AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.682

Byte av torkarmotor bak E46?

sk
31
skogsi
E46 330i Touring -01
Det är sedan en tid tillbaka dags för mig att byta torkarmotorn bak på min E46 som lagt av trots ringa årsmodell -01. Någon som har en beskrivning för hur man går tillväga?
Vilka delar/moment behöver göras?

Tacksam för en lathund.
Niklas
na
630
navi
BMW325xi -06
Är du säker på att motorn lagt av?
Ofta kärvar ju mekanismen i bakrutan, men motorn fungerar.
Bu
65
Bulken
523IM -00
Jag tror navi har rätt så va det på kompisens 325 touring -01. Vi smorde upp den men den funkade bara ett tag sen fick han byta mekanismen tror den kostade ca 600
sk
31
skogsi
E46 330i Touring -01
Ah, tack för infon. Är absolut inte säker, värt att kolla upp. Någon som har en lathund för hur man öppnar upp den delen av bakluckan?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kan ju vara kabelbrott i kabelstammen i gångjärnet på bakluckan.Kolla det till att börja med...
Rätta mig om jag har fel, men enklaste sättet att fastställa om det är motorn eller mekanismen är väl att öppna rutan. Med öppen ruta frigörs mekanismen från motorn. Går det då lätt att med handen vrida torkaren är det motorn, går det trögt eller inte alls är det hopbeckad mekanism. Det absolut vanligaste är väl att axeln som går genom rutan beckar ihop pga salt och låg användningsfrekvens, bara att smörja och hoppas på det bästa.

Mvh
/Janne
Precis som Janne säger. Öppna bakrutan och se om torkararmen går trögt. Gör den det så är det nog enklast att byta ut hela axeln och genomföringen. Visst det går att smörja upp grejjerna till en viss del, men det blir enligt min mening aldrig lika bra som att byta ut den mot en ny.
na
630
navi
BMW325xi -06
Stämmer! Det där med att öppna shoppingluckan och med öppen lucka vrida torkararmen. Den ska gå lätt. Om du sedan behöver smörja upp den så använd absolut inte 5-56 eller tunna oljor. Gör rent och använd fett och se till att få in rejält med fett i mekanismen. Jag använde 5-56 och sprutade in och då fungerade torkaren bra i ett par veckor och sedan stannade den igen.
Jag har för mig att det finns en lathund här på forumet om hur man tar isär bakrutetorkaren eller byter den.
na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns ett mekartips om byte av drivaxel bakre vindrutetorkare E46.
sk
31
skogsi
E46 330i Touring -01
Kanon tips! Någon som vet vad länken är till mekartipset?
Nu är jag snäll och ger dig länken om du inte redan har hittat den. Annars är det bara att titta under Gör-det-själv till vänster i menyn.

Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Länk

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.