AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.270

Radiomodul E38, skillnad business/professional?

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har lite strul med radion i min E38, som har HiFi Pro DSP, 6xCD och Radio Professional (samt 16x9-skärm och Nav MkIV, men det är nog inte relevant). Strulet består i att radion stundtals vägrar fungera, jag får helt enkelt inget ljud ur den, det sker slumpmässigt och har man kört en stund brukar den komma igång.

Detta är alltjämt irriterande, så jag har köpt en begagnad radiomodul att byta mot. Har tidigare testat att byta radiomodulen i min bil mot en likadan lånad, varpå felet försvann, så jag "vet" att det är radiomodulen som är problemet. Enda haken är att radiomodulen jag fått tag i är märkt "BMW BUSINESS RDS" med partnr 65 12 8 363 142. Jag har inte partnr till min egen modul i huvet men jag vet att jag har Radio Professional i utrustningslistan.

Modulerna är utseendemässigt lika, samma kontaktstycke osv, har funnit på andra källor att modulen skall passa min bil och årsmodell, dock har jag inte fått någon klarhet i vad som händer om man stoppar i en "Business"-radio där det tidigare satt en "Professional"-radio - eller om det ens är någon skillnad på dem. Förlorar jag någon funktionalitet?

Någon som har några insikter och/eller erfarenheter kring detta?

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har gjort precis samma sak fast tvärtom, dvs bytt till Professional från Business - det gick klockrent utan krångel och är som du säger samma kontakter och så.

Business har inte den förnämliga FMD-funktionen och tonkontroller etc har en inställning för alla signalkällor till skillnad för separata för varje källa, men funkar i övrigt likadant som Professional.

Jag tyckte mig höra en liten förbättring av ljudkvalitet i Professional med vad som jag tyckte var något lägre distorsion, i synnerhet i diskanten.

---
Bilblogg: Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Vad är FMD-funktionen? Aldrig hört talas om, så det är nog inget jag använder.

Bra att veta att man inte förlorar något kritiskt, och det är ju enkelt att byta tillbaka om jag får tag i en fungerande Pro-modul senare.

Nu har radion fungerat klanderfritt i ett par dagar, dock .. får väl se om den har bestämt sig för att börja funka, då behöver jag ju inte byta alls.

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
FMD: Automatisk listning av radiostationer med namn i displayen istället för lagring på traditionellt sett och enbart visning av stationsnummer. Tänk på att det finns 2 typer av radiomoduler (både för business och professional) En för p-bus cdväxlare (före ca 1998) och en för i-buscdväxlare (efter 1998).
Detta gäller bara E38 bilar med navigator, de andra hade iprincip alltid i-bus cdväxlare.

/Andy
Visa användare
1.621
balmgren
Betr FMD, stämmer förutom att Business också hanterar stationsnamn mha RDS, det som skiljer är den automatiska listningen av stationer.

Är inte så säker på det där med två typer av radiomoduler dock. Min Business radiomottagare som ursprungligen var monterad med en P-bus CD växlare fungerade utmärkt med en PI-bus protokollomvandlare.

Det stämmer att kablarna till CD-växlaren för "I-bus" (jag tror att det heter PI-bus för övrigt) ser helt annorlunda ut jämfört med de för "P-bus" CD-växlare, men min förståelse är att det är samma signalering. Detta antagande understöds av att jag har manövrerat både en P och en PI enhet från samma Business radio.

---
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Balmgren: Trodde det var vad jag skrev.....
"FMD: Automatisk listning av radiostationer med namn i displayen "
Tror sen att du blandat ihop termerna lite.
P bus heter egentligen Pi-bus.
I-bus är BMWs centrala kommunikationsbus och heter just inget annat än I-bus.
Har träffat på ett antal I-busradioapparater som funkar med Pi-bus cd-växlare men inte tvärt om. Om du söker lite i de tyska och amerikanska forumen så är problematiken ganska ofta belyst där.

/Andy
Visa användare
1.621
balmgren
@Beolink Som jag läste det kunde ditt i övrigt utmärkta inlägg om FMD förstås som om Business inte visade stationsnamn alls - beklagar eventuella missförstånd från min sida.

Jag håller med om att för de vagnar med själva radion monterad i framme i instrumentpanelen finns det ett flertal mer eller mindre komplicerade varianter, med eller utan I-bus integrering och med mer eller mindre bökiga inkopplingar till CD-växlare.

Dock, och det var ju detta som trådskaparen undrade över, så kan alla radioapparater som monteras i vänster bakflygel hantera både de äldre och de nyare CD-växlarna, dvs P-typ eller PI-typ. Det som är distinktionen mellan de båda formaten är det fysiska kablaget så det går bra att konvertera dem emellan om man kan koppla litet själv. Håller dessutom med om att dessa radioapparater manövreras alla över I-bus från diverse kontrollorgan belägna i instrumentpanelen.

---
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ah, nu förstår jag vad FMD är. Den funktionen vill man ju faktiskt ha. Återstår då att se om Business-modulen jag fått tag i fungerar med CD-växlaren, trots balmgrens inlägg har jag varit med om att en modul vägrat fungera med min CD-växlare - kan ju ha varit fel på modulen, eller fel kablage då. Men om kontakten passar ska det väl vara rätt kablage?

Om någon råkar ha en Professional-modul att sälja så hör gärna av dig. :)

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Kontakten i radiomodulen ser likadan ut oavsett om man har i-busradio eller Pi-bus radio, det är kontakten i cd-växlaren som skiljer sig.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.