även att den satans spilloljan aldrig blir kvar, 90%rinner ju av
och det är ju inte önskvärt.

farten är min drog
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt vad jag fick berättat för mig av en gammal mekare så var det bland annat slagg och sotpartiklarna i spilloljan som gjorde att den funkade så bra. Men jag tror att den funkade bäst i hålrum eftersom den som du säger rinner av från underedet.

Mvh
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Ett recept som jag tror på till gamla bilar är olja blandat med underredsmassa, men blandningen måste då värmas upp och sprutas med kompressor.
Eftersom det blir relativt lättflytande när man värmt upp sörjan så tränger den in bra och när den kallnar blir den seg och tjock, och underredsmassan bidrar med en trevlig svart färg.
323E21terror
En sak till, skulle underredsbehandla min 535 seriös hos en kunnig firma och de sa att det skulle kosta uppåt 4000kr..detta verkar vara ett ockerpris anser jag...nog måste det kunna göras seriöst av en firma för mindre pengar????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.