AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.402

hur vet man om det är en äkta Ac Schnitzer? gäller 535

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
har en fråga här. hur ska man egentligen veta om den bilen o motorn är moddad original från början av schnitzer? eller om den i stort sett är konverterad med plast o så efteråt och fått en modierfing i motorn senare. har även läst om problemet med import av eftetrimmade bilar. fallet gäller en 535i - 91 där det enbart står 535i i pappren men med högre effekt angivet (180kw = 244,8 hk) original ska ju vara 211 hk. det måste ju varit angivet vid intagning i sverige av bilen då den reggades o besiktigades med det år 2000? det jag kunnat se är att i tanke på skick o lack ser det ut som kjolar suttit på sen ny, iaf mer än 10 år sen o ser aldrig omlackade ut. extraktoröret ser oxå ut att att varit med ett tag där det står imprentat ac schnitzer. att motorn ej är original går hur som helst ingen obemärkt med ett jävla drag och att den krafsar och spottar rätt duktigt på tomgången = trimkam. tyvärr finns inga tidigare papper eller servicebok. fanns det 2 varianter? en med originalborrning o en med 3.7 liter? vilka skillnader mer? hjälp mig med tips för att vara säker på saken!!
ta chassie nr till bmw och kolla vad dom kan få fram.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
ja, det kan man alltid göra. några andra idéer? men eftersom den har en annan effekt på pappret? måste den inte haft den effekten från fabrik då? går väl inte regga om en moddad bil bara sådär?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag hoppas verkligen någon sitter inne på information som kan hjälpa mig få reda på om bilen jag köpt är en riktig S5a. bilen har varit uppe lite smått i trådar här då en kallad Jeppe W här på forumet ägde bilen. problemet är ju att att all dokumentation o papper på bilen är spårlöst försvunnen även innan dess jeppe W köpte bilen. har iaf fått bekräftat att det är en schnitzer kam i och en styrbox där det står ac schnitzer s5 under och extratörör med ac schnitzer bricka på. stötdämpare och diff skulle med skilja mot en vanlig 535a och är med 99% säkerhet suttit på från bilens början. var detta något s5orna var preppade med? vore väldigt tacksam om det finns nån här som kan något om dessa bilar eller har några tips att få fram information om min bil. ska försöka gå till bmw med chassinr så fort som möjligt jag kan och även försöka få tag i första ägaren i sverige vilket verkar omöjligt!
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det går väl kanske inte få så mycket gehör på denna tråden men....

har fått fram lite info genom min styrbox på min bil vilket det står lite intressanta grejor på:

köpare: bahle

modell: 535i K

Speciellt tillval: Klima

Chassi nr: Be7******-------

Typ av konverting: S5 245 Ps K

datum av modiefering: 02.09.91 (första i bruktagande i tyskland: 10.09.91) alltså modifierad innan den rullade ut från fabrik??)

kontaktperson: K. Wolfstjum, Ac Schnitzer

genom detta går de väl nästintill att bekräfta att det rör sig om en äkta s5 med 245 hks kit? går de få bilen reggad som en S5a i svenska registreringspapprena tror ni? tex. Bmw 535i Ac Schnitzer S5-245
Vart köpte ni bilen?

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag köpte den i bräcke, några mil nedanför östersund.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
bilen har gått där omkring under hela sin tid i sverige. ifrån 2000 då den importerades. vore väldigt viktigt att få tag i första ägaren vilket verkar omöjligt. har fått tag i alla ägaruppgifter men hittar inget telefonnummer på hans namn eller adress.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Skicka ett traditionellt julkort till han där du ber han kontakta dig?!
Det har ju funkat sedan urminnes tider...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
haha., det ska jag göra. tack för idén? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.