|
|
|
|---|---|
| Nyckeln går trögt i låset och den går inte att starta, eller stänga av tändningen helt. Vad är fel och vad gör jag åt det? Vill ju gärna inte bogsera den? | |
|
Låter bestämt som du behöver byta själva brytardelen till tändningslåset, den runda klumpen där alla kablarna är anslutna. Den slits med tiden och är en vital del för hela bilens elfunktioner, förutom själva startmomentet. FP |
|
|
Hör av dig till BMW låter som du har det tändningslåset som (finns från två tillverkare) som det var återkallande på sena E34 Touring förra året, tillverkade från mars-95 eller nåt om inte din är så pass ny så är det mer troligt att nyckeln är sliten, hur många nycklar har du och har du testat alla? Stephan |
|
|
Jag har testat båda nycklarna och det snurrar runt hela varvet. Går lätt men ändå trögt, Inga "lägen" alltså på varvet, samt svårt att få in och ur nyckeln. Den är tillverkad 28 dec 1995 så den är ju ganska så sen på året. Folke>> Byter jag den själv eller? Ähh blir att ringa gamarna imorgon. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Helt rätt som Stephan säger. Kolla med din lokala BMW verkstad, finns ett servicemeddelande angående detta fel. Men det gällde bara E34 touring tillverkade efter 5/95 med styrlås av märket Valeo. Om det felet som detta gäller skulle uppstå så fungerar tändningslåset inte alls, nyckeln går bara runt (fråga mig hur jag vet!). Jag fick mitt utbytt i november i fjol. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ninja; Ah en 96:a alltså, tyvärr har BMW Sverige inte gett årsmodellskiftet till SBP/VV därav den felaktiga årsmodellen på din, tryck på BMW att dom lämnar uppgifterna så kan du sedan klassa om din 540iAT. Samtidigt som du får tändningslåset utbytt kostnadsfritt, här är brevet som ägarna till E34 Touring 5/95-6/96 fick... Länk (Tyska ägare, Svenska fick ett på Svenska vid ett senare datum) felet inträffar på alla E34 Touring byggda under den perioden oavsett motor om dom har Valeolås = har ni en sådan kontrollera med BMW om detta är gjort! Stephan |
|
|
Jag ringde innan jag läste detta, skulle kosta 725kr plus arbete, dock med 2 veckors väntetid om jag ville ha samma nyckel. Om det nu skulle vara utbytt verkar det konstigt, köpte bilen i sommras och det borde då alltså redan vara bytt. Jag vet att det enligt BMWs norm borde vara en 96:a men trodde det var för att den inte såldes som 96:a, automaten alltså. Men ska jag ta detta med BMW lokalt eller nationellt? |
|
|
Ta det lokalt eftersom det är här dom missat, jag har brytning på alla andra 540i E34 årsmodell 94, 95 och 96, dom talar även om dom åtgärdat tändningslåset vilket om dom har gjort dåligt men mer troligt missat/förra ägaren brydde sig inte att komma in med bilen. Stephan |
|
|
Nä det var visst rattlåset de bytte på "garanti", och min bil ingick inte i den chassinummer serien. Nu var det iofs inte så dyrt, det tråkiga är ju väntetiden. |
|
|
Cylindern sitter i rattlåset dvs det är 2 separata komponenter antagligen har mekanismen i rattlåset gått sönder och inte cylindern! så börja med att köpa rattlåset innan cylindern för den går INTE att lämna tillbaks eftersom den är kodad! Jag fick samma fel och köpte båda nya och insåg när jag rev allt att endast rattlåset var trasigt. Mvh Danne |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Köp ingenting innan du har kollat vad som är felet. Sätt i nyckeln och vrid till det läge där radioläget ska vara. Sedan sticker du in en smal styv tråd eller borr, så släpper "spärren" och du kan dra ut hela låscylidern. Kommer inte ihåg om man var tvungen att ta bort "ringen" som sköter kodavläsningen först. När du fått ut låscylindern så ser du om själva överföringshylsan mellan cylindern och strömställaren gått sönder. Så här ser det ut: Länk Bert-Ola BmwCS #2423 |
Be 726 523iT LCI -07
Tråden ska in i ett pyttelitet hål iperiferin av låscylindern från samma håll du sätter i nyckeln. Hoppas att du förstår, lite krångligt att förklara med ord. :) Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.