|
|
|
|---|---|
|
Just blivit BMW ägare på nytt igen, efter ett par lugna år utan bil. Men ett problem som jag inte riktigt förstår mig på, har dok inte hunnit felsöka så mycket men tänkte ta det i helgen. Bilen är en 540 -98, ibland när jag kör hoppar plötsligt tempen upp på det röda MAX, självklart stänger man av bilen omedelsbums och kontrollerar. Inget har kokat över det är inte mer varmt än vanligt å startar jag upp igen å kör lite till så hoppar tempen ner till normala igen. Först hände det när jag hade kört en bra bit men i morse hände det direkt efter uppstart, dvs kall bil. Kan det vara luft i systemet eller är det tempgivaren som blivit galen? Helt klart ett oroväckande problem får ju ont i magen varje gång tempen visar max å man ska köra vidare.. känns inte bra. | |
|
Det är luft av någon anledning som gör att termostaten öppnar för sent p.g.a det blir luft i termostathuset. Sprickor i expansionskärl eller kylargavlar är vanligt. Finns mycket att läsa. Hasso har ett bra mektips på sidan där vattenpumpsbyte och luftning finns bra beskrivet. Det viktiga är att inte köra med problemet. En mätning av CO-halten i expansionskärlet avslöjar läckande topplochk/topplockspackning. AE |
|
|
Tack! Japp bilen får stå tills tid finns. Får hoppas att det inte är topplockspackningen. |
|
|
Tjenixen. du behöver inte o roa dig angående detta det är din temp givare som förmodligen balatt ur. Självklart sticker ju inte tempen i väg på rött vid kall start! Därimot om bilen är varmkörd och den drar i väg så kan du börja oroa dig. En vanlig grej är att när du har en varmkörd bil och håller på o bränner gummi eller liknande det kan dra i väg och då beror det på fläkt kopplingen. Byt temp givare och njut av din bil. |
|
|
Sorry, missade det där med helt kall motor. Då felet kommer och går kan det ju vara glapp i givaranslutningen. Vet ej om den går i taket vid urkoppling/ingen kontakt, men det kan vara troligt. AE |
|
|
Jag lufta systemet lite igår å det kändes som om det blev bättre, dvs den gick inte upp på rött. Så jag tog bilen till jobbet i morse men samma sak igen upp på rött efter 2min. Byta tempgivare borde ju gå ganska enkelt antar jag, utan att behöva tömma på vatten. |
|
|
vet inte riktigt hur det sitter på en 540 men det finns säkert trådar om det. Brukar inte alls vara någe svårt brukar vara en lite utot stickande grej ser ut som en bult som brukar sitta i närheten av termostaten går in en kabel som du plockar bort och sen är det bara att byta den. du behöver inte tömma ur vattnet. |
|
| På min förra V8 var det glapp i vattenpumpen som gjorde att det kom in luft i kylsystemet. Hjälpte inte hur mycket jag luftade, tempmätaren levde sitt eget liv pga luftfickor. Ny vattenpump och bilen gick kanon igen med stabil mätare. | |
|
Var inne hos BMW idag å köpte en tempgivare, men jag tyckte den såg lite konstig ut å frågade om det verkligen var rätt. Jo då det var rätt enligt expediten. Nu när jag hittat siten realoem.com så verkar det som om denna tempgivare jag fick inte alls är för motorn/vatten utan för själva temperaturen inne i bilen. Å på BMW kvittot står det att "Eldetaljer återtages ej", så nu har man kastat 272kr i sjön eller. Denna fick jag Partno: 65816905133 Länk Men jag antar att jag ska ha denna Partno: 13621703993 Länk Har jag fel? |
|
|
Om expediten har gett dig fel givare skall du självklart få byta in den mot rätt givare. Det borde vara den givaren. Det brukar sitta två, en som pratar med motorstyrningen och en till mätaren, men denna heter ju "double temp. switch" så möjligen gör den båda jobben. Hoppas Hasso ser detta, han har ju stenkoll på E39 och dessutom äger han ju en 540.. AE |
|
|
nummer 9 på din fina skiss är en tempp givare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.