AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.396

Problem med Nivåreglering e61

Får felinikering på nivåregleringen (ibland) men bilen beter sig normalt. Var inne på bmw dom säger att kompressorn måste bytas. Jag körde med släp och jag ser o hör att den fungerar, när jag kopplar på släpet så pumpar den upp bilen normalt. Dom la även in ny programvara i bilen det vill dom ha betalt för, bilen är 2år och 10månader gått 7800mil borde inte det gå på servicen tacksam för svar.
Glömde säga att den är svensksåld.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nybils garantin har gått ut (2år). Den fria servicen har du kvar, men denna täcker inte sånt här tyvärr :-(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
BM
3
BMW535Touring
535 Touring -05
Har samma fel på min 535 som gått 9000 mil. Bilen indikerar fel till och från men fjädringen fungerar som vanligt. Felsökning visade att kompressor behövde bytas 8000:- på BMW i Danderyd.
Zi
3
Zippzapp
530iA Touring -05
Även jag har har råkat ut för detta. Var inne på BMW som felsökte och kom fram till.... just det, kompressorn behöver bytas, skall tilläggas att min 530 "endast" gått 5100 mil. Även jag fick ett pris på 8000kr. Nu är det så att jag köpte bilen av en bilhadlare för ca 1 mån sedan. Kan jag kräva han på pengarna då de lämnar en 3 mån garanti...??
Ra
20
Rascoe82
Bmw 535d e61-07
Tjena

Jag fick också problem med nivåregleringen på min E61, som jag ett par veckor tidigare köpt hos handlare och den handlaren stod för rep och delar, men det kanske beror på vilken sorts garanti du har. Jag hade MRF-garanti och med den så var det som sagt inga problem.

Mvh Danne

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW har något som kallas Goow-will. Det går ut på att verkstaden gör en garantiförfrågan hos BMW på reparationen. Sedan utifrån nu vilka premisser det är så täcks i normala fall materialkostnaden till verkstaden av BMW centralt och kunden betalar arbetet.

En annan väg att gå är att ta det på maskinskadedelen i försäkringen men det är FEL, BMWs produkter skall enligt mig hålla minst 3 år men det är min subjektiva privata åsikt.

Vissa verkstäder nekar men om man ber att få tala med chefen och skriver ett skriftligt brev behöver man inte höra en massa förklaringar utan då får de formulera ett skriftligt svar.

Acceptera inte att de dumpar över kostnaden på kunden utan stå på Er, Ni som har problem. Men samtidigt ta det inte personligt och bli otrevliga då är chansen mindre att hjälpen går smidigt. Lägger man lite tid på det brukar det gå smidigt. Tillika bör inte den här tråden användas till att visa verkstaden att argumentera om utan skriv själva till verkstaden.

Jag brukar alltid ha en skriftlig arbetsorder till verkstaden vid inlämning av de fel jag upplever. Sedan be om skriftlig verifikation på utfört arbete. Inget snack:) På garantijobb kan man alltid få en kopia av arbetsordern. När man sen säljer bilen visar man köparen dokumentationen över historiken och det ger iaf inte sämre betalt.

Mvh
Asken
Zi
3
Zippzapp
530iA Touring -05
Nu har jag pratat med min handlare och det var inga problem utan han skulle stå för kostnaderna på ett eller annat sätt. Han var dock väldigt förvånad att kompressorn lagt av efter 5000 mil. Jag hade "tur" att jag fick en felidikering så tätt inpå köpet...
Mi
14
MikeyMike
525i Touring-05
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny..
Jag har ett skumt "fel" på min E61:a. När jag slår igång bilen och låter den gå på tomgång i cirka 20-30 sekunder så varnar bilen för fel på nivåregleringen men om jag däremot startar bilen och kör iväg inom "normal" tid så har den aldrig varnat för detta..
Vad tror ni att det kan bero på? Ska tillägga att bilen ser normal ut och inte går lågt eller så..
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hur gick det sen då?... har samma bekymer med min som du beskriver din Mikeymike
ma
14
matsblad
BMW 525D
MikeyMike, om jag vor dig skulle jag kolla luftslangen till kompressorn så det inte är sönder, omgående. För mig började det så, sen kom det titt som tätt under körning också.

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Troligen pumpen som är defekt. På min var inte slangen trasig och bilen såg såg helt normal ut men började varna från och till. Innan bytet hörde jag till och från vid start och stopp att nivåregleringspumpen jobbade allt mer. Efter bytet hör jag den aldrig. Tydligen är motorn innan våren 2006 alldels för klen varför den helt enkelt kan slitas ut
(Ursprungsfel?)
he
3
hei sveis
520dat-06
Hadde samme problem på 2006 mod. E61,fikk byttet kompressor på reklamasjon hos BMW verksted,bilen haddde gått ca 65000 km. Dette er gjort nå i desember,bilen var da over 4,5 år gammel. Vet ikke hvordan reglene er i Sverige,men her i Norge gjelder 5 års reklamasjon,hvis bilen ikke er import. Jeg hadde ihvertfall ikke godtatt ett nei uten videre diskusjon,ihvertfall ikke på en bil som er 2-3 år gammel. Her har BMW gjort en dårlig løsning,svakhet rundt kompressor biten,dette bør de betale av egen lomme! Ikke gi deg! Fortsett å klage! Lykke til!
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Min är det kompressorn som börjar o ge upp, 8900kr på bmw trevlig julklapp till mig själv:(
hade samma felsymtom som mikeymike
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Om ni har Panoramatak så kan en anledning va att styrboxarna som ligger där reservhjulet (nivåregl,aktiv styr osv) badar i vatten pga tillverkningsfelet på avrinningskanalerna till panoramat :(

Jag hade detta problem på min 530D LCI-07 med div felmed + att nivåregl tillslut packade ihopa . Ingen goodwill från BMW trots att jag kom med BMW:s egen servicebulletin på problemet osv.

Lyft pa alla locken där bak till ni ser ett frigolitlock, lyft på det oxå så ser ni alla styrenheterna och håll tummarna att det är torrt ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.