AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.602

Plötsligt var det ett fruktansvärt skrammel!

I förrgår råkade jag ut för något som fick livet att passera revy (nåja, lite överdrivet men nästan).

Jag skulle hem från jobbet på kvällen och startade bilen på parkeringen, där den hade stått med motorvärmaren på. Jag vrider om nyckeln och precis när motorn tänder till så började det skramla något fruktansvärt i motorrummet. Jag stängde av den direkt och kände kallsvetten välla fram. -Vad i hela friden var det där? tänkte jag. Jag tar ett par djupa andetag och vrider på nyckeln igen. Den startar och låter som vanligt, tyst och fint, och jag kör hem utan problem.

Är det någon som har någon idé om vad det kan ha varit som lät? Jag tänkte först på fläkt eller kamdrivning men eftersom det inte var något fel efteråt så funderar jag mer på om det kan ha varit startmotorn som "hängde sig". I så fall undrar jag vad det kan ha berott på. En tanke var att det kanske var för dåligt med ström i batteriet så att solenoiderna inte jobbade korrekt (vild spekulation). Kör mest kortkörningar så laddningen blir väl ibland lite bristfällig. Fast dålig kräm i batteriet brukar kanske yttra sig på andra sätt först? I vilket fall som helst kopplade jag på batteriladdaren när jag kom hem och lät den gå över natten. Har kört bilen flera gånger sen, utan problem.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Du tittade inte under huven när den hade rasslat till?
Vantage
Kanske grannes katt som låg och värmde sej på motor´n ;-)
Har faktiskt hänt min Fd granne ( inte min katt dock hehehe ).
Lär något fruktansvärt enl denne , men han öppnade huven och möttes av en inte alltför trevlig syn :-(
Bilen/Motorn klarade sej bra bortsett från en del "rester", värre för katten som inte "delade(s)" samma öde !!

Niclas
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Är oljepumpskruvarna kollade?

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Kvarglömda verktyg i motorutrymmet????

Mvh
Skalman
Jag tittade inte under huven efter första försöket och hur smart/dumt det var kan ju diskuteras men hade det fortsatt att låta på andra försöket hade jag gjort det, det lovar jag! Men jag kollade ändå när jag kom hem och såg inga spår efter varken verktyg eller katter... ;)

Oljepumpskruvarna är inte kollade än men det ska göras längre fram. Efter vad jag har läst i andra trådar dyker problemen med lösa skruvar upp efter 15000-20000 mil. Min har bara gått 10000 så det känns inte akut. Men jag tror inte symtomen på lösa oljepumpskruvar yttrar sig på det här sättet.

Är det ingen som har råkat ut för något liknande? Vad tror ni om startmotorteorin?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Skulle tro på viskokopplingen till fläkten, min kan emellanåt låta något för bedrövligt vid start.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Kolla värmeskjöldarna runt avgassystemet, låter metalliskt och vibrerar i takt med motorn, ludet är svårt att lokalisera och det känns och det hörs som om det kommer från motorn.
Jag trodde min motor hade rasat när jag råkade ut för "mitt skrammel"

Diplomerad av leathermaster
På min E39:a skramlade det fruktansvärt mycket när katalysatorn hade gått sönder, lät som det kom från motorn.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Är det inte rätt uppenbart att det är startmotorn som spökar med tanke på nämnda symptom? Mindre problem då m.a.o.

Sechs macht Spass! 7:an: Länk
Ja, jag skulle tro det. Vore det något av de andra nämnda felen skulle man hört det fler gånger, tycker jag.

Nu har jag startat bilen åtskilliga gånger efteråt och det har låtit normalt varje gång. Märkligt! Det är bara att hoppas på att det inte händer igen.

Tror på att kamkedjan slamrar pga dålig sträckning, bristfälligt oljetryck i spännaren. Har haft symtomet på några BMWs, har inte brytt mig att undersöka felet eftersom det försvann till nästa startförsök. Låter som en stenkross men är borta lika fort somdet kom. Fel som reparerar sig själv är inte lönt att öda tid på./ Optimisten.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vart likadant på min efter att jag hade bytt spännaren till kedjan, rasslade i några sekunder så jag trodde d va skroten nästa som gällde :D

BMW - När du älskar att skruva...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.