AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.557

Slitna/Repiga kamlagringar! vad göra? m20b25

Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
Kamlagringarna i min m20b25 topp är repiga som fan, och ska montera en ny kam i den nu, frågan är vad jag ska göra åt det? bara montera kamen och se glad ut? fast då lär ju den se likadan ut om 10 mil... Borde ju gå hona upp dem med en mindre hon, fast då vet man ju inte hur det blir med spelen sen? nån som har några idéer?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I ETK:n ser det ut som om kamaxeln lagras direkt i toppens aluminium!
Då skall du kolla vilket lagerspel du har mellan kam och kamlagringen i toppen!
Bara för att det ser repigt ut så behöver inte spelet vara för stort. Aluminium är ju en mjuk metall som det snabbt ser "repig" ut men det kan se värre ut än vad det är.

Kan du inte mäta så kan du börja med att torka rent från all olja, köra in kammen i toppen och känna på glappet. Känns det "för stort" så kan du mäta sedan. På min 3.0S -72 ligger spelet på en ny motor mellan 0,034-0,075 mm

I min 3.0S har jag en topp som gått i en motor utan oljetryck i 1 mil (jodå, den skar rejält i ett vevlager). Där ser lagerytan också (förstås) repig ut men det är inga problem. Jag har kört toppen över 30.000 mil sedan den togs från den skurna motorn.

Per L
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Detta är mer regel än undantag skulle jag nog drista mej till att påstå! Mycket vanligt på M10, M20 och M30. Jag har även sett kamaxlar med rejäla repor på lagerytorna, hur nu det är möjligt. De är ju liiite hårdare än topparna...
Montera och se glad ut! =)

---
Going sideways.
Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
Ok!
Jo det är egentligen spelet jag är lite orolig för då oljan verkar fara lite omvägar i toppen via div lagerbanor upp till vipparmarna, så för stora spel borde innebära att det inte kommer upp nån olja till vipparmarna.
Mätte upp spelet nu och det är 0,1-0,15mm nått.. vilket är avsevärt över 0.033-0.076 som är max enligt Haynes handboken..Fast 30.000mil med din topp så kanske jag ska våga chansa.. vad tror ni?
Pe
2.342
Per L
Hur har du mätt?
Vilka mätdon använde du?
Om du använde två olika mätdom vid mätningarna är dom kalibrerade så du vet att dom visar rätt? Använde du samma mätdon för att både mäta hålet och diametern på kamaxeln spelar kalibreringen dock inte någon större roll!
Är man inte en "van mätare" så kan det vara svårt att göra dessa mätningar så att dom blir riktiga!

Är hålet i toppen slitet så skulle jag gissa att det är slitet ovalt eftersom kraften på kamaxeln går "nerifrån och upp".
Om du mäter hålets diameter dels där det rimligen borde vara mest slitet och dels där det borde vara minst slitet (90 grader mot förra mätningen) så borde du få en differens som ungefärligen är lika med slitaget.

Lyckas du inte mäta upp någon sådan diameterdifferens så skulle jag gissa att det inte är någon fara att plocka ihop toppen och köra med den som den är!

Per L
Pe
2.342
Per L
Tankemiss här ovan!
Kraften på kamaxeln lär ju gå "uppifrån och ner" dvs lagerhålen i toppen bör vara mest slitna längst ner mot förbränningsrummet!

För mätningen spelar det dock inte någon roll! Den görs som jag beskrev ovan!

Per L
Jag hade också kört som det är.
Möjligen snygga till helt lätt med 3M putsduk (typ svinto) om det är grova repor.
Tänk på att oljepumpen kan vara trött, jag hade nog satt dit en ny pump.
Gärna från dieseln Länk så får du lite marginal på flödeskapaciteten, kan var bra om spelen är lite större än det var tänkt från början.
Lite pyssel att ta ner tråget dock.
Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
Per:
Jag gjorde bara en enklare mätning med hjälp av ett smalt bladmått och konstarerade att 0.1 gick in i spelet men inte 0.15, kanske lite oseriöst men har inte så mycket mätverktyg här, kunde iaf konstatera att det var för mycket spel, men jag är med på hur du menar att man ska mäta! kanske kan hitta nått bättre att mäta med på skolan!

Markus:
mm hela motorn är nerplockad nu för byta av lager/ringar osv så det kanske blir ny pump, fast jag hade hoppas slippa då trycket såg rätt bra ut på min mätare innan jag rev motorn, typ 2 bar vid tomgång osv. Tänkte börja köra på lite segare olja nu också..
Vad menar du med segare olja?
Hoppas du inte gått på nåt snack om att M20 ska ha mineralolja...
Mobil 1 5w/50 gillar dom det vet jag.
Pe
2.342
Per L
Märningen med bladmått tror jag är helt OK och blir tillräckligt säkert!
Du kan ju testa och mäta med bladmått fast på två ställen (90 grader från varandra) enligt min ide för att om möjligt få en indikation om hålet är ovalt!

Du kan ju kolla oljepumpen på samma sätt (med bladmått) för att se i vilket skick den är. På en M30 mäter man mellan två kuggar där kugghjulen är i ingrepp med varandra, mellan kugghjulen och pumphuset samt mellan kugghjulen och locket (eller ngt annat som är rakt tex ett skjutmått som kan läggas på huset över kugghjulen)!

Per L
Bj
28
Bjesse
323iM -96
325iA -88
Markus:
hehe näe inte det, har också läst nån tråd där det stod nått sånt. tänkte mest byta från VALVOLINE DURABLEND 10W/40 som jag kör idag till Mobil 1 5w/50 alltså gå upp (eller hur det nu blir) i viskositet. Få lite tjockare/stabilare oljefilm.

Per:
Jo det kan jag ju kolla! Bra tips ang oljepumpen, satt just och funderade hur jag skulle kunna kolla skicket på den!

Men tack för hjälpen grabbar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.