|
|
|
|---|---|
Scheckheft |
Hej Tänkte skriva några rader om läderalternativen som fanns i E38 modellen mellan 94 och 2001. Ämnet har berörts i olika trådar och detta inlägg kan ses som en sammanfattning av dessa. Läder Montana (dåvarande pris 4500,-DM) säten, nackstöd, dörrklädsel, armstöd skjutbar Läder Nappa (9600,-DM/3500,-DM för 750) Omfång som Montana, tillägg nappaläder dörrhandtag. Följande delar i Montana: framstolarnas baksida handskfacket mittkonsol Läder Buffalo (10600,-DM/4150,-DM för 750) Omfång som Nappa From 2000 erbjöds "Volleder Ambiente" och "Volleder Club". Club kunde beställas i en tvåfärgsvariant (blå/ljusblå, svartgrå/svart, grå/ljusgrå) och är en variant av Nappa men ännu mjukare. Omfång se Nappa/Buffalo. Sedan finns påståenden i olika trådar att instrumentbrädan, B-stolpen hos 750 modellen är klädd i läder. Detta är felaktigt. BMW använde genom hela produktionsperioden konstläder. Läder till instrumentbrädan fanns bara som Individualtillval. Prislistan är från 96 oc kan skilja mellan årsmodellerna och modellerna. Mvh Scheckheft |
|
Suveränt Scheckheft, sånt gillas! Lägg gärna upp bilder (om man nu ser någon skillnad) på dom olika läderalternativen, kanske alla olika färger om du vill vara extrem=) Fanns det en sorts plysch eller flera? Stephan |
|
Scheckheft |
Hej Som alla kanske vet var tyg standard på alla E38 modeller med undantag för 750/750 lang. Skillnader kan dock förekomma vad det gäller olika länder/marknader. Tre typer av tyg fanns att tillgå: Flockvelour Wollvelour (yllevleour) - utseendemässigt den mest exklusiva varianten. Stoff Flachgewebe. Flachgewebe from faceliften med en glatt yta. Samma material som E39 modellen Sedan finns alcantara/nappa i sportstolen. Sportstolen är ej att förväxla med konturstolen som oftast och mycket slarvigt benämns som sportstol. Det finns också en halvläderkombination i flockvelor/montana dock sällsynt. Lite kuriosa: Vid införandet av modellen erbjöd BMW tre olika tyg- och skinnkombinationer. Vad det gäller skinnet så fanns dessa alternativ: skinn lavendelgrå - exteriörfärg i navarraviolett-metallic skinn sandbeige - exteriörfärg oxfordgrön-metallic skinn engelskgrön - exteriörfärg oxfordgrön-metallic Vilka tygvariationer det fanns talade BMW aldrig om, iaf har inte jag hitta informationen. Bilder finns och om lusten/tiden infinner sig är det möjligt att jag lägger upp prov Mvh Scheckheft |
|
Mycket bra! Mer sånt här där saker reds ut från grunden så att man vet vad som gäller! Självklart vill vi ha bilder ifall du har och orkar lägga upp dem :-) |
|
| Vad är det för skillnad på Nappa och Buffalo läder ? Är Buffalo mjukare och finare ? | |
Scheckheft |
Henkez: precis tvärtom, buffalo har grövre struktur. Mvh Scheckheft |
|
Vad är det för speciellt med Buffalo skinn som gör att det är dyrare, är det skönare att sitta på eller mer slitstarkt ? Här är bilder från en broschyr. Länk Länk |
|
|
Länk Länk |
|
|
Nappa bör vara dyrare (utan att ha kollat i någon prislista) då det är "bättre", finare. Länk här nämns att nappa användes i M5 E39 medan icke-M hade montana. I Individualbilarna ska också nappa ha använts. missnoejd.blogg.se Läs om företag vars anställda inte kan stava till ordet service |
|
|
Här finns lite priser på sonderausstattung, och läderalternativen finns med. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Har haft en instrumentbräda från en 750 som mycket riktigt var klädd med konstläder. Däremot hade den ett antal extra sömmar så att det skulle se ut som äkta läder. De 740 jag har haft jag har haft (-94 och -00) har inte varit försedda med dessa "extrasömmar". | |
|
Bumse60. 740i har inte brädan klädd i läder/konstläder, det gäller bara 750i som standard. Men det gick antagligen att välja till på 740i med valet utökat läder i extrautrustningen. Personligen så tycker jag det är en renare design på brädan utan alla dessa sömmar hit och dit, vare sig det är läder eller inte. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Visst är det så. Min poäng var bara att instrumentbrädan även i 750 är gjord i konstläder och att BMW bara la till extra sömmar för att få det att se ut som äkta läder. En liten luring från BMWs sida. Däremot var mittkonsollen försedd med den äkta varan i den 750 jag stötte på. |
|
|
jaja... ni e bara avundsjuka... ni med era Wanabe-kärror..hehe.. Dr T, snygg bil, men jag undrar lite varför har du inte hajfenan på taket? du har antennen som fanns på min -98, hade för mig att det kom en ny -99.. men jag kan ha fel.. //T |
|
|
Vet faktiskt inte varför jag har den antenn den har, eller om det borde vara hajfena? På tal om skinn, så har min bil full skinnklädsel på undersida instrumentbräda samt hela mittkonsollen, liksom runt hela armstöden i dörrarna. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Scheckheft |
Hej Hajfena ko from 4/99. Mvh Scheckheft |
| konstigt lev date på denna bil som jag har haft 1/1-99 Länk | |
|
Då var hajfenesaken förklarad, för min bil tillverkades månad 12/98. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.