|
|
|
|---|---|
|
Fläckten gick så fint när jag stängde av bilen, efter några minuter när jag skulle åka vidare så är kupefläckten sten död, det har aldrig varit några oljud eller liknande från den, den går inte på några hastigheter så därför tror jag inte att det är fläcktmotståndet. Jag hittar ingen bränd säkring finns det något relä? Eller kan någon där ute komma med några tips. Hälsningar Pierre Skoog | |
| Kan vara kupefläkten som har gett med sig,eller fläktvredet på panelen.Prova o byt ut panelen,har varit med om detta också... | |
|
Tja Pierre. Har precis haft samma problem på 328:an. Gick o köpte ett nytt fläktslusteg men de va de ju inte så klart. Kollad alla säkringar men alla var hela. Tog sedan o bytte plats på relän i säkringslådan (de som är lika). Bytte plats på 2st o vipps starta fläkten. Stängde av tändning o sedan vred på igen men då funka inte fläkten. Sen höll på bla bla bla bla o dona i lådan. Iallafall så kom jag fram till att de va lite dålig kontakt vid reläna i säkringslådan. När jag "jucka" på reläna så hoppar fläkten igång. Kolla alla relän i lådan. Vrid på tändningen o byt plats på dom som e lika o även "jucka" på dom så kanske fläkten hoppar igång ///Micke M5:an Länk |
|
|
Hej igen. Jag höll på och rotade i går kväll, men fick ingen rätsida på mitt problem. I morse funkade fläckten som för, jag har både juckat,slagit och vridit men kan inte få den att sluta fungera igen, så nu står man här med ett problem som troligen kommer att uppstå igen den dag det blir ricktigt kallt. HVH Pierre Skoog |
|
|
Lite offtopic men: De sista två åren har otroligt många människor på alla möjliga bilforum börjat stava fel till "fläkt"... undrar hur det kommer sig? |
|
|
Håller med Enor, folk stavar alt sämre! ;-) |
|
|
Pierre kan meddela att han lider av något som heter Dysl..... och som jag inte tänker försöka stava till. Jag trodde att det här var ett forum för att te.x få hjälp med en strulande FLÄKT. Inte för att få hjälp med stavningen. Pierre Skoog |
|
|
Även om fläktmotståndet är paj så skall den fungera på högsta läget. |
|
|
Man kan försöka att kolla kontakterna ifall det är glapp, bryt och böj och se ifall fläkten startar. I mitt fall så var det bara att stoppa in mejseln och "tajta" till kontakten så funkade den igen! |
|
|
Jaha, då ver det på det viset att kupéfläkten på min e39:a levde samma liv som Pierre beskrivit. Den gick ibland, ibland inte. Både M-bilar och ArosAuto "gissade" på fläktmotståndet, vilket förstås fick lov att bytas. Sedan dess inga bekymmer. Då undrar man: Var det verkligen fläktmotståndet? ;) För när fläkten inte gick så GICK den alltså inte, inte på några hastigheter alls. /sword |
|
|
det är en skillnad på e34 är det fläktmotstånd, e39 däremot har effektsteg. pierre.stefan vilken bil gäller det, fungerar fläkten på högsta läget? |
|
|
Den går inte i något läge, säger han.. AE |
|
| Då är det nog inte fläktmotståndet, även om det är paj så skall det fungera på högsta läget. | |
| Men jag kan vara fel där då jag bara är 99.8 % säker | |
|
pierre: Jag tror inte inlägget om stavning alls var riktad mot dig. Men det ÄR faktiskt lite lustigt hur många som skriver just t.ex. fläckt, sterio, Feritta osv, liksom att man skriver dem istf de eller dom här på forumet. Jag tror faktiskt inte det är brist på stavningskunskap utan nån slags trend som man hakar på i vissa fall. Det ser kanske fräckt ut, låter kanske ballt osv. FP |
|
|
Det var kolena i fläkten som var boven, det kanske kan hjälpa några av er andra. Pierre Skoog |
|
|
Jepp, kolen slits ner eller kärvar lite i sina hållare, då kan motorn snurra ena minuten för att sedan inte starta osv. Inte sällan man man få snurr på motorn igen genom att slå på den eller hjälpa den runt ett halvt varv osv. Samma sak händer ibland med startmotorer, många har fått erfara att ett slag med en träklubba eller liknande kan skrämma igång startmotorn igen. Samtidigt som man byter kolen är det lämpligt att rengöra inne i motorn från koldamm och annat och att känna på lagerbussningarna, kanske koka in lite färsk olja i dessa osv. Därefter kan fläkten göra god tjänst under lång tid igen. FP |
|
![]() 67 BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi AWD 2005 Edsel Cosair 1958 4DHT Ford 1934 Hotrod LS1+Blower |
Vart sitter fläktmotståndet på en 525 93 |
|
Länk Pierre Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.