|
|
|
|---|---|
|
hade bara en liten undring och tänkte att det kanske finns folk här som kan veta mer än mej. Har kört en del på Eldningsolja grön diesel (E32 tror jag den heter). Vissa saäger att det inte är bra att köra på det, men min kompis har kört på det i typ 3 år i sträck nu och hans bil volvo v70 går som en klocka. Det finns ju både innomhus och utomhus eldningsolja, Innomhus skall ju innerhålla mer smörjningsmedel men klarar dock av max -7 grader så det e ju lite svårt att göra på det under vintern. medans utomhus oljan klarar -40 typ. Är det någon som har någon info om detta, inga spekulationer utan egen erfaranhet eller fakta tack. tack på förhand /nikilas | |
|
E32 heter utomhusolja och E10 heter inomhusolja. Det kan ju vara värt att kolla upp möjligheten att beställa DF1, Färgad Diesel. I princip en bättre produkt än du får på mackarna. Bilar, speciellt nya är inte avsedda att köras på eldningsolja. |
|
|
dom är inte avsedda för det nä, men är det farligt för motorn? vad är det som kan ta stryk? pumpen? spridarna? eller vad? kan man köra DF1 i pannan precis osm man gör med E32 och E10 för annars har jag svårt att få tag på det. /X-MaN |
|
| Är ni inte rädda att åka fast. Några häromkring blev kollade och åkte på 10.000 i böter ... | |
| 10 tusen kr var det väl tidigare idag är det visst 10 dubblat..och det är inte böter det är en avgift som inte går att överklaga | |
|
det där med böterna är ju rena skiten typ. vad tjänar man på att åka på eldnings olja. inget typ om man ser till priset iallafall är nästan lika dyrt att åka på det som att tanka på macken om man nu inte tankar hos någon bonde eller så.. sen kanske det är värre att köra på för miljön eller inte kan inget om det.. men har aldrig hört någon som fått böter eller blivit kollad om att man kört på det. men det finns en hel del som kör på det här om kring. Tror man kan prata sig ur det där om man skulel bli stoppad. kanske inte omman har full tank eller typ halv men har du 1/4 elelr mindre kan man ju alltid dra någon vals att han fick bensinstop och gick till en bongård och köpte/fick en 20 liter för att komma hem eller till en mack. Går ju kanske spela helt dum eller säga att man köpt diesel av någon som garanterade att det var från macken och att man itne är instatt i det hela.. Kommer man kanske undan med en varning.. och då e det ju bara passa sig sen.. men å andra sidan så länge man sköter sig i trafiken så hur ofta blir man stanand? chansen är ju nästan noll, och om dom har någon kontroll på vägen så e det ju typ bara körkort och blåsa som dom kollar.. /X-MAN |
|
| Detta med att bli stoppad som du säger och bara får blåsa det beror väl mest på att det är ordningspolisen som står för det, trafikpolisen har i sina bilar utrustning för att suga upp bränsle det mäts sedan i ett glas med färgskala..det är väl iofs inte så vanligt men det sker ..och varning..glöm det du har lurat staten och det är fortfarande inte böter det är en avgift..du kan få mer info från det särskilda skattekontoret i Ludvika som jobbar med just detta.. kan du sen inte visa upp några kvitton på att du tankar på mack ja då är det svårt att till skatteverket prata sig ur det hela som en tillfällighet dessvärre.. | |
|
kanske ligger i något du säger. men vem sparar kvitton när man tankar, är väl isåfall om man betalar med kort som det kan sparas. Lurat staten e ju det värsta man kan göra. nästan värre än att mörda någon ju.. men man lurar ju inte staten kan man säga. att köpa eldnings olja betalar man ju lika mycket skatt och moms som när du tankar på macken. Min granne fyllde på härom dan så ringde han precis och han betalade 11900 för en kubik, och då blir literpriset 11,90kr dvs lika mycket som macken. om inte mer. Så vad lurar man staten på för pengar igentligen.. tror det var hårdare förr i tiden då eldningslojan kunde ligga på 6-7kr liretn och macken typ 9-10. men eldningsoljan går ju bara uppåt för att staten vill ju att man skall byta till andra uppvärminign som pellets/bergverme eller annat. Så staten e ju bara löjlig med den där regel att kolla bilar ju.. Jag menar polisen måste ju ha bättre saker för sig. lika bra att stänga ner avdelningen i ludvika som håller på med det där. dom kostar ju bara staten massa pengar. /X-MaN |
|
|
Du kan elda med DF1 i pannan, du skulle inte vara den första som gör det :) Jag har hört någon säga att förbrukningen stiger lite då DF1 brinner snabbare än E10/E32 (för att det är renare). Men bilen kommer troligen må bättre av DF1 än det du tankar i mackarna då du slipper rapsoljan. DF1 är alltså helt blank diesel med färgtillsats. Problemet med eldningsolja är att det är smutsigare, det är avsett för att eldas i nån gammal panna, inte pumpas genom något bränslesystem där det är enorma tryck och små marginaler. Jag gissar på att tex spridarna skulle få problem, eller någon sak i högtrycksdelen. Desto nyare bil desto större risk. |
|
|
oki. david. tackar för infon skall kolla lite närmare på denna DF1, aldrig hört talas om den men som sagt skall kolla närmare på den.. ha det gött och trevlig jul på er alla. /X-MaN |
|
|
Länk "Färgad diesel får endast användas i lok, stationära motorer och båtar i kommersiell trafik." Det där är ju ett problem, fast vad jag vet ska det inte vara några problem att beställa det iaf :) Jobbigt om nån kollar upp det bara. ha de bra själv |
|
|
Tackar för infon David. /X-MaN |
|
|
Den där eldningsoljan, är det vad man brukar kalla "fuldiesel"? Isåfall, kör inte på det!! Har vart med om en Audi A4 1.9 TDI -97a..Ägarn körde på "fuldiesel" och rätt var det var så stannade bilen. Han lämnade in den till plugget där jag går och jag började kolla igenom den. Bilfan hade rostbeläggningar i allt som var av metall i bränslesystemet. Tanken såg minst sagt hemsk ut inuti, gick dock att spola rent med högtryck. Alla soppaslangar byttes, insprutningspumpen byttes, spridarna hade en grymt taskig strålbild så dom fick också bytas. Lägg till ett nytt bränslefilter(700kr) samt ny tankarmatur (1500kr) på det.. Behöver jag tillägga att det blev en rätt kostsam affär? Pumpen köpte han via skrot, så vet inte riktigt vad den gick på. Men spridarna kostar 3600kr/st nya, och utbytes 2600kr.. |
|
| Beror inte på bränslet det beror på att han tankat i ej rengjorda farmartankar ... | |
| Den fulaste fuldiesel jag har hört talas om är den som tankas över från (kanske dåligt rengjorda) farmartankar till (garanterat dåligt rengjorda) gamla 200L fat nattetid och sedan säljs utan kvitto av mindre nogräknade personer. Fick erbjudande om att köpa sådan diesel för flera år sen men har inte brytt mig om att kolla upp det nu när jag har börjat köra dieselbil pga att jag skulle inte ens tänka tanken att tanka den skiten, köper hellre riktig diesel med kvitto på macken och är nöjd med det. | |
| Ja visst har han tankat ifrån äckliga farmartankar. Men jag personligen skulle ändå aldrig riskera att köra på det där bränslet även om det påstås att den kommer ifrån rena tankar. Det var mera så jag menade. | |
|
Denna diesel som tankas i fat nattetid är helt vanlig diesel det är ett jätteproblem för entreprenörer och skogsmaskinsägare det har till och med börjat tillsättas spårmedel för att kunna stoppa stölderna. JacaN. Benämningen fuldiesel betyder bara att det är grönfärgad dvs lite lägre skatt och den får inte användas till någon som kan drivas fram av egen maskin.. dvs bara till tex villapanna och elverk |
|
|
Måste tilllägga att min granne har kört sin BMW på "fuldiesel" gröndisel i 4 år, han har säkert kört 10 000 mil på detta och har inte vart några problem what so ever enligt vad han säger. Men visst och man får in massa skit i tanken och det sen kommer ut i rören och spridare är ju en annan sak som gto80 skriver. man måste filtrera bort sån skit och ha koll på det. Sen en anann sak så e det ju lika dyrt att tanka gröndiesel till din villa panna som att tanka city desel på macken ju. Min granne fyllde på ju på i december och han betalade 11 900 för en kubik, och då blir literpriset 11,90kr dvs lika mycket som macken. om inte mer om man hittar en mack med lägre pris. |
|
|
Problemet med att tanka från farmare och dunkar som använts länge är att det kan komma in mikroskopiska partiklar och vattenblandad diesel. om så sker blir det väldigt fula märken i dieselpumpen eftersom den arbetar i ett högt tryck.1600-2000bar det blir en sk blästerpistolmed spår överallt som orsakar läckage senare i framtiden. ni som tagit isär en pump förstår precis vad jag menar. till och med på dom gamla mekaniska pumparna blir det djupa spår i men det tar lite längre tid för det dock. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.