|
|
|
|---|---|
|
Hallå införskaffat en bmw efter att ha gått med abstinens efter att ha sålt min förra........ Var in och besiktade bilen och fick 2:a på hc halten skalan ut på bes.pappret. Var in och kopplade på den på dator på bmw verkstaden inga felkoder samt att lambdan arbetade som den skulle enligt dom.......bilen går kasst på tomgång och missar med nån tuff då o då.....samt hackar lite på körning upp till ca:2500rpm sen varvar den ur bra som det känns.......funderar ändå på om det kan vara lambdan.... eller har nån annan nått bra förslag........kan även tillägga att jag har bytt slangen mellan luftmängdsmät. och insug....... Tacksam för svar. //masen red_scorpio | |
| Hur mår själva luftmassemätaren då? Den brukar ge sådana symptom som du beskriver. Bilen kan rycka lite på låga varv när den är dålig. När servades bilen senast med tändstift och filter m.m? | |
|
Har satt i nya stift och filter....mängdmätaren har jag också provat att byta utan resultat....... //masen red_scorpio |
|
|
Det skulle kunna vara tändspolarna. Jag hade problem med att motorn missade lite då och då på tomgång och även hackade till om man gasade mycket på låga varvtal upp till ca 2000 rpm. Dessutom hade jag högt HC på senaste besiktningen, det pendlade mellan 80-120 ungefär, men så fort man gav lite gas så gick det ner till runt 20. Besiktningsmannen var lite snäll och skrev 100, som ju är precis på gränsen. Jag har iaf i helgen bytt alla tändspolar till begagnade bosch-spolar som jag köpte på en skrot för 1500:- Och nu går motorn perfekt. Dock har jag inte gjort någon avgasmätning, så jag vet inte om HC-värdet har gått ner. Men troligen har det gjort det då HC är oförbränt bränsle och eftersom tändspolarna var kassa och missade lite då och då så lär det ju ha kommit med en massa oförbränt bränsle i avgaserna. |
|
|
Bytte en spole på en cylinder eftersom den bara gick på fem burkar....kan hända då da att det blir bättre om man byter resterande 5 också.......blir dock inte nya för dom kostade 1000:- styck...... //masen |
|
|
Om du har kvar originalspolarna från -92 så är det nog väldigt troligt att de resterande är kassa också. Om det inte är Bosch-spolar du har. Dock kostar nya spolar inte 1000:- på BMW, utan de kostar 760:- där. Däremot såg jag att på Micro tar de 1008:-. Ska inte de vara billiga? Dock så bestämde jag mig för att köpa begagnade Bosch-spolar och jag hittade som sagt 6 st på en skrot som jag lyckades få för 1500:- Sedan köpte jag nya "tändhylsor" på BMW för 93,75:- styck, då de gamla var lite torra. |
|
|
Alternativt finns det tändspolar väldigt billigt på ebay. Vet dock inte hur kvalitén är på dem. Länk Jag ställde en fråga om detta, men fick inget svar... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.