|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har dragit in kupevärme i sin E38. Fick svaret från BMW att det ej finns färdiga genomföringar i torpedväggen. De föreslog att man skulle följa kablaget som går upp till elektronikboxen och sedan göra ett hål i boxen för att komma ut. | |
| Ja,,, så är det gjort på min | |
|
Jamen, jasså där! Ska man vira den 2 varv runt startmotorn och borra ut 220-sladden på vänster sida om huven sedan kanske? Lite mera detaljerat kan kanske vara på sin plats här, gärna med en bild eller något, eftersom detta är intressant för många.. Hade tänkt göra en historia med ett 12v ladduttag till batteriet (vilket man nästan måste ha) och sedan köra med en 12v timervärmefläkt från cigguttaget. Har REST-värme i bilen dock, kan man hitta på något där? /S |
|
|
Gör inga farliga kopplingar.... slå Dr Per på Bil&Motorteknik en signal 087110687. Han kan tipsa lite samt komma med ideer för han har utvecklat sätt att få elektrisk motorvärmare att fungera på V12:a fastän BMW inte har lyckats själva:) Mvh Asken |
|
|
På min E38 så drog jag kablaget bakom motorn och gick igenom torpeden på förarsidan där det finns fler riskfria ställen attt gå igenom på. Ficlk sedan dra kabeln bakom mittkonsollen, för att sedan montera 22o uttaget under handskfacket, monterade även en av defas minsta kupevärmare under plasten innanför handskfacket och den sitter där året runt utan att vara ivägen. |
|
|
Tjena! Jag monterade DEFA:s kontaktvärmare nr 855 på min 728. Drog grenuttag till kupéfläkt genom lådan där elektoniken sitter framför handskfacket i motorrummet. Det var lite knepigt och tog lite tid för det är trångt där. Kom så småningom in under handskfacket där jag satte 220 volts uttaget till kupéfläkten. Jäkligt skönt att ha på vintern. Kontaktvärmaren är inte lika effektiv som en insticksvärmare i blocket till kylvätskan. Men det funkar och när man startar så går den igång på normalvarv inte förhöjt varv som när den är kall. Värmen kommer också ganska snabbt. Minst 4 timmar är att rekommendera. Lyska till! Lars... |
|
| Indragning till kupén bör du kunna göra på samma sätt som i denna länk, Länk | |
|
Kane! Det var exakt likadant jag gjorde. Hade dock inte sett dessa bilder innan. Men det funkade bra fast det var ju trångt. Lars... |
|
|
Trångt var ordet..... på e38 750 bedömmer jag det nästan som omöjligt, en viss skillnad på elboxarna(utrymmet) är de ju (fullmatat) POWERM´s förslag blir nog det enklaste i mitt fall. Mvh Skalman |
|
|
Skalman: orsaken till att jag dragit kablaget bakom motorn är att jag har mitt anslutningsuttag (miniplugg) på höger sida av spoilern då min stolpe sitter till höger. fördelen med att sätta anslutningen på sidan är att man slipper krypa i häckar, snödrivor och staket som är i vägen när man skall ansluta. |
|
|
Varför måste man vara så traditionell och ha uttaget fram på bilen. Eftersom det bara är frågan om en kupe-värmare är det ju lättare att koppla in den bakifrån på e38án. Lite nedanför höger baklyse kan väl lontakten sättas och dras fram genom bagaget, in under sätet och sedan koppla in kupevärmaren där bak. Eftersom det är fråga om endast kupevärmare. Samtidigt är det lätt att koppla in en batteriladdare. Aux-vent funktionen fixar ju att luften cirkulerar runt ännu bättre i kupen. |
|
|
ajhp: Det där var bannemej intelligent tänkt. Vissa polisbilar har jag sett montering av plugguttaget bak(ONI-bilar bland annat). Det jag tror stenhårt på är denna produkt Länk den är universell och går att montera på vilken bil som helst näst intill. Det viktigaste för miljön är ju att bilens motor blir varm, samt att det minskar bensinförbrukningen något radikalt, lika som minskningen av utsläppen vid kallstart. Sedan är ju en varm kupe en stor bonus och så slipper man skrapa och repa rutorna:) Snyggaste monteringen blir med miniplugg samt att man sidoförskjuter den främre registreringsskylten någon halv centimeter åt förarsidan samt borrar ett hål i plasten för den där(E36-E53 i af). Mvh Asken |
|
|
Gå in under motorvärmare och PH så ser Ni det jag menar. Fördelen med Calix är ju att det bliva en aningens omsättning i Eskilstuna och några av de våra får lite mer sysselsättning och så snurrar det på och blir jul även nästa år. Mvh Asken |
|
|
Jag håller på att montera m.o.k på 740in och står och kiar mig i huvudet hur jag skall få genom kabeln till kupén. Bildlänkarna högre upp i tråden fungerar inte längre. Någon som har bild eller kan förklara mer detaljerat hur man går tillväga. Jag hade upp "elektroniklådan" idag men kunde inte se var man skall borra för att komma rätt. Tips på var man sätter minipluggen (Defa) snyggast och lättast mottages också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.